despre Sf. Teofan:
1- faptul ca Dumnezeu este Duh necreat nu contrazice spiritualitatea absoluta a duhurilor create: deofiintimea nu este atinsa, la fel cum este lumina reflectata fata de cea pura
2- daca spiritele ar fi avut forma, oricat de fina ("corp eteric"), ar insemna triumful trihotomiei apolinariste condamnate de Biserica; vedeniile sfintilor pot fi bine explicate recurgand la iconomie
3- marginirea spiritelor nu trebuie privita in mod mecanicist: raportul dintre suflet si trup poate fi exact opus (trupul continut de suflet, nu invers), iar "incuierea" in iad a duhurilor rele nu este neaparat spatiala
4- sfintii asceti citati de Sf. Ignatie au fost de fapt, rau interpretati, iar in alte locuri dau dovada de ortodoxie.
1- din punct de vedere matematec o contrazice cantitatea lor numerica ,a duhurilor,daca sf Teofan spune ca au spiritualitate absoluta , daca infinitul=absolut,numarul= marime limitata,atunci numai numai 2 duhuri daca ar fi de aceeasi fiinta nu mai pot fi absolute intrucat sunt limitate.
2-Nici o legatura nu are ''forma'' si ''corpul eteric'' cu trihotomia apolinarista,noi vb de de ''duh''sau ''spirit'' ca ''entitate '' a ingerilor nu ca ansamblu component. Apolinarie credea cã omul are: trup (σω̃μα - soma), suflet animal (ψυχή ‘άλογος - psihe alogos) şi suflet raţional sau spirit (νου̃ς - nus). În persoana Mântuitorului, sufletul raţional (νου̃ς - nus) ar fi fost înlocuit cu însãşi dumnezeirea. Scria el: "În locul lui, din sufletul omenesc, a fost, în Hristos, raţiunea cereascã" .Mai departe cred ca comentariu e de prisos.Prilej in care raspund si eu d-lui esenin.
Vedeniile pot fi explicate recurgind la economie? Daca se refera la adaptari pt perceptia noastra?! despre astea vb sf parinti numai in cazul lui Dumnezeu cind S-a/S-e reveleaza ,nicidecum nu poate fi vb in privinta duhurilor ,duhurile se pot arata asa cum sunt ,dar se pot si transforma ,e drept, intr-o oarecare masura ,dar tot limitata,dar nu ca ele ar fi nemarginite si ca ar lua forme doar pt a le percepe noi,dupa cum lasa sa se inteleaga sf Teofan-daca asta a vrut sa spuna-.
Pun intimplator rugaciunea intrarii de la sf liturghie
Stapâne Doamne, Dumnezeul nostru, Cel ce ai asezat în ceruri cetele si ostile îngerilor si ale arhanghelilor spre slujba slavei Tale,
fa ca împreuna cu intrarea noastra sa fie si intrarea sfintilor îngeri, care slujesc împreuna cu noi si împreuna slavesc bunatatea Ta.
Ca Tie se cuvine toata slava, cinstea si închi na ciunea, Tatalui si Fiului si Sfântului Duh, acum si pururea si în vecii vecilor. Amin.
Cum sa intre daca sunt nemarginiti?or miscarea presupune marginire,cum sunt sunt asezati in cer daca sunt nemarginiti?
3-In invatatura sf parinti care este a bisericii iadul este in primul rind spatial si apoi sub diferite forme,ca durere ,chin ,lipsa dragostei,s.a.
Daca nu este contextul intreg nu stiu ce vrea sa spuna prin mecanicist.
4-Daca lipseste demonstratia nu putem vb ,dar tare ma tem ca tocmai sf Teofan este acela care ii interpreteaza rau pe sf parinti.
P.S. precizarea lui Serafim Rosse este f buna,nu vreu sa se inteleaga o denigrare a sf Teofan ,pt ca de alt fel scrierile lui extrem de importante,chiar daca are anumite scaderi ,sau mai degraba zis imprecizii determinate de o anumita influenta ,totusi in ansamblu scrierele lui sunt f inportante.
Cu mult respect.