E legat de prea multa prostie a celor care cred că şaptele teologic este egal cu şaptele matematic. Prea mult se insistă pe simbolismul acestei cifre (7), ajungându-se la deducţii liturgice şi dogmatice chiar prosteşti pe alocuri...De ce se fac pomenirile individuale pentru morti decat pana la 7 ani? Incerc sa gasesc nsite argumente teologice dar tot ce gasesc se raporteaza decat la dezlegarea trupului in tarana! Va multumesc parinte!
Unde gasim istoria acestei dispute?Acest 'eveniment' imi aduce in minte disputa colivarilor de pe Athos de la sfarsitul sec. XVIII, inceput de sec. XIX. Ziua de pomenire a mortilor este prin excelenta sambata, duminica fiind icoana si praznuire saptamanala a evenimentului Invierii. In aceste conditii, soroacele si deci parastasele se savarsesc prin traditie sambata. Daca la biserica de parohie nu se fac slujbe sambata, se poate savarsi parastasul si duminica insa numai sub ideea de exceptie.
-in cartea Impartasirea continua cu Sfintele Taine dosarul unei controverse marturiile traditiei,tradusa de :diac I .Ica jr si tiparita la Deisis(sibiu)2006Unde gasim istoria acestei dispute?Acest 'eveniment' imi aduce in minte disputa colivarilor de pe Athos de la sfarsitul sec. XVIII, inceput de sec. XIX. Ziua de pomenire a mortilor este prin excelenta sambata, duminica fiind icoana si praznuire saptamanala a evenimentului Invierii. In aceste conditii, soroacele si deci parastasele se savarsesc prin traditie sambata. Daca la biserica de parohie nu se fac slujbe sambata, se poate savarsi parastasul si duminica insa numai sub ideea de exceptie.
Parinte dar cum ma pot eu folosi de biblioteca asta? cum pot imprumuta? cartea e in format electronic?Citiţi mai degrabă cartea lui Elio Citterio despre Nicodim Aghioritul, apărută tot la Deisis (vezi detalii). Eu ştiu că acolo este dezbătuta disputa colivarilor...
Eu doar v-am dat link la titlu şi toate celelalte informaţii. Cartea nu cred că o găsiţi pe net.Parinte dar cum ma pot eu folosi de biblioteca asta? cum pot imprumuta? cartea e in format electronic?Citiţi mai degrabă cartea lui Elio Citterio despre Nicodim Aghioritul, apărută tot la Deisis (vezi detalii). Eu ştiu că acolo este dezbătuta disputa colivarilor...
Îmi cer iertare că nu am răspuns până acum. Iniţial eram ocupat (internat la spital), apoi am uitat. Păcat însă că nimeni altcineva nu a avut curajul (şi priceperea) să răspundă.citeva intrebari pt pr Petru care e cel mai avizat in liturgica, dar poate sa-mi spuna si oricine se pricepe
Dacă e vorba de Panihidă (numită la români şi Parastas), atunci această trebuie să se facă doar vineri seara. Însăşi denumirea vine de la grecescul παννυχις - care înseamnă "de toată noaptea". Exista în Bizant obiceiul de a face priveghere pt morţi. Un fel de priveghere este prevăzută şi în Triod pt Sâmbăta Morţilor. Eu v-am spus cum e corect, dar mai departe...panihida, care in unele manastiri se face zilnic,este bine sa se faca dupa rugaciunea amvonului?,pina la otpustul sf liturghii sau trebuie inafara sf liturghii?
După cum am spus, Panihida nu este prevăzută pt orice zi, de aceea şi există pomenirile la Liturghie (Proscomidie şi Diptice), iar ruşii, apoi şi românii, au introdus şi o ectenie pt cei adormiţi în Liturghie. Dacă se pomenesc morţii la toate astea, nu mai e nevoie şi de Panihidă.daca anumite persoane decedate se pomenesc zilnic la proscomidie,sa zicem un nr de zile 40,e bine sa se faca si panihida zilnic pt ei ?,sau daca sint pomeniti la proscomidie e suficient?
Haideţi să nu încurcăm treburile şi rânduielile.la panihida se pune si acele 2 rugaciuni de la slujba inmormintarii? sau numai trisaghionul,ectenia si Dumnezeul duhurilor...si otp cu vesnica p...?,cum descrie tipicul,de ce va intreb?,pt ca in tipic spune fara ,dar in practica vad ca se pun in unele manastiri de la noi din moldova(romania);si apoi tipicurile astea se mai contrazic intre ele si uneori am confuzie. cum este corect?
obisnuiti sa faceti parastas(pe larg)simbata si peste saptamina panihida?,sau parastas in fiecare zi?
-rugaciunile cele doua de la slujba inmormintarii se pun numai la parastas simbata?
În afară de duminici, sărbători cu priveghere/polieleu şi perioadele praznicale (până la odovanie), noi punem atât ectenia cât şi rugăciunea "Dumnezeul duhurilor" la fiecare Litughie. Nu cântăm însă niciodată la Liturghie "Veşnica pomenire".sf voastra cum faceti acolo?,in cursul saptaminii puneti la liturghie ectenia la morti si Dumnezeul duhurilor...si toate cite le prevede tipicul ...pt rinduiala parastasului? sau nu?.
cum adica la diptice ? cind ? acolo la sf voastra preotul de rind pomeneste cu voce tare in timpul liturghiei toate pomelnicele care vin in ziua respectiva? sau le pomeneste la proscomidie? sau si la una si la alta?După cum am spus, Panihida nu este prevăzută pt orice zi, de aceea şi există pomenirile la Liturghie (Proscomidie şi Diptice), iar ruşii, apoi şi românii, au introdus şi o ectenie pt cei adormiţi în Liturghie. Dacă se pomenesc morţii la toate astea, nu mai e nevoie şi de Panihidă.
fara sa mai pomeniti nominal?După slujbă, dacă este de luni până vineri, facem Trisaghion,
aici banuiesc ca pomenitidacă este o cerere specială a cuiva (ceea ce ni se întâmplă destul de rar), putem face şi Parastasul mare.
Dacă este vreun ierarh, preot, monah sau apropiat adormit, preotul îl pomeneşte şi la Proscomidie şi la Diptice. În general însă toate pomenirile sunt doar la Proscomidie.cum adica la diptice ? cind ? acolo la sf voastra preotul de rind pomeneste cu voce tare in timpul liturghiei toate pomelnicele care vin in ziua respectiva? sau le pomeneste la proscomidie? sau si la una si la alta?După cum am spus, Panihida nu este prevăzută pt orice zi, de aceea şi există pomenirile la Liturghie (Proscomidie şi Diptice), iar ruşii, apoi şi românii, au introdus şi o ectenie pt cei adormiţi în Liturghie. Dacă se pomenesc morţii la toate astea, nu mai e nevoie şi de Panihidă.
De ce fără să pomenim nominal. Spunem ectenia întreită şi pomeni. La fel şi la "Veşnica pomenire". Doar că nu punem Binecuvântările şi toate celelate, ci după cum am expus în altă parte.fara sa mai pomeniti nominal?După slujbă, dacă este de luni până vineri, facem Trisaghion,
Intrebarea e serioasa sau ironica?daca pomeniti mortii, nu va este frica ca s-ar putea sa va raspunda in vreun fel? sa va bantuie?
E foarte serioasa.Intrebarea e serioasa sau ironica?
Dar d-stra aveti groaza de cineva drag plecat din familie in cazul in care va raspunde ? :?
O fi existind prin popor astfel de traditii dar ele nu reprezinta pozitia ortodoxa.Noi nu traim nici un sentiment de teama pt cei adormiti,dimpotriva dragostea care am avuto pt ei nu se pierde o data cu trecerea lor de aici ,la fel simtim si din partea lor pt noi .Bintuirile mai sunt si de la draci pt ai duce in confuzie pe unii,dar asta e alta poveste.
E foarte serioasa.
Nu stiti ca in popor exista numeroase traditii legate de mortii care bantuie pe cei vii, mai ales rude? se aud zgomote prin casa, usile se misca, incep becurile sa palpaie etc.
Pai noi tocmai de asta ii pomenim si-L rugam pe Dumnezeu ca sa se odihneascaDeci eu unul aleg sa nu pomenesc nicio ruda decedata. Adica spiritul ei sa se odihneasca.
Eu am gasit ,uite ce am gasit:IIMacabei cap 12Si nu am gasit in Scripturi rugaciuni pentru morti sau catre morti considerati sfinti.
Aici sunt mai multe explicatii,dar doua mai importante de care vb parintii bisericii care au trait nu mult dupa Hristos,spun asa: ca numeau morti pe idoli si cealalta explicatie ca se facea necromantie(vraji) cu pomeniri de nume de morti,dar asta nu are nimic de a face cu pomenirea crestina.Pai daca si vrajitorii pomenesc numele lui Dumnezeu pt a duce in deruta pe cei care apeleaza la vrajile lor,noi inseamna ca nu trebuie sa-L mai pomenim pe Dumnezeu?Uite ce am gasit:
Psalmi 106:28 Ei s-au alipit de Baal-Peor şi au mâncat vite jertfite morţilor.
Despre cele jertite idolilor, numiti si morti ,vb Sf Ioan Gura de Aur si Teodoret al Cirului,este ceea ce am spus.partea ultima imi da de gandit:"au mancat vite jertfite mortilor", adica inchinate mortilor.
Datorita unei pareri personale subiective care va-ti facuto datorita invataturilor voastre, moastele ,insa pe noi nu ne sperie nici nu ne dezgusta, de ingrozire nici vorba.Cultul acesta al mortilor existent in religiile traditionale, ma sperie si la fel cultul moastelor. Chiar ma dezgusta daca nu ma ingrozesc de-a binelea.
.
Si aflati ca noi nu avem un cult al mortilor sau moastelor ,ceea ce numiti cult nu este adevarat.
Iti raspund la intrebare cu intrebare. Nu stiu cum se numeste strategia asta.Daca s-a dat Duhul Sfant, ce nevoie avem de niste ramasite pamantesti?
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori