Eu consider ca atata timp cat BOR, prin deciziile Sfantului Sinod luate sub inspiratia Duhului Sfant, a considerat sa isi alcatuiasca invatatura de credinta inspirandu-se din Marturisirea de Credinta a lui Petru Movila si noi avem datoria sfanta sa o sustinem si sa ne-o insusim.Încă din 1952 BOR are un Catehism numit şi "Învăţătura de Credinţă Creştin Ortodoxă", care se poate găsi şi pe net.
Acest Catehism urmează în mare parte structura şi terminologia Mărturisirii de Credinţă a lui Petru Movilă (1643).
Deja am atins unele probleme care vizează unele împărţiri şi terminologii neadecvate dpdv ortodox.
Propun ca aici pe forum să luăm fiecare capitol din Catehism şi să-l dezbatem, propunând, în cele din urmă, o altă variantă de Catehism care să fie pusă pe saiturile noastre. Nu mi se pare ceva anormal, ci chiar ceva util şi în acord cu Tradiţia noastră Ortodoxă.
Dumnezeu să ne ajute.
Haideţi să fim serioşi.Eu consider ca atata timp cat BOR, prin deciziile Sfantului Sinod luate sub inspiratia Duhului Sfant, a considerat sa isi alcatuiasca invatatura de credinta inspirandu-se din Marturisirea de Credinta a lui Petru Movila si noi avem datoria sfanta sa o sustinem si sa ne-o insusim.
Nu inteleg atunci de ce ar fi cazul sa propunem noi alta varianta de Catehism... e ca si cand am aduce noi o alta Evanghelie lumii, nu?
A! Si e mai bine deci sa lasati credinciosii sa ramana mai departe in asa zisele rataciri pe care voi ati avea posibilitatea sa le scoateti la lumina insa refuzati sa faceti acest lucru?Si aici sunt nevoit sa-i dau dreptate parintelui protosinghel. Cunosc si eu cateva subtilitati de acest gen, dar n-as vrea sa dau detalii. E bine ca mirenii sa nu se sminteasca de acestea.
Asa, si cand vor fi expuse aici pe forum aceste ,,invataturi straine Bisericii Ortodoxe" ca sa le putem dezbate?3. Acest catehism conţine învăţături străine Bisericii Ortodoxe şi ele trebuie cel puţin discutate...
Oho, sunt prea multe ca să fie scrise aici, iar prin extensie, totul de fapt a fost primit din Tradiţia Apostolică, pt că altfel nici Biserica noastră n-ar fi "apostolică".Poate sa-mi spuna cineva si mie cateva lucruri pe care Biserica ortodoxa le-a primit din traditia apostolica?
Poate semnul sfintei cruci,poate afundarea de 3 ori de la Botez sau altele asemenea?
Eu m-am referit în special la limbajul scolastic şi de multe ori inexact cu privire la învăţătura ortodoxă de credinţă, mai ales la capitolele despre Liturghie şi Sfintele Taine.Asa, si cand vor fi expuse aici pe forum aceste ,,invataturi straine Bisericii Ortodoxe" ca sa le putem dezbate?3. Acest catehism conţine învăţături străine Bisericii Ortodoxe şi ele trebuie cel puţin discutate...
Astept sa vad cine va sparge primul gheata...
BOR nu a decretat unirea cu monofiziții ci a acceptat comuniunea celor care în trecut au avut o credință monofizită și care astăzi mărturisesc o credință similară cu a noastră. E o mare diferență!1. Sf. Sinod nu este autoritate absolută în materie de credinţă. Ca dovadă, în 1994, acest Sinod a apostat de la credinţă, declarându-şi unitatea cu monofiziţii. ...
Argumente, vă rog! Eu ştiu că DOCUMENTUL spune altceva. Văd că la acest subiect susţineţi altceva decât ştiu cei care s-au informat din surse autentice...BOR nu a decretat unirea cu monofiziții ci a acceptat comuniunea celor care în trecut au avut o credință monofizită și care astăzi mărturisesc o credință similară cu a noastră.
Cunoaşteţi pe cineva? Sau poate vă referiţi la monofiziţi?Trebuie să-i primim pe toți care vor să se reîntoarcă la ortodoxie.
Va multumesc foarte mult,unele le cunosteam si eu dintr-un text a sf Vasile cel Mare.Oho, sunt prea multe ca să fie scrise aici, iar prin extensie, totul de fapt a fost primit din Tradiţia Apostolică, pt că altfel nici Biserica noastră n-ar fi "apostolică".Poate sa-mi spuna cineva si mie cateva lucruri pe care Biserica ortodoxa le-a primit din traditia apostolica?
Poate semnul sfintei cruci,poate afundarea de 3 ori de la Botez sau altele asemenea?
Şi dacă dorinţi câteva exemple concrete, atunci pe lângă cele 2 menţionate de dvstră (şi valabile), aş mai menţiona:
- concretizarea unor elemente ale învăţăturii de credinţă, care sunt menţionate şi în Scriptură, dar nu totdeauna suficient de clar,
- închinarea spre Răsărit,
- postul de miercuri şi vineri şi Postul Mare,
- forma de astăzi a Liturghiei,
- binecuvântarea de către episcop (în prezent - şi de către preot) a mirilor ce se căsătoresc,
- sfinţirea apei ş.a.
Eu cred că un obicei foarte important pe care l-am luat de la Sf. Apostoli este acela de a consemna în scris (doar) anumite elemente din învăţătura pe care ei au primit-o prin inspiraţie divină şi o propovăduia oral în fiecare zi.
(Vă asigur că ideea asta le "place" şi neoprotestanţilor).
Eu nu ştiu ce înseamnă pt dvstră cuvântul "oficial", dar dacă Sf. Vasile spune toate astea (vezi tratatul "Despre Sfântul Duh", cap. 27 - lucrare citată la Sinodul II Ecumenic!), eu cred că este mai mult decât suficient.Va multumesc foarte mult,unele le cunosteam si eu dintr-un text a sf Vasile cel Mare.
As mai avea o rugaminte:in ce fel (sau in ce carti) biserica nostra confirma (oficilal) ca aceste practici sunt apostolice?
Ma gandeam ca acestea sa nu fie doar parerile unor teologi.Eu nu ştiu ce înseamnă pt dvstră cuvântul "oficial", dar dacă Sf. Vasile spune toate astea (vezi tratatul "Despre Sfântul Duh", cap. 27 - lucrare citată la Sinodul II Ecumenic!), eu cred că este mai mult decât suficient.Va multumesc foarte mult,unele le cunosteam si eu dintr-un text a sf Vasile cel Mare.
As mai avea o rugaminte:in ce fel (sau in ce carti) biserica nostra confirma (oficilal) ca aceste practici sunt apostolice?
Va spun si eu din citite-parafrazez-nu imi aduc aminte de unde,sa trec la subiect ,pt ca: mintea noastra a devenit oricum opaca in urma caderii adamice in comparatie cu primul om si credinta este singura cale prin care noi putem sa depasim in intelegere cele ce in mod natural/firesc mintea le poate percepe sau intelege.Am si eu o intrebare inocenta si casta despre art. 4 din Pravila ortodoxa (poate ca am mai pus-o, dar nu cred ca am avut raspuns):
De ce se prevede credinta (imperfecta si provizorie, valabila doar pe timpul vietii) si nu cunoasterea (imperfecta in timpul vietii dar care se va clarifica dupa moarte)?
Doar ptr informare, nu vreau sa fac un subiect din asta.
Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori