Mesaj necititde Alexandru b17 » 06 Mai 2011, 22:02
Propunerile mele sunt urmatoarele:
la Vecernie:
-sa se mentioneze ca atunci cand nu s-a facut mai inainte Ceasul IX, dupa binecuvantarea vecerniei, se zic rug. incepatoare si Doamne miluieste (de 12 ori), apoi "Veniti sa ne inchinam..." si Psalmul 103
-sa se mentioneze clar in ce momente are loc inchiderea si deschiderea perdelei (+ inlocuirea expresiilor "se lasa dvera/perdeaua" cu "se deschide/ se inchide perdeaua"
-sa se mentioneze clar momentul imbracarii felonului la Vecerniile cu Vohod (imbracarea felonului la "Ca s-a intarit...")
-sa se precizeze cum e corect "venind sau viind(= fiind viu) la apusul soarelui"
-sa se precizeze ca in zilele de rand, cand nu este Vohod, nu se imbraca felonul, iar Usile Imparatesti raman inchise pe toata durata slujbei
-sa se mentioneze mai clar mutarea ecteniei intreite la final, dupa tropare, in zilele de rand
-sa se mentioneze mai clar acest fapt: cadirea mare trebuie inceputa la cuvintele "Sa se indrepteze...ca tamaia inaintea Ta", iar nu de la inceputul cantarii "Doamne strigat-am"
-sa se expliciteze mai clar pagina la care se gaseste otpustul zilnic
-sa se mentioneze ca dupa cantarea: "Bogatii au saracit" trebuie citit Psalmul 33 pana la capat, si abia dupa aceasta preotul zice: "Domnului sa ne rugam. Binecuvantarea Domnului peste voi toti..."
la Miezonoptica:
-sa se mentioneze ca binecuvantarea se da din fata Usilor Imparatesti, cu perdeaua inchisa
la Utrenie:
-sa se mentioneze ca atunci cand nu s-a facut mai inainte Miezonoptica precum si in Postul Mare, dupa binecuvantarea mica, se zic rug. incepatoare si Doamne miluieste (de 12 ori), apoi "Veniti sa ne inchinam..." si Psalmii 19 si 20
-sa se precizeze mai clar ca la ectenia intreita prescurtata, la fiecare cerere preotul trebuie sa cadeasca de 3 ori inaintea Sfintei Mese
-sa se precizeze clar ca la sarbatorile sfintilor cadirea mare se face la marimurile polielului, iar nu la polieleu
-sa se precizeze clar ca in duminicile in care avem polieleu si marimuri, precum si Binecuvantarile Invierii, cadirea trebuie facuta neaparat la Binecuvantari
-sa se precizeze clar cand trebuie sa se deschida perdeaua,stiut fiind faptul ca a fost inchisa dupa troparele de la "Dumnezeu este Domnul"
-sa se precizeze faptul ca la Utrenia Duminicilor, cand Evanghelia se citeste de pe latura de miazanoapte/ nord a Sfintei Mese, paraclisierul trebuie sa stea in partea opusa cu un sfesnic/ faclie aprins(a)
-omiterea ecfonisului "Cu mila si cu indurarile" in zilele de rand, precum arata unele editii foarte raspandite ale Tipicului, ce se contrazic cu Liturghierul (2008)
-sa se mentioneze daca la cadirea de la "Ceea ce esti mai cinstita" preotul trebuie sa aiba capul acoperit sau descoperit
-sa se tina seama in mai mare masura de diferenta slava/ marire (in versiunea 2008 nu se prea tine cont de acest lucru la cantarea: "Ceea ce esti mai Cinstita...". In editia din 2008, la sfarsitul Miezonopticii, la cantarea a 9-a si la otpustul Utreniei, precum si al Vecerniei apare Ceea ce esti mai Cinstita...si mai marita...te marim. Corect ar fi Ceea ce esti mai Cinstita...si mai slavita...te marim. In schimb la ectenii nu se intalneste aceasta greseala)
-dupa cantarea a 8-a ar trebui inlocuita expresia: "preotul ridica perdeaua" cu "se deschide perdeaua"
-sa se cante (sau citeasca) si in duminici si sarbatori Psalmii Laudelor
-sa se spuna faptul ca la Doxologie nu se cadeste (a se vedea practica opusa din Sudul Ardealului)
-in zilele de rand, cand nu urmeaza Liturghia, trebuie inlocuita expresia: "trage perdeaua" cu "inchide perdeaua"
la Proscomidie
-excluderea facerii semnului binecuvantarii la cuvintele "Binecuvantata este amestecarea..." (a se vedea canoanele Sf Nichifor in acest sens)
-sa se tina seama in mai mare masura de diferenta slava/ marire
-pomeniri mai putine de sfinti
-sa se atentioneze ca miridele NU se impart credinciosilor
-sa se lamureasca problema cadirii de la acoperirea Darurilor: doar altarul, mica sau mare? la manastiri la Ceasul VI, dar in ce moment si pe ce usi? dar la bisericile de mir?
Liturghiile celor intre Sfinti Parintilor nostri Vasile cel Mare si Ioan Hrisostom
-legat de Binecuvantarea mare, sa se specifice clar cum trebuie tinuta Evanghelia in acest moment, "perpendicular pe" sau "paralel cu" Sfanta Masa, si cum se insemneaza crucis: sus-jos-sg-dr SAU sus-jos-dr-sg
-respectare diferentei slava/ marire la antifoane
-revenirea la vechile antifone, cele din Catavasier care se gasesc sub denumirea: "Antifoanele zilelor de rand". Acesta fiind antifoanele Liturghiei bizantine ar trebui incurajata revenirea lor macar in zilele de rand
-excluderea condacului "Aparatoarei Doamne" folosit pe post de Antifon III. Aceasta este o practica pur romaneasca ce trebuie sa dispara. Acest condac se poate canta doar dupa Intrarea Mica, cand se canta tropare si condace.
-lamurirea marii probleme a cadirii ( la Aliluia Apostolului, Apostol sau Trisaghon------mica sau mare)
-excluderea formulelor "Doamne mantuieste...Si ne auzi..."
-cantarea prochimenului ca la vecernie, obicei care s-a cam pierdut prin tara noastra
-dialogul preotului cu diaconul inainte de citirea Evangheliei sa se faca mereu in taina
-rostirea predicii dupa citirea Evangheliei, cel putin unde se va putea
-oprirea citirii pomelnicelor cu voce tare, cel putin acolo unde oamenii vor intelege inutilitatea aceastui lucru si faptul ca se creaza o uriasa ruptura in continuitatea Liturghiei
-dupa rostirea ecteniei intreite, sa se excluda ectenia pentru morti daca nu de tot, cel putin in Duminici si la Praznicele Imparatesti, precum si in Saptamana Luminata si in perioada dintre Nasterea si Botezul Domnului
-excluderea ecteniei pentru catehumeni (in cazul in care nu se afla niciunul in respectiva biserica)+ mentionarea momentului in care se desface Antimisul in noile conditii, cu sau fara vreo rugaciune
-in vechile Liturghiere (inclusiv cel din 2008), perdeaua se inchidea la "cei chemati iesiti", in cazul excluderii ecteniei pentru catehumeni, la ce moment ar trebui inchisa perdeaua?
-excludera numeroaselor pomeniri de la Vohodul Mare (a se vedea cat de frumos au grecii cu doar cateva pomeniri).Datorita acestor numeroase pomeniri, se pierde legatura dintre prima si a doua parte a heruvicului
-sa se mentina indicatia "Nu se citesc pomelnice. Nu se ating capetele credinciosilor cu Sfantur Potir", la care ar trebui sa se adauge "credinciosii nu trebuie sa se atinga nici de vesmintele preotilor slujitori, nici de cadelnita si lumanarea din mana paraclisierului, pentru a nu face tulburare, discriminare si chiar rasturnarea continutului Sfintelor Vase"
-sa se precizeze cu ce trebuie binecuvantat poporul, cu discul, cu potirul sau cu amandoua.
-sa se aminteasca de faptul ca preotul care a facut Proscomidia trebuie sa iasa cu copia si cu lingurita
-dupa Vohodul Mare trebuie inlocuita expresia "se lasa dvera" cu "se inchide perdeaua", acest lucru simbolizand aici faptul ca tainele lui Dumnezeu nu pot fi cuprinse de mintea omeneasca
-redenumirea perdelei din "dvera" in "perdea" (Aceasta denumire provine din vremurile cand in tara noastra se slujea in limba slavona, iar la cuvintele Dveri, Dveri=Usile, Usile se deschidea ca si astazi peredeaua, de aceea poporul a numit-o astfel.)
-la Crez revenirea de la "S-a inaltat" la "S-a suit"
-"Cu vrednicie si cu dreptate" --> "Vrednic si drept" (greseala de traducere din greaca)
-mentinera expresiei "Legamantului celui Nou" (ca in ultima editie a Liturghierului), iar nu cea de "Legii celei Noi"
-excluderea troparului ceasului al III-lea de la Epicleza
-sa se mentioneze clar daca la Axion se deschid si Sfintele Usi si ce fel de cadire s-ar face atunci (doar icoana Maicii Domnului de pe catapeteasma sau si pe credinciosi)
-mentinerea formulei: "Pentru rugaciunile..." in vederea binecuvantarii anafurei si excluderea formulei: "Binecuvantata este anafura sfintilor tai Doamne..."
-"Pe toti si pe toate" sa devina "Si pe toti si pe toate" (ca in Octoihul mic de Sibiu)
-la Tatal nostru: "spre fiinta" si "viclean" in loc de rau
-sa se incurajeje la Unul Sfant vechea practica sanatoasa a citirii rugaciunilor inainte de Impartasire, in defavoarea diverselor cantari "semi ortodoxe"
-excluderea in zilele de rand a rugaciunii/ cantarii "Intareste-ne pe noi..."---direct ectenia cererilor
-sa se specifice cand se acopera/descopera capul la Liturghie si daca el trebuie sa fie acoperit la cantarea Heruvicului
-excluderea formulei "Sfanta Treime sa va pazeasca pe voi pe toti!" (Acesta este un obicei din jurul Atenei redat in noua editie a Ieraticonului (=Liturghierului) grecesc.
---------------------------------------------------
Pe langa acestea propun ca la spatele Liturghierului la capitolul "Povatuiri si invataturi" sa se insereze un subcapitol referitor la atributiile/ indatoririle paraclisierului la sfintelor slujbe si in afara lor. Ne-ar veni in ajutor tuturor celor care ne straduim sa mentinem in buna randuiala Sfintele lui Dumnezeu Altare. Am sa mai citestesc cate putin din Liturghier, facand o paralela si cu alte carti Catavasier, Tipic,etc. nadajduind sa mai observ si alte lucruri ce ar trebui revizuite.