Dumnezeu e Duh. Prin incarnare capata si suflet, ca element de tranzitie, mediator intre duh si trup. De gandit gandeste duhul, sufletul ”rational” fiind parte induhovnicita a acestui suflet (sau separata, dupa unii eretici, dar chiar nu are importanta). La om si la Dumnezeu gandeste deci tot duhul, acelasi duh, prin (si in) care puteti fi in comuniune. Acesta este centrul personalitatii umane, si nu tot sufletul. E mai usor pentru intelegere sa vedeti duhul ca pe un al treilea element, ceea ce contravine dogmei dumneavoastra, (si probabil, si adevarului). Dar ca artificiu intelectual e mai comod.Intampin dificultati in a intelege cum gandea Hristos. Tinand cont de faptul ca la intrupare a luat o natura umana completa, deci si suflet rational, gandea El atat cu capacitatile Sale divine, cat si cu capacitatile sufletului Sau uman in acelasi timp ? Avea doua centre de gandire ? Spunand asta, presupun ca principalul instument prin care omul gandeste e sufletul. O alta dificultate: daca centrul personalitatii cuiva se gaseste in suflet, avea Hristos doua personalitati, una divina si alta umana ? Mi se pare ca gandind asa, gandesc ca un nestorian eretic. Ce rol juca sufletul Logosului in Persoana Lui ?
Marturisesc ca e mai usor sa gandesc ca Apolinarie, si sa reduc Persoana lui Isus la Logos in trup, excluzand sufletul, iar atunci n-ar mai trebui sa ma confrunt cu problemele pe care le aduce in discutie sufletul. Dar atunci as cadea din adevar. Pot usura si altfel problema, inchipuindu-mi sufletul doar ca pe ceva care da viata trupului si atat, dar as calca si atunci pe adevar.
Cum gandeste Biserica Ortodoxa problema asta hristologica ? Cum mentine si cum explica ea unitatea Persoanei Fiului lui Dumnezeu ? Va rog sa ma ajutati sa inteleg asta, e foarte important pentru mine.
Daca citim Ioan, primele 14 versete, vedem ca Logosul este atat exterior cat si interior. Sufletul (cel ”inferior”- presupun ca asta e o erezie) este doar interior. Rolul sufletului in Logosul intrupat este sa asigure relatia intre Duhul lui Dumnezeu si trupul perisabil. De pilda sa poata resimti si transmite suferinta adusa de trup.
Sintetizand, nu se poate intrupare fara suflet.