Nu se poate, ci trebuie. Numai să nu aveţi turnători prin biserică, care să dea peste vreun consilier prost pe la Centrul Eparhial.spuneţi-mi vă rog dacă slujba împărătească de la începutul Utreniei se poate omite în bisericile de mir ?
Da, exact. Numai că dacă nu a fost Miezonoptica, ar trebui puse rugăciunile începătoare şi în timpul lor o mică cădire pregătitoare. Iar dacă a fost Miezonoptica, aşa cum e la mănăstire, pentru a nu suprima cădirea, sunt de părerea că se poate cânta "Hristos a înviat" tot anul, cu excepţia Postului Mare, când se poate cânta altceva. Uneori chiar aşa fac. Apropo de ceea ce spuneaţi despre Ceasuri, cred că "Hristos a înviat" cântat în zorii fiecărei zile este în acord perfect cu momentul de care tb să ne amintim atunci, nu?Adică dacă se poate începe de la Slavă Sfintei...?
Pt. rugăciunile începătoare se mai dă binecuvîntarea mică ?ar trebui puse rugăciunile începătoare şi în timpul lor o mică cădire pregătitoare.
Nu. Se începe cu "Slavă Sfintei..." şi se spun rar rugăciunile începătoare şi se cădeşte doar altarul, iar după "Că a Ta este Împărăţia..." se spune "Slavă întru cei de sus..." şi cei 6 psalmi.Pt. rugăciunile începătoare se mai dă binecuvîntarea mică ?ar trebui puse rugăciunile începătoare şi în timpul lor o mică cădire pregătitoare.
Nu cred că ar fi un păcat, dar preferabil aşa cum am descris mai sus. Părerea mea!Nu se poate începe fără cădire, ca la Vecernie, urmînd să cădim prima oară la Binecuvîntările Învierii ?
Nu prea sunt deacord cu IPOTEZA lui Mateos şi iată de ce:Părinte, vă rog să-mi spuneţi ce credeţi despre următorul pasaj scris de Juan Mateos în Celebrarea Cuvîntului în Liturghia Bizantină:
Trisaghionul de la finalul Doxologiei Mari, care nu aparţine acestei cântări, nu este altceva decît vechiul imn al intrării în Liturghie, atunci când aceasta era unită cu Utrenia, tot aşa cum Trisaghionul indică începutul Liturghiei atunci când este unită cu Vecernia. P. 130
2. Între Utrenie şi Trisaghionul Liturghiei mai sunt 2 elemente importante:
a) Ceasurile 1,3 (eventual şi 6, dacă ignorăm ora la care acesta tb citit)
b) Antifoanele şi Intrarea Mică a Liturghiei (Enarxa).
În altă parte aţi spus totuşi că:Ceasurile sunt foarte vechi şi nu prea se săreau
poate că din parohii provine modelul unirii Liturghiei cu Utrenia ?Cel puţin în sec. IX bizantinii nu puneau în parohii (şi chiar în mănăstiri de la Paşti până la Cincizecime Ceasurile), ci doar Vecernia, Utrenia şi Liturghia.
Părinte, de ce o luaţi drept combatere ? Am pus şi eu cîteva întrebări, ca să înţeleg legătura dintre diferite afirmaţii.Ştiam că veţi încerca să mă combateţi cu textele mele
Asta nu ştiam pînă acum; am văzut că în Grecia preotul a lăsat Evanghelia la închinat pînă la sfîrşitul Liturghiei. Desigur că era Evanghelia de rezervă, cea principală era în altar.Rânduiala aducerii Evangheliei la sfârşitul Doxologiei este un obicei românesc şi nu are nimic cu istoria cultului.
Prostie fără margini. Dar la greci astea încă sunt floricele. Au ei şi mai ceva...am văzut că în Grecia preotul a lăsat Evanghelia la închinat pînă la sfîrşitul Liturghiei. Desigur că era Evanghelia de rezervă, cea principală era în altar.
Se poate spune şi da, şi nu. Voi mai studia domeniul. Nu e atât de simplu. Eventual îmi mai amintiţi...Aş mai avea o întrebare, legată de altă afirmaţie din Utrenia Bizantină a lui Mateos:
Ecteniile nu-şi găsesc locul în cadrul Utreniei decît în cazul în care nu se săvîrşeşte Liturghia.
Dacă Liturghia urmează după Utrenie, ecteniile trebuie rostite la Liturghie. p.44
ce părere aveţi ?
Eu nu sunt deacord cu săvârşirea Utreniei seara, mai ales în zilele de rând, de aceea nu vreau să "validez" nici un mod unire a ei cu Vecernia.Dacă în zi de rînd după Vecernie urmează imediat Utrenia, începînd cu "Binecuvîntat este Dumnezeul nostru..." (adică se doreşte a se pune şi prologul), atunci este necesar de a încheia Vecernia cu otpust? Sau în situaţia dată această trecere de la o slujbă la alta se face în alt mod?
Problema nu constă în acest Prolog, ci dacă în astfel de situaţii (cînd se unesc 2 slujbe) ar trebui ca ultima slujbă să fie încheiată cu otpust.Eu nu sunt deacord cu săvârşirea Utreniei seara, mai ales în zilele de rând, de aceea nu vreau să "validez" nici un mod unire a ei cu Vecernia.Dacă în zi de rînd după Vecernie urmează imediat Utrenia, începînd cu "Binecuvîntat este Dumnezeul nostru..." (adică se doreşte a se pune şi prologul), atunci este necesar de a încheia Vecernia cu otpust? Sau în situaţia dată această trecere de la o slujbă la alta se face în alt mod?
Iar dacă şi se face, de ce mă rog să se pună acelor Prolog inutil. Eu nu l-aş pune nici dimineaţa şi, uneori, chiar nici nu-l pun. Dar depinde unde slujesc şi cu cine...
Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori