Sfântul Maslu

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 02 Apr 2011, 12:37

Nu văd motive de a păstra uleiul în biserică sau acasă decât dacă se va ajunge la practica (auto-)ungere în afara Maslului. Deocamdată Biserica nu ara aşa ceva ca "Taină" pt bolnavi.
Dar ce se poate face cu untdelemnul care rămîne după ungere ?
El rămîne în primul rînd în vasul în care a fost sfinţit.
Apoi, în practica românească - singura pe care o cunosc - şi credincioşii pleacă acasă măcar cu jumate din cantitatea pe care o aduc.

Mă scuzaţi că insist, dar nu înţeleg acest aspect.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde dimitrie » 02 Apr 2011, 23:01

Nu văd motive de a păstra uleiul în biserică sau acasă decât dacă se va ajunge la practica (auto-)ungere în afara Maslului. Deocamdată Biserica nu ara aşa ceva ca "Taină" pt bolnavi.
Dar ce se poate face cu untdelemnul care rămîne după ungere ?
El rămîne în primul rînd în vasul în care a fost sfinţit.
Apoi, în practica românească - singura pe care o cunosc - şi credincioşii pleacă acasă măcar cu jumate din cantitatea pe care o aduc.

Mă scuzaţi că insist, dar nu înţeleg acest aspect.
Sfinţite părinte, undelemnul se sfinţeşte în candelă, care la rându-i este aşezată în mijlocul uni vas cu făină.
După sfinţire, untdelemnul rămâne în candelă, şi de acolo ne mai ungem cu el la nevoie.
Dar ce facem cu făina? La Frăsinei ni s-a spus că putem face turtiţe din făina şi untdelemnul respectiv; la Tismana, maicile deasemeni fac. În făina respectivă, pe lângă untdelemn mai pun şi puţină Aghiasmă mică, după care le frământă şi le coc. Din acestea consumă după anafură şi aghiasmă, mai puţin în zilele de post, în care nu se dezleagă la untdelemn; atunci doar gustă o picătură din acest untdelemn sfinţit.
Însă, conider o practică greşită amestecarea acestui untdelemn în mâncăruri. Şi iată de ce:
-fiind o materie sfinţită, primează consumului de alimente obişnuit;
-igiena materiilor sfinţite se păstrează foarte greu, mai ales la bloc, unde ce speli la ciuvetă merge la... Părintele Paisie Aghioritul spune că o femeie a golit un rest de Aghesmă Mare la chiuvetă (e uşor de bănuit unde comunica chiuveta), şi a aruncat la urmă tot acolo şi un rest de busuioc din sticla respectivă. Consecinţa: s-a îndrăcit.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 04 Apr 2011, 17:37

Mulţumesc, dar aş vrea răspunsul părintelui Petru.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 05 Apr 2011, 11:40

Uleiul nefolosit la Maslu trebuie să fie ars în candele, iar făina e bine nici să nu fie pusă pe masă, aceasta ţinând de o tradiţie locală veche, a cărei logică astăzi nu mai este ştiută de nimeni. În mod sigur nu pt turtele din Oltenia...

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 10 Apr 2011, 15:22

Bine.
1. Atunci mai are rost să aducă credincioşii sticle de ulei la biserică, doar ca să ardă după aceea uleiul la candelă ?
2. Dacă pe masă sunt mai multe sticle de ulei, toate se sfinţesc prin rugăciunea preotului ?
3. Uleiul din floarea soarelui sau de alte provenienţe este la fel de bine primit ca şi cel de măsline ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 11 Apr 2011, 14:26

1. Atunci mai are rost să aducă credincioşii sticle de ulei la biserică, doar ca să ardă după aceea uleiul la candelă ?
Eu credeam că e vorba despre ulei pe care credincioşii vor să-l jertfească Bisericii pt trebuinţele acesteia (dacă încă nu au trecut la candele electrice), dar alt scop nu văd.
2. Dacă pe masă sunt mai multe sticle de ulei, toate se sfinţesc prin rugăciunea preotului ?
Se sfinţeşte doar uleiul la care s-a referit preotul în rugăciune (prin intenţia sa, chiar dacă sună f. scolastic, dar este adevărat) şi peste care preotul a făcut semnul binecuvântării. În caz că acesta a fost sfinţit pt asta, înseamnă că este nevoie de el pt ungere, iar dacă nu e nevoie, nu tb binecuvântat şi nu tb să amăgim lumea.
3. Uleiul din floarea soarelui sau de alte provenienţe este la fel de bine primit ca şi cel de măsline ?
Chiar dacă simbolic nu ar fi la fel, cred că în situaţia noastră geo-climaterică, este la fel.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 14 Apr 2011, 13:41

1.Deci se poate aduce ulei la Maslu, dar se lasă pt candelele bisericii ?
2.Sau se poate lua şi pentru acasă ?
La rugăciunea sfinţirii untdelemnului de la Botez, scopul este şi ungerea, dar şi a gusta din el.
Uleiul sfinţit de la Maslu nu se poate folosi şi pt. uz intern ?
3. Sau mai bine este să nu aducă credincioşii ulei deloc, ca să nu se nască confuzii ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 14 Apr 2011, 14:37

1.Deci se poate aduce ulei la Maslu, dar se lasă pt candelele bisericii ?
Da, desigur.
2.Sau se poate lua şi pentru acasă ?
Atunci de ce să-l mai plimbe şi pe la biserică?
La rugăciunea sfinţirii untdelemnului de la Botez, scopul este şi ungerea, dar şi a gusta din el. Uleiul sfinţit de la Maslu nu se poate folosi şi pt. uz intern ?
Consumarea uleiului de la Botez e o chestie veche şi f. neclară. Acum, în consum, putem folosi ulei de la "Litie". Şi cred că nu-i bine să dezvoltăm consumul ăsta de surogate că am văzut cum unii mănâncă tămâie, beau "mir" ş.a., dar numai nu se împărtăşesc.
3. Sau mai bine este să nu aducă credincioşii ulei deloc, ca să nu se nască confuzii ?
E bine ca cel care este bolnav să aducă ulei şi restul să-l lase la biserică. Iar ceilalţi doar să asiste la Maslu şi nici să nu şi-l facă dacă nu sunt foarte bolnavi.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 14 Apr 2011, 22:53

E bine ca cel care este bolnav să aducă ulei şi restul să-l lase la biserică. Iar ceilalţi doar să asiste la Maslu şi nici să nu şi-l facă dacă nu sunt foarte bolnavi.
Eu mă refeream la Maslul de obște din Săpt. Mare. Acolo trebuie unși toți cei prezenți, sau se face o triere ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 15 Apr 2011, 11:35

O dată pe an se poate de făcut şi la toţi, fără trieri şi "discriminări". ;)

Defapt, eu aş reveni la 2 tipuri de Maslu: unul pt bolnavi şi altul cu rol penitenţial. Am scăpa de multă bătaie de cap şi interpretări greşite.

Update: Am şi redactat două rânduieli distincte ale Maslului, cu corectările şi adaptările de rigoare.

Urmează să mai edităm şi un "Maslu penitenţial" şi gata...

Anthropos
Mesaje: 99
Membru din: 05 Apr 2008, 14:50
Confesiune: ortodox
Preocupări: teologie, stiinte politice
Localitate: Republica Moldova

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde Anthropos » 01 Ian 2012, 13:19

Am şi redactat două rânduieli distincte ale Maslului, cu corectările şi adaptările de rigoare.
Stiu pe un preot care deja a incercat sa slujească dupa aceasta randuiala si i-a placut foarte mult. Credinciosii nu au avut, ca de obicei, nicio reactie. Doar o doamna a intrebat de ce tine slujba după niste foi din mapa si nu dupa carte. Dar speram ca vreodata va aparea un Molitfelnic intreg editat de parintele. Daca a facut-o "patronul" sau Petru Movila, de ce sa nu-i mearga pe urme, si poate cu mai mult succes. Poate exagerez, dar eu apreciez pozitiv astfel de lucrari.

paterdaniil
Mesaje: 14
Membru din: 12 Apr 2011, 22:32
Confesiune: ortodox
Preocupări: teologie, muzică vizantină
Localitate: Satu Mare

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde paterdaniil » 29 Feb 2012, 14:46

Ce părere aveţi în legătură cu timpul potrivit săvârşirii Sf. Maslu? Întreb asta gândindu-mă la două aspecte:
1. starea preotului săvârşitor, care după părerea mea ar trebui să slujească Maslul (ca şi Aghiasma) pe nemâncate;
2. obiceiul de a săvârşi sfinte taine (botezuri, cununii, masluri) după Liturghie.

Am văzut pe blogul prietenilor mănăstirii Vatopedi imagini de la maslul de obşte săvârşit acolo de Crăciun (în ajun). Lucrul interesant ce l-am remarcat e ca preoţii nu purtau feloane. Ce părere aveţi legat de aceasta? Poate dezvoltaţi puţin subiectul, pentru că am impresia că, la fel ca majoritatea indicaţiilor tipiconale din cărţile româneşti de cult, şi indicaţiile privind purtarea felonului sunt aiurea. (una scrie la noi şi alta am văzut practicându-se în Athos, şi nu mă refer doar la acele poze).

Mulţumiri,
p.Daniil

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 29 Feb 2012, 21:25

Ce părere aveţi în legătură cu timpul potrivit săvârşirii Sf. Maslu?
Până prin sec. 7 nu avem nicio mărturie de a săvârşit Maslul, dar între sec. 8-13 toate mărturiile vorbesc despre săvârşirea acestuia unit cu Liturghia. Uleiul era sfinţit la Proscomidie, iar ungerile se făceau la sfârşit. Prima parte a Maslului se suprapunea cu Utrenia zilei. După sec. 13 şi mai ales 17 practicile şi înţelesurile legate de Maslu s-au schimbat f. mult, inclusiv la greci.
preotului săvârşitor, după părerea mea, ar trebui să slujească Maslul (ca şi Aghiasma) pe nemâncate;
Este o părere care e motivat dpdv al evlaviei, dar teologic nu are suport. Care ar fi motivele teologice ca preotul să facă Maslul pe nemâncate, decât dacă acesta e legat şi de împărtăşirea bolnavului.
obiceiul de a săvârşi sfinte taine (botezuri, cununii, masluri) după Liturghie.
Reţineţi un lucru simplu: în Biserica Ortodoxă este uşor să introduci ceva, chiar şi o prostioară, dar e greu să scoţi ceva, mai ales o prostioară!
Situaţia aceasta o avem de vreo 7 secole şi nu cred că mai putem face ceva, decât în cazuri particulare. Şi nu există mărturii decât despre Botez, că se făcea în cadrul Liturghiei. Maslul şi Cununia (unde mirii se împărtăşeau cu Daruri Înaintesfinţite!) se făcea după Liturghie. Să nu vă închipuiţi că în tot Bizanţul mirele şi mireasa stătea la toată Liturghie în rând cu ceilalţi...
Am văzut pe blogul prietenilor mănăstirii Vatopedi imagini de la maslul de obşte săvârşit acolo de Crăciun (în ajun). Lucrul interesant ce l-am remarcat e ca preoţii nu purtau feloane. Ce părere aveţi legat de aceasta? Poate dezvoltaţi puţin subiectul, pentru că am impresia că, la fel ca majoritatea indicaţiilor tipiconale din cărţile româneşti de cult, şi indicaţiile privind purtarea felonului sunt aiurea. (una scrie la noi şi alta am văzut practicându-se în Athos, şi nu mă refer doar la acele poze).
Ceea ce spuneţi sf. voastră am văzut-o şi am trăit-o personal la Simonos Petras chiar în Ajun de Crăciun; mai exact la Vecernia spre Ajun. E o practică generală în Athos, dar nu înseamnă că ea este şi corectă. Grecii în general au pierdut sensul la multe elemente liturgice, dar se bat cu pumnul în piept că ei ţin cel mai bine tradiţia. Aiurea!
Deci cum am mai spus, în trecut erau două tipuri de masluri:
- unul pentru bolnavi, făcut în particular şi de obicei la casa bolnavului; (de acolo avem primele 4 rugăciuni din slujba Maslului).
- unul penitenţial, care la origini se făcea după terminarea perioadei de epitimie (oprire de la împărtăşire pe câţiva ani), apoi a devenit un substitut al "Spovedaniei de obşte" înainte de Paşti şi Crăciun; (de acolo avem ultimile 3 rugăciuni de la Maslu + cea cu Evanghelia - care sunt strict penitenţiale).

Cu timpul cele două tipuri de Masluri s-au suprapus şi azi ruşii şi românii citesc rugăciunile penitenţiale şi bolnavilor, dezvoltând tot felul de teze despre legătura dintre boală şi păcat, iar grecii citesc rugăciuni pt boală şi celor sănătoşi, cu scopul de se putea împărtăşi (fără o spovedanie suplimentară) la marile sărbători. Ba chiar aş spune că românii nu ţin cont nici de boala, nici de dorinţa de împărtăşire a solicitantului, încât toate 8 (7+1) rugăciuni nu sunt conforme cu scopul pt care au fost instituite. Dar asta-i deja altă problemă.

Cu privire la felon, la greci doar protosul poartă felon, iar ceilalţi 6 preoţi (sau câţi sunt pe lângă protos) poartă doar epitrahile. În unele locuri toţi poartă doar epitrahile, pt că athoniţii fac acest Maslu doar ca să scape de el, că aşa au apucat şi ar fi criticaţi dur dacă ar scoate acest obicei. Dacă însă vreun călugăr se îmbolnăveşte chiar f. grav, fie şi pe moarte, acolo nimeni nu face Maslu, ci doar Împărtăşire (cum era în primul mileniu în cele mai multe regiuni ale Bizanţului). Totodată, prin această practică cu epitrahilele se vede clar "povara" de a face această slujbă de mai mulţi preoţi şi tendinţa de a fi săvârşită doar de unul. Ceilalţi doar secundează...
E greu de spus că este corect sau greşit, decât dacă dezvoltăm nişte scheme proprii, după principii scolastice. Aşa cum am scris şi în studiul meu, eu nu văd nici o problemă de a săvârşi Maslul de către un singur preot. Şi în acest caz el trebuie să poarte şi felon.

paterdaniil
Mesaje: 14
Membru din: 12 Apr 2011, 22:32
Confesiune: ortodox
Preocupări: teologie, muzică vizantină
Localitate: Satu Mare

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde paterdaniil » 29 Feb 2012, 21:52

Va mulţumesc dinnou pentru răspunsul exhaustiv. Totuşi, ca o concluzie, presupun că sunteţi şi sf.voastră de părerea că după Liturghie nu-şi mai au locul alte slujbe (taine, parastase, etc, etc).
O nelămurire:
(...)două tipuri de masluri:
- unul pentru bolnavi, făcut în particular şi de obicei la casa bolnavului; (de acolo avem primele 4 rugăciuni din slujba Maslului)
In rânduiala Maslului pe scurt (particular), pe care aţi postat-o recent şi despre care spuneaţi că se regăseşte în numeroase manuscrise vechi, am găsit o singură rugăciune. Cum facem până la urmă la maslul particular?

p.Daniil

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 01 Mar 2012, 20:57

Păi se făcea Maslul cu o singură rugăciune, dar dacă era nevoie - mai multe zile la rând, schimbând pe rând rugăciunile. Erau chiar mai multe, dintre care o parte au dispărut. Aşa avem o menţiune de la 1027, din Evhologiul lui Strateghios din Constantinopol.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 03 Mar 2012, 14:49

Dacă însă vreun călugăr se îmbolnăveşte chiar f. grav, fie şi pe moarte, acolo nimeni nu face Maslu, ci doar Împărtăşire (cum era în primul mileniu în cele mai multe regiuni ale Bizanţului).
Totuși, în alt loc ați scris că perspectiva de ”extrema unctio” nu este complet greșită.
Nu este Maslul de folos și în faze terminale ale bolii, sau chiar în pragul morții ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 03 Mar 2012, 15:54

Dacă însă vreun călugăr se îmbolnăveşte chiar f. grav, fie şi pe moarte, acolo nimeni nu face Maslu, ci doar Împărtăşire (cum era în primul mileniu în cele mai multe regiuni ale Bizanţului).
Totuși, în alt loc ați scris că perspectiva de ”extrema unctio” nu este complet greșită.
Nu este Maslul de folos și în faze terminale ale bolii, sau chiar în pragul morții ?
Ba este, dar am spus cum procedează ei. Şi am mai spus că nici athoniţii nu mai ştiu de ce şi cum fac anumite lucruri...

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 03 Mar 2012, 16:20

Atunci iată cum văd eu lucrurile:
În Săptămâna Mare, Maslul de obște este în general asociat pomenirii femeii păcătoase care a uns cu mir picioarele Domnului, spre îngroparea Lui (Matei XXVI, 12). Aceea a fost ”extrema unctio” a lui Hristos, pe care o primim și noi, ucenicii lui, care ne răstignim împreună cu El an de an. Și pe lîngă sensul simbolic, nici nu știm dacă mai apucăm Paștile următoare.

Nu pricep însă deloc de ce să se facă Maslul înainte de Crăciun ? Doar fiindcă e post ? Dar post e și în fiecare vineri, și astfel Maslul de obște a devenit săptămânal în multe parohii la noi.

Dacă e asociat morții lui Hristos, atunci să rămînă eveniment unic al anului. Dacă se trece de la UNU la MULTIPLU, atunci nu mai contează prea mult că se face de 2 ori, sau de 50 de ori pe an.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 03 Mar 2012, 16:54

Maslul din ajund de Crăciun şi Paşti n-are nimic cu simbolismul ungerii Mântuitorului. Asta ar fi o noutate şi pentru greci.
E un Maslu penitenţial pentru împărtăşirea tuturor la marele Praznice!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 03 Mar 2012, 18:51

La Catedrala patriarhală, după Liturghia Darurilor înainte sfinţite a fost oficiată pe 2 martie 2012 pentru prima dată în Postul Sfintelor Paşti, Taina Sfântului Maslu. Slujba a fost săvârşită de un sobor de preoţi şi monahi, în prezenţa a numeroşi credincioşi, după cum informează TRINITAS TV.

Taina Sfântului Maslu este oficiată, în perioada Postului, în toate parohiile Patriarhiei Române şi, în special, în aşezăminte şi spitale. Până la praznicul Învierii Domnului, Taina Sfântului Maslu va fi oficiată la Catedrala patriarhală, în fiecare vineri, după Liturghia Darurilor înainte sfinţite.
Vreţi să-mi bat joc puţin de această ştire? Oare ăia de la Trinitas au ceva minte în cap sau au pierdut-o cu totul? Hai că n-oi fi eu cel mai mare român, dar ăştia chiar că nu le au nici cu româna, nici cu teologia!


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron