In opera "Confesiuni" a Fer. Augustin gasiti in Cartea 11 un discurs extraordinar despre natura timpului. Rigoarea lui filozofica si intuitia este pur si simplu uimitoare. Gasiti si o idee neasteptata despre creatia dinainte de timp, insa perfect coerenta. Aici vreau sa ma opresc mai mult.Dar cum e cu şi "odată cu timpul" a lumii ? Trebuie inteles ca inainte de creatie nu era TIMP ?
sau ca acum, cand El creeaza inca, (daca o face) face aceasta dintr-o sfera in care timpul nu exista decat ca prezent si il creaza doar pentru sfera creaturii ?
Timp exista acolo unde exista schimbare/miscare. Creatia din nimic, dupa sfant, implica doua faze:
faza intai: Crearea "substratului" pur - spiritual, pentru lumea spirituala ("cerul" din Facere 1:1) si material, pentru lumea corporala ("pamantul" din Facere 1:1). Natura acestui substrat este de asa fel, ca nu cunoaste nici schimbare si nici miscare si deci nu poate fi masurat (nu exista "durata"). Substratul spiritual pur este forma pura, inteligenta, oglinda creata a Cuvantului necreat, din care vor fi plasmuiti Ingerii (prin "imbracarea" in lumina). Acesta este "cerul" - de fapt cerul cerului - dar nu bolta cereasca (si nici spatiul cosmic fizic), ci "casa lui Dumnezeu", singura creatie eterna dar nu coeterna: prin faptul ca se afla in imediata "apropiere" de Dumnezeu, participa la eternitate si devine imutabila (neschimbabila), respectiv in afara timpului. Substratul material pur este materia informa ("pamantul netocmit"), care neavind forma, nu cunoaste nici schimbare sau miscare si este deci imutabila tocmai pentru conditia sa (haosul). Este "aproape nimicul", dupa expresia sfantului. Neavand forma, nu poate fi nici perceputa (de unde si calitatea de "gol", adica invizibil). Nu este pamantul in sens de "uscat", "terra", "sol". Toata lumea corporala, inclusiv cerul fizic, va fi plasmuita din acest substrat pre-temporal.
faza a doua: Creatia propriu-zisa a entitatilor schimbatoare, in timp.
(ramane de vazut cum impaca sfantul imutabilitatea Ingerilor cu caderea lor, adica in ce fel a fost posibila intreruperea contemplarii beatifice si a participarii la dumnezeiasca fire, deci originea raului)