Nu le stiu pe toate.Incerc catevaBuna ziua,am vazut ca subiectul a mai fost atins undeva pe acest forum dar nu mai stiu unde.... as dorii sa imi scrieti diferentele dintre Liturghia Greceasca si cea romaneasca.De asemenea la slujbele in sobor dintre greci si romani ce randuiala tebuie urmata ?
Vă rog frumos să-mi tâlcuiți și mie sintagma Mila păcii..!Multumesc.Ceea ce scrie Porfirie e numai partial adevarat si nu acopera nici 10% din diferente. Cred ca ne va lamuri "seful" atunci cand va intra.
La moment tin sa spun ca in prezent grecii spun tot "Mila pacii, jertfa laudeii", nu cum apare in vechile mss. Despre asta scrie chiar pr. Petru in cartea sa si am auzit si eu personal.
Dar au celelalte tropare ? Adică În mormînt cu trupul, Iosif cel cu bun chip, Ca un purtător de lumină, Învierea lui Hristos văzînd, Înalță-te peste ceruri și altele, care-mi scapă acum ?8. Nu au troparul Ceasului III în textul epiclezei. Asta e f. corect.
Putem corecta ?9. După "Întâi pomeneşte, Doamne..." cântă o dată "Doamne miluieşte" (ceea ce este corect), iar uneori, dacă este şi dioacon, adaugă şi cuvintele "Şi pe toţi pe care-i are fiecare în cuget; şi pe toţi şi pe toate", după care strana repetă "Şi pe toţi şi pe toate". Asta e foarte corect şi ar trebuie corectat şi la noi.
Dar și acum o putem pune pe cea de la potrivire Plinitu-s-a, pe cît a fost întru a noastră putință..., cred că nu greșim cu nimic.12. La Liturghia Sf. Vasile cel Mare, este o rugăciunea special "de după Amvon", nu cea de la Liturghia Sf. Ioan (aşa cum este la ruşi şi români).
Grecii au doar "Iosif cel cu bun chip...". Totuşi, cele 2 categorii de tropare, deşi au apărut aproape simultan, nu au nicio legătură între ele.Dar au celelalte tropare ? Adică În mormînt cu trupul, Iosif cel cu bun chip, Ca un purtător de lumină, Învierea lui Hristos văzînd, Înalță-te peste ceruri și altele, care-mi scapă acum ?8. Nu au troparul Ceasului III în textul epiclezei. Asta e f. corect.
La noi au fost introduse aceste tropare la pachet cu cel al Ceasului III ?
E chiar obligatoriu!Putem corecta ?9. După "Întâi pomeneşte, Doamne..." cântă o dată "Doamne miluieşte" (ceea ce este corect), iar uneori, dacă este şi dioacon, adaugă şi cuvintele "Şi pe toţi pe care-i are fiecare în cuget; şi pe toţi şi pe toate", după care strana repetă "Şi pe toţi şi pe toate". Asta e foarte corect şi ar trebuie corectat şi la noi.
Nu, sunt 2 lucruri diferite. Vedeţi că în "Canonul Ortodoxiei" (Deisis, 2008, vol 1), dacă nu mă înşeală memoria, sunt traduse chiar mai multe astfel de rugăciuni, inclusiv cea pe care o folosesc grecii acum. Deci de acolo trebuie să le luăm. Le putem şi schimba în funcţie de sărbători...Dar și acum o putem pune pe cea de la potrivire Plinitu-s-a, pe cît a fost întru a noastră putință..., cred că nu greșim cu nimic.12. La Liturghia Sf. Vasile cel Mare, este o rugăciunea special "de după Amvon", nu cea de la Liturghia Sf. Ioan (aşa cum este la ruşi şi români).
Eu mă gîndesc că au o legătură; și unele, și altele au apărut pentru a pune în acord Sf. Liturghie cu comentariile lui Gherman & co. De ce considerați că Iosif cel cu bun chip e mai îndreptățit decît troparul Ceasului III să rămînă ?Totuşi, cele 2 categorii de tropare, deşi au apărut aproape simultan, nu au nicio legătură între ele.
Adică să schimbăm de duminica următoare ? Dar ziceați că și la greci se pune completarea numai dacă este diacon. Cum ramîne să facem ?Putem corecta ?
E chiar obligatoriu!
Eu n-am zis că este mai îndreptăţit. Numai că:Eu mă gîndesc că au o legătură; și unele, și altele au apărut pentru a pune în acord Sf. Liturghie cu comentariile lui Gherman & co. De ce considerați că Iosif cel cu bun chip e mai îndreptățit decît troparul Ceasului III să rămînă ?Totuşi, cele 2 categorii de tropare, deşi au apărut aproape simultan, nu au nicio legătură între ele.
O poate zice preotul sau, ca în Athos, să nu se zică deloc. Deşi, eu cred că e mai bine să o zic preotul ca să readucem cumva pomenirile la diptice, chiar şi în formă generală, fără nume. Aşa vor fi mai clare şi cuvintele "Şi pe toţi şi pe toate", dar şi "Întâi pomeneşte, Doamne..."Adică să schimbăm de duminica următoare ? Dar ziceați că și la greci se pune completarea numai dacă este diacon. Cum ramîne să facem ?Putem corecta ?
E chiar obligatoriu!
1. Nu înțeleg ce să nu se zică deloc.Eu n-am zis că este mai îndreptăţit. Numai că:Am zis așa pentru că am văzut că pînă acum ați pledat doar pentru eliminarea troparului Ceasului III.presviter scrie:- "Iosif cel cu bun chip..."
Este greșit dacă sărim și peste celelalte pe care le-am enumerat ?
Adică să schimbăm de duminica următoare ? Dar ziceați că și la greci se pune completarea numai dacă este diacon. Cum ramîne să facem ?
O poate zice preotul sau, ca în Athos, să nu se zică deloc. Deşi, eu cred că e mai bine să o zic preotul ca să readucem cumva pomenirile la diptice, chiar şi în formă generală, fără nume. Aşa vor fi mai clare şi cuvintele "Şi pe toţi şi pe toate", dar şi "Întâi pomeneşte, Doamne..."
"Şi pe toţi pe care-i are fiecare în cuget; şi pe toţi şi pe toate" + răspunsul stranei "Şi pe toţi şi pe toate". În Athos astea se spun doar sporadic şi numai dacă este diacon. În rest, după "Întâi pomeneşte..." se zice "Doamne miluieşte" (la Lakoskiti de 3 ori, dar de regulă o singură dată) şi ecfonisul "Şi ne dă nouă..".1. Nu înțeleg ce să nu se zică deloc.
Teorii sunt multe. Le găsiţi expuse la Taft, în cartea despre Diptice. Dar eu cred că se referă şi la adormiţi (1) şi la vii (2) - aşa-i ordinea în dipticul anaforalei!2. Aceste cuvinte Pe toți și pe toate, se referă și la cei adormiți ?
E cea mai directă relaţie. "Pe toţi sfinţii pomenindu-i..." înseamnă "pe toţi credincioşii pomenindu-i...".3. Ce relație există între ele și formula ce urmează : Pe toți sfinții pomenindu-i, iară ... ? Se suprapun cumva ?
Este greșit dacă sărim și peste celelalte tropare pe care le-am enumerat ?
Asta cum o apreciați ?4. În parohii, catedrale, dar şi la unele mănăstiri, de la Evanghelie se sare direct la Heruvic.
Gasiti la Foundoulis explicatia aici. E f. gresit pentru ca se sare o ectenie vitală, extraordinar de frumoasă, in afară de cele mici .În parohii, catedrale, dar şi la unele mănăstiri, de la Evanghelie se sare direct la Heruvic.
Asta cum o apreciați ?
Eu îi găsesc un singur dezavantaj. După ce dau ce-i mai bun din mine la predică, aș vrea să-mi trag un pic sufletul, dar nu pot, că trebuie să purced la ectenie.1. Ectenia întreită este frumoasă, dar nu poate fi considerată vitală.
Ectenia de după Heruvic o consider în mare parte inutilă. Cred că așa ar trebui să arate:3. După Intrarea Mare se poate spune doar "Iosif cel cu bun chip..." şi imediat şi rugăciunea "punerii înainte" (dacă nu se citeşte tare înainte de "Prin/Cu îndurările unuia născut...")
"10. La Liturghia Sf. Ioan, după Tatăl nostru, au "Capetele noastre..." (în loc de "Capetele voastre"), ceea ce-i greşit
Despre toate astea am scris în cartea mea şi e mult de reluat."10. La Liturghia Sf. Ioan, după Tatăl nostru, au "Capetele noastre..." (în loc de "Capetele voastre"), ceea ce-i greşit
Doar la Liturghia Sfântului Ioan aceasta este considerată rugăciune de concediere (și în mod corect?), pentru că la Liturghia sfântului Vasile în locul acesta este tocmai o rugăciune pentru cei ce urmează a se împărtăși?
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 12 vizitatori