O!. Multumesc pentru temperanta.
Nu sunt rau! (e drept insa cam fost, ocazional, cand mi s-a dat motivul).
Chiar imi pun problema. Nu ma intreb insa cum face Duhul Sfant ! Imi dau seama ca este ceva insondabil. Intrebarea pe care o pun este alta:
Dupa mine Euharistia este permanenta, in sensul ca Hristos se ofera continuu. E "starea" (pun intre ghilimele ptr. ca nu e stare, ci activitate), de auto-sacrificiu continuu. (s-ar putea sa bat campii, dar asta cred). Acuma noi, cum suntem orbi, nu ne dam seama de asta. Birerica dumneavoastra (sau alta) intra uneori, la cutare sarbatoare, in rezonanta cu sacrificul Christului, si atunci ea reia si formalizeaza gestul Lui, "primeste", si intermediaza ofranda Lui catre credinciosi. E corect ?
Dar: painea si vinul, vita de vie...etc sunt "locuite" atunci de Duhul Sfant. (sunt MEREU "locuite" dar atunci bagam noi de seama). Ei bine, nu se numeste asta "panteism" ?
Nu e o acuzatie ! n-o luati asa.
Domnule esenin, maine dimineata cand plecati la munca, va sugerez sa va aplecati, sa luati cateva fire de iarba sa le mancati sa aveti parte de Duh Sfant.
``Panteismul (pan = totul, theos = Dumnezeu) considera ca totul este Dumnezeu si Dumnezeu este totul. Adica in toata creatia este prezent Dumnezeu intru totul si tot ce este creatie este Dumnezeu. Originile panteismului se afla in Orientul antic, acolo unde si-a facut aparitia hinduismul. Confuzia dintre natura si divinitate a dat nastere unor speculati filosofice din care rezulta si panteismul. Este foarte greu de precizat care este modul primar de gandire ce a dat nastere acestei conceptii. Dar in contextul invataturii hinduse putem afla ceva.
In religia hindusa fiinta primordiala este nelimitata, eterna. Dar ea este totodata Unul si Tot. Unii o identificau chiar cu Universul. Printre numele fiintei primordiale ce s-a impus de la inceputuri a fost Brahman. Brahman e descris ca fiind lumea intreaga : "Brahman este Totul", si este identificat cu atman (sinele, supraveghetorul dinauntru). Asupra unitatii atman-Brahman se mediteaza. Aceasta meditatie constituie un exercitiu spiritual. Sesizarea sinelui propriu este insotita de experimentarea unei lumini si lumina este imaginea prin excelenta atat a lui atman cat si a lui Brahman. Este vorba de o foarte veche traditie. Identitatea atman-Brahman nu e o expunere, ci o realizare.
Deci Dumnezeu a creat universul prin transformarea Sa in univers. Mai tarziu totul a devenit Dumnezeu. Analizat atent panteismul devine justificarea speculativa a politeismului.
Daca analizam credinta filosofica in Dumnezeu ca realitate infinita si eterna, lumea finita si temporala este inghitita in Dumnezeu si panteismul devine acosmism, iar lumea este o iluzie in comparatie cu Dumnezeu ca realitate. Daca admitem conceptia stiintifica si viziunea practica a lumii ca unitate, apoi Dumnezeu se pierde in lume si panteismul devine pancosmism.
Deci prin panteism "se renunta la cautarea unitatii prin reintegrare totala". Experienta unicitatii cu Unul se numeste in hinduism moksha, sat'chidananda sau samadhi, iar in budhism nirvana sau satori. Rezultatul este: totul este Dumnezeu, totul este Unul, "tat twam asi".
Tertulian afirma: "Daca este Dumnezeu, e necesar sa fie unic, daca nu este unic nu este". Sf. Maxim Marturisitorul spunea: "Dumnezeu este Acelasi, Unul si Singur" (cf. Efeseni 4, 6). Din unitatea lui Dumnezeu rezulta si unitatea omului, care e chipul Lui. Dupa conceptia panteista totul este Dumnezeu si Dumnezeu este totul. Nu exista distinctie intre Dumnezeu si lume.
Daca totul inseamna Dumnezeu, inseamna ca nu exista nici o diferenta intre mine si celelalte lucruri, inseamna ca nu ma pot chema "eu insumi". Pentru a ma numi "eu insumi" trebuie sa-mi asum ca exista o diferenta intre mine si celelalte lucruri. Deci inseamna ca nu exist. De fiecare data fug de mine insumi. Cand ii vorbesc aproapelui meu nu-mi vorbesc mie insumi. Realitatea sinelui implica existenta unei diferente intre mine si celelalte lucruri. Lumea cuprinde oameni diferiti si lucruri diferite. Daca eu nu sunt alte lucruri inseamna ca nu sunt totul. Eu nu sunt Dumnezeu. Deci panteismul e gresit.
Atat de frumos ne-a avertizat Sfantul Apostol Pavel (Coloseni 2, 8 ; Efeseni 4, 6) de pericolul ce bate continuu. Omenirea nu are decat o "alternativa : Sa-L urmeze pe Cel ce a zis "Eu sunt lumina lumii ; cel care imi urmeaza nu va umbla in intuneric, ci va avea lumina vietii" (Ioan 8, 12). Totul pare a fi teama de sfarsit apocaliptic. Sectele "propovaduiesc" spaima parusiei pentru ca nu sunt cu Adevarul. Mai degraba este ascultarea de vocea celui oe de "la inceput a zis : "veti fi ca Dumnezeu" (Facere 3, 5). Iar baza caderii este dorinta de a fi liberi si puternici, nerespectand limitele conditei umane. Scriptura arata caderea ca un act al cedarii in fata placerii bazat pe imposibila dorinta de a deveni Dumnezeu.- in loc de a se merge spre libertate, se merge spre robie. in timp ce Scriptura spune ca toate sunt spre marirea lui Dumnezeu, miscarea holistica spune ca toate sunt spre marirea omului.``
http://www.crestinortodox.ro/secte-cult ... 72869.html
Va recomand domnule sa cititi intreg studiul ca sa intelegeti cum e cu panteismul si cum e de fapt credinta ortodoxa.
Iar cu painea si vinul intr-un post viitor ca sa vedeti ca nu are de a face cu panteismul. In panteism Dumnezeu e in tot si toate nu doar in paine si vin. Daca nu e in tot si toate nu e panteism.
Micile dvs alunecari nu pot tine la toti, pentru ca ce nu e adevar nu tine. Iar ce nu e adevar e minciuna iar daca e minciuna atunci vine de la tatal minciunii.
Bucuraţi-vă pururea.
Rugaţi-vă neîncetat.
Daţi mulţumire pentru toate, căci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos Iisus, pentru voi.