de ce e mai bună punerea la grămadă a tuturor ceasurilor decît săvîrşirea lor la ora care le defineşte ?
La tipicul studit nu mă pricep, dar ştiu că:poveşti.
1. În sec. XVII rascolnicii scriau patriarhului Nicon despre recentul obicei de a nu mai săvîrşi ceasurile la vremea lor.
2. În Triodul explicat autorul afirmă:
Ceasurile reprezinztă o meditaţie asupra momentului precis în care ne găsim (p.196)
În general, toate typika monahale indică faptul că Ceasurile trebuie celebrate în momentul corespunzător al zilei. (p. 198)
De Tritoekti am auzit, dar una e să uneşti ceasul III cu VI la amiază (şi asta doar în Postul Mare), şi alta e să le faci în continuarea Utreniei, împotriva oricărei logici. Iar Tritoekti nu era o slujbă monahală !
Bineînţeles că eu nu mă refeream la parohii, ci la mînăstiri, dar practica mînăstirilor influenţează enorm viaţa parohială şi aşa am ajuns noi ortodocşii să facem slujbe tot mai lungi şi să înţelegem tot mai puţin din ele. Şi să afirmăm cu orice prilej că am păstrat întocmai nu doar rînduielile Părinţilor, ci chiar pe ale Apostolilor. 8-)
Nu aveţi dreptate, şi preferaţi să apăraţi formalismul acestei practici.