Hristos a inviat! Parinte Petru, imi amintesc ca ati scris candva pe facebook despre originea minunii de la Ierusalim. Recent, Patriarhia Romana a dat pe post o informatie conform careia referiri la aceasta minune avem inca din secolul II (aprox. 135), anume marturia episcopului din Ierusalim, Narcis. Vedeti aici:
http://trinitastv.ro/stiri-video/una-di ... xiei-24168
Eu stiam doar de secolul IV cand Sfantul Grigorie Taumaturgul preschimba apa din candele in ulei, aprinzandu-se totodata singure.
Sfintia voastra ati spus ca evidente clare nu sunt decat dupa Sinodul de la Calcedon.
Argumentele PRO ar fi: vechimea, lumanarile care se aprind singure la credinciosi, jocul de lumini, cateva evidente stiintifice aduse de niste rusi (Andrei Volkov si Evgheny Morozov), focul care nu arde, vedeniile anumitor credinciosi care insotesc minunea si care variaza in functie de trairea si credinta fiecaruia, verificarea pe care se presupune ca o face politia eterodoxa (desi aspectul acesta este adesea contestat). Iar dovezi cu caracter istoric ar fi: marturiile turcilor, minunea cand turcii au inlocuit fitilul cu unul de arama si minunea cand au slujit armenii (cea cu coloana de la intrare).
Argumentele CONTRA (destul de slabe): explicatia chimica, asa-zisa "candela/lampa" ascunsa pe undeva; iar istoric: marturia acelui calugar Porfirie venit din Rusia.
Nelamuririle mele si intrebarile:
1. Despre stalpul de la intrare am gasit 3 variante. Intr-una armenii slujesc, iar crestinii stau afara (unde e stalpul). In alta, armenii slujesc ,iar crestinii merg in Biserica Sf. Iacob si un stalp de acolo se sparge (care s-ar gasi in altarul bisericii). In intr-o varianta copta am gasit ca slujesc impreuna Papa Copt si Patriarhul Ortodox (cand turcii l-ar fi pus pe cel dintai sa slujeasca singur, iar acesta a refuzat, cerand o impreuna-slujire); in timpul slujirii, afara, s-ar fi produs si minunea cu stalpul, ca o chestiune colaterala. Ultima varianta pare ceva ecumenist fara implicatii conflictuale. Cum e cu toate astea? Sunt trei minuni? Sunt doua? E doar una? ... Ce stiti despre stalpul de la iesirea din Biserica, pana la urma?
2. Nelamurirea cea mai mare: de ce stau armenii, coptii, etiopienii (si ceilalti orientali) alaturi de ortodocsi fara sa se converteasca sau fara sa obiecteze in vreun fel? E o chestiune recenta cu caracter ecumenist sau e veche? Apoi am vazut clar in filmari ca in vremea lui Diodor (restul filmarilor nu au fost indestulatoare) mai-marele armenilor intra impreuna cu el in Sfantul Mormant, ramanand in anticamera (Camera Ingerului), de una priveste intreaga minune. Nu-mi pot explica aspectul acesta si e cel care ma clatina cel mai mult. Sub ce forma i s-a dat ereticului binecuvantare sa asiste? Si daca i s-a dat, si tot asista, de ce nu se converteste ori, de ce nu marturiseste impotriva?
Personal ma pot multimi in orice clipa cu argumentele pro, pana ce - nadajduiesc - voi ajunge si eu de Inviere acolo. In restul anului am fost la Mormant. Dar am cunoscut crestini destul de activi (se parea) care huleau cu totul complexul de la Ierusalim, denigrand minunea si toate evidentele ei doar din cauza asa-zisului ecumenism.
Si, in incheiere: Grigorie Palama, marele sfant al Bisericii Rasaritului, facea referire la aceasta minune si o lua drept argument pentru teza sa, din cate am citit.
Aici se mai naste o intrebare pe care cineva mi-a pus-o: Daca s-ar demonstra in mod cert ca e o inselatorie, ce implicatii clare ar avea aceasta cu privire la crestinism si la autenticitatea credintei crestine? S-ar putea atunci argumenta ca minunea a existat, iar inselatoria a aparut dupa ce - din varii motive - Dumnezeu nu a mai pastrat minunea?
Va rog, Parinte Petru, atat pe sfintia voastra cat si pe ceilalti cititori, cautati a lamuri pe cat puteti acestea.
Doamne-ajuta!