Eu aşa spun, numai că între ele strana mai citeşte (rar) şi Psalmul 33, iar eu am timp să:Cum vedeti practica de a rosti, indata dupa "Unul Sfant...", rugaciunile "Cred, Doamne, si marturisesc..." impreuna cu cei care se impartasesc ?
La ce rugaciuni anume va referiti ?după care strana continuă a citi şi celalalte rugăciuni înainte de împărtăşire,
La cele 10/12 din Ceaslov. Chiar dacă îi îndemn pe oameni să le citească şi acasă, nu strică să le mai repete o dată, ca să-i introducă şi mai bine în atmosferă. Cred că e mai potrivit asta, decât să cânte nu ştiu ce, iar oamenii să înceapă să se foiască prin biserică.La ce rugaciuni anume va referiti ?după care strana continuă a citi şi celalalte rugăciuni înainte de împărtăşire,
Mă tem că nu e o problemă liturgică. Până la urmă şi numărul de 7 al arhanghelilor e o teologumenă. Ioan Gură de Aur crede că sunt mii... Nu văd o problemă.In anafora CHR scrie "Iti multumim si pentru aceasta Liturghie...desi stau inaintea Ta mii de arhangheli si zeci de mii de ingeri..."
Stiam ca exista doar 7 arhangheli; de unde mii ?!
Cel puţin în zona Moldovei - cu siguranţă că DA! Dar cred că chiar peste tot. Grecizarea ritului românesc s-a făcut mai mult după 1821. Dar cândva şi la greci cădirea o făcea diaconul. Pur şi simplu grecii au pierdut asta...Ținând cont de influența slavă asupra practicii româneşti, a existat în practica liturgică românească cădirea pe seama diaconului la Vohodul mare?
Despre aceasta citiţi detaliat în cartea mea. Acolo aveţi un răspuns mai amplu...După Vohodul mare există acel dialog între preotul-protos şi diacon,
Protosul: Roagă-te pentru mine, frate şi împreună slujitorule!
Diaconul: Duhul Sfânt să vină peste tine şi puterea Celui preaînalt să te umbrească.
Protosul: Acelaşi Duh să lucreze împreună cu noi în toate zilele vieții noastre.
Găsesc de cuviință ca acest dialog să nu se rezume la diacon (care din nefericire el lipseşte, cu unele excepții), ci poate fi purtat şi între protos (fie el şi arhiereu) şi preoți coslujitori sau între protos şi paraclisier. Greşesc?
Teoretic se poate omite. Dar nimeni din cei care pun vechile antifoane nu o fac.Dacă la începutul liturghiei nu se pun cele ale obedniței ci antifoanele mai vechi, de ce se mai pune "Fie numele Domnului..." la finalul ei? În această situație nu ar putea fi omis?
Buna ziua! Si eu am o nedumerire si de aceiaşi parere ca( Cu înțelepciune,drepți )ne-ar spune drepți doar ca sa ne arate cum trebuie sa fim la auzirea înțelepciuni şi ca apoi sa fie ca un semn de intrebare pt noi daca chiar meritam sa fim numiți aşa iar daca nu meritam atunci sa ne faca sa ne straduim sa fim aşa cum ne doreşte Drepți."Cu înţelepciune, drepţi, să ascultăm Sf. Evanghelie..."
,,Drepti ,,nu cumva se refera la cu totul altceva si nu la pozitia fizica?
Spun asta fiindca Pf Teoctist chiar lauda asta (ingenuncherea)intr-o predica a sa,ca invitatii sai de alte confesiuni au ramas profund impresionati de gestul ortodoxilor la citirea Evangheliei.
Eu am vazut in orice biserica din Romania ,inclusiv manastiri,ca se ingenuncheaza la citirea Sf Evanghelii si nu pot sa concep sa stau in picioare la auzul cuvintului lui Dumnezeu.Nu stiu ,mi-ar da o stare de vinovatie daca nu as ingenunchea.
Daca se spune la carte sa nu stam in genunchi atunci ar trebui ca preotii sa atraga atentia credinciosilor asupra acestui lucru.
Va rog sa ma scuzati daca aceste cuvinte par putin indraznete
Deci preotul nu poate împartaşi un credincios bolnav daca nu are si Felonul??(se exclude at cand este urgența)În primul rând, astfel de împărtăşiri nu trebuie să aibă loc decât în cazuri FOARTE rare şi chiar excepţionale (poate 1-2 pe an). Şi tocmai pt că este excepţional şi extra-ordinar, împărtăşirea se poate face şi prin uşa de miazănoapte sau prin orice uşă (poate chiar şi la uşa bisericii), acolo unde poate veni persoana aflată în problemă. În acest caz, Hristos nu este nesocotit în vreun fel, mai ales că şi aceste Sfinte Uşi sunt o invenţie relativ nouă. Simbolismul legat de împărtăşirea prin Sf. Uşi nu este neglijabil, dar nici nu merită a fi privit cu rigiditate, pt că istoria ne arată altceva. În Sf. Sofia din Constantinopol, la Liturghie, împărtăşirea era făcută de mai mulţi preoţi şi din mai multe potire, având loc chiar şi pe la balcoane.1. Daca avem copii la impartasit la utrenie, este gresit sa deschidem usile imparatesti si sa ii imparatasim de acolo? Atat duhovnicul cat si profesorul de liturgica din facultate au sfatuit ca sfanta Euharistie sa se dea indiferent de situatie numai dintre usile imparatesti. Ce parere aveti? Nelamurirea mea provine din faptul ca la parohiile din mediul urban, in afara Sfintei Liturghii [i.e. momentul impartasirii] dar si foarte multe parohii de la sate, se administreaza Taina de la usa de miazanoapte.
Pe de altă parte, împărtăşirea prin Sfintele Uşi este momentul solemn şi ordinar al împărtăşirii, la care este chemată întreaga comunitate, or împărtăşirile pentru cazurile de excepţie nu pot fi transformate întru-un moment solemn (chiar dacă e aceeaşi împărtăşanie), pentru că în acel moment decurge un alt element al slujbei ce nu poate fi întrerupt de mofturile unor prea-ortodocşi.
DIn păcate, indiferent de locul din care se dă împărtăşirea, prostul obicei nu este scos, invocându-se pretexte tot mai sofisticate.
2. Cand administram Sfanta Impartasanie credinciosilor bolnavi din parohie, putem face acest lucru numai cu epitrahilul? sau este obligatoriu si felonul.
Ba poate. Eu tot aşa fac, cu precizarea că pe nimeni nu împărtăşesc în biserică în afara Liturghiei, ci numai când este cazul să merg pe la spitale sau la casele bolnavilor. Şi în acest caz, mai ales fiind într-o ţară eterodoxă, folosesc doar epitrahilul. Acolo unde se poate, pentru solemnitatea evenimentului (care atrage după sine şi o anumită trăire duhovnicească, fie şi de suprafaţă), e bine să fie luat şi felonul.preotul nu poate împartaşi un credincios bolnav daca nu are si Felonul?
Atunci daca ne doreşte drepți e posibil că şi atunci exista tulburare in sfanta Biserica?Pentru ca spune Sa luam aminte Întelepciune Drepți (ne avertizeaza ca trebuie sa ne concentram asupra celor care urmeaza sa se citeasca)asta sa fie??Mulțumesc ca v-ați ostenit sa-mi raspundeți.În limba greacă există 2 termenii diferiţi pentru "dreptatea morală" şi "şederea dreaptă". Aici este folosit termenul care indică faptul că trebuie să stăm în picioare, drepţi şi nu are nimic cu starea duhovnicească. Este pur şi simplu o indicaţie organizatorită făcută de diacon (ca şi majoritatea exclamaţiilor lui).
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori