Sfântul Maslu

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 13 Noi 2012, 19:09

Dar de ce era nevoie de o astfel de dezlegare, dacă oamenii se împărtășeau des ? Sau a apărut această rînduială când cei mai mulți se împărtășeau doar de două ori pe an ?
Presupun că prin aceasta se dădea dezlegare tuturor, inclusiv şi celor cu păcate mai mari. Era probabil un pogorâmânt lăsat la latitudinea preoţilor, întrucât cei mai mulţi dintre ei nu aveau dreptul să spovedească, cum este şi în prezent la greci. Şi anume la ei a prins treaba asta mai mult.
Este de inspirație catolică slujirea Maslului în Miercurea Mare? Când a apărut această corelare ?
N-are cum să fie, pentru că romano-catolicii nu fac niciodată Maslu de obşte, ci numai celor bolnavi. Până la Conciliul II Vatican se făcea doar celor pe patul de moarte, iar acum şi altor bolnavi, dar nu legat de careva zile anume. La ei Maslul nu are valenţă penitenţială, iar referinţele la "iertarea păcatelor" sunt doar prin corelarea "păcat-boală" şi nimic mai mult. Însă rânduiala noastră are 4 rugăciuni (5-8) care nu vorbesc nimic despre boală, ci sunt doar de iertare-dezlegare.
Se pare că în vechime Sf. Maslu nu se făcea în Miercurea Mare, ci în Joia Mare. Aşa îl menţionează vechile izvoare ruseşti. Dar pentru că ziua liturgică din Joia Mare este excesiv de încărcată, grecii au mutat Maslul în Miercurea Mare. Şi mai fac unul la fel cu 2-3 zile înainte de Crăciun. Chiar am participat şi eu la Simonos Petras... Mai mult din curiozitate, chiar dacă eram printre cei mai bolnavi aflaţi acolo. Iar obiceiul acesta este probabil de prin sec. 15.

catalinconstantin
Mesaje: 150
Membru din: 06 Mar 2011, 16:14
Confesiune: ortodox

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde catalinconstantin » 16 Noi 2012, 20:34

Am realizat un articol ce urmeaza a fi publicat despre necesitatea legaturii Tainei Sf Maslu cu dumnezeiasca Liturghie. La baza este cartea intitulata Dumnezeiasca Liturghie, centrul cultului in Ortodoxie, legatura indisolubila a sfintelor Taine cu dumnezeiasca Euharistie a lui Nenad Milosevici.
Dau cateva date mai jos pentru a fi de folos confratilor preoti si nu numai:

,,Rânduiala în vigoare a Untdelemnului binecuvântat este caracterizată de celebrarea lui independent de dumnezeiasca Liturghie, şi prin urmare de comunitate ca plen al Sinaxei euharistice
În procesul de desprindere a Tainei Maslului de dumnezeiasca Liturghie au contribuit următorii factori. În primă fază a apărut Maslul în cadrul unei Liturghii speciale pentru cei bolnavi detaşată de comunitate, pentru că se săvârşea în paraclisul sau camera de rugăciune a familiei. Era săvârşită de şapte preoţi, şapte zile la rând. Demn de remarcat este că rânduiala Maslului era formată doar dintr-o rugăciune de sfinţire şi o rugăciune de ungere, precum şi un cuplu de lecturi biblice (sec XI)
În a doua fază (secolul XIII) apar următorii factori: 1. dezvoltarea unei lungi şi complicate rânduieli care n-a mai putut fi armonizată cu rânduiala Liturghiei comunităţii. 2. frecvenţa celebrării (de şapte ori). 3. numărul celor şapte preoţi. 4. ideea că orice boală provine de la păcat a dus la exagerarea caracterului penitenţial
o schimbare în concepţia mântuirii unde vindecarea apare ca o chestiune particulară, individuală. Desprinderea generală s-a produs în secolul al XV-lea.
Necesitatea teologică a legării sfântului Maslu de dumnezeiasca Liturghie, aşa cum a fost în primul mileniu, clarifică trei aspecte importante: problema pastorală, ecleziologică şi soteriologică.
În problema pastorală este necesar ca Maslul să-şi redobândească semnificaţia lui primordială care ar exprima caracterul lui sacramental de sfântă Taină. Acordarea tainei va fi limitată în acest mod la credincioşii bolnavi pentru care a fost instituită: de este cineva dintre voi bolnav
Problema ecleziologică şi cea soteriologică se clarifică prin legătura Maslului cu dumnezeiasca Liturghie şi comunitatea euharistică: ca să nu fie ruptură în trup, ci membrele să se îngrijească deopotrivă unele de altele, şi dacă un membru suferă, toate membrele suferă cu el. (I Cor 12, 25-26)
Harul dumnezeiesc, care vindecă toate cele neputincioase, se dă credincioşilor în Biserică şi prin rugăciunile Bisericii. Nimeni nu se mântuieşte singur, ci prin rugăciunile Bisericii, ale sfinţilor, ale Născătoarei de Dumnezeu
Biserica este Trupul lui Hristos în dumnezeiasca Euharistie. Deci noi suntem încorporaţi în Trupul divino-uman nu numai după duh, ci şi după trup, ca să fim una cu El, trup din trup şi os din oasele Lui
Această legătură a trupului omenesc cu Trupul lui Hristos explică dependenţa vindecării trupului omenesc de Trupul divino-uman al lui Hristos, adică de Biserică. Deci Maslul se cuvine să fie dependent de comunitatea bisericii, adică de dumnezeiasca Euharistie, căci numai ea oferă posibilitatea desăvârşirii Tainelor
Pentru legarea din nou a Untdelemnului binecuvântat cu dumnezeiasca Liturghie este indispensabilă simplificarea extinsei rânduieli a acestei Taine. Numărul celor şapte preoţi, necunoscut în primul mileniu al istoriei Bisericii, nu trebuie considerat drept obligatoriu pentru celebrarea Tainei
Schema propusă de profesorul I. Foundoulis cu privire la săvârşirea Sfântului Maslu legat cu dumnezeiasca Liturghie este următoarea:
Binecuvântarea mare
Ectenia mare cu cereri pentru Untdelemnul binecuvântat
Rugăciunea antifonului I, ecfonis
Rugăciunea de sfinţire a untdelemnului
Antifoanele
Vohodul mic
Troparul Maslului, Condacul
Trisaghionul sau Câţi în Hristos v-aţi botezat
Primul prochimen, primul Apostol, prima Evanghelie
Ectenia stăruitoare, rugăciunile credincioşilor şi celelalte ale dumnezeieştii Liturghii.
După Fie numele Domnului binecuvântat are loc ungerea împreună cu rugăciunea Părinte Sfinte…, apoi Împărate sfinte îndurate… şi apolis.,,

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 17 Noi 2012, 01:19

În rânduiala publicată de mine cu mult timp înainte de această carte eu respect mai bine rânduiala veche, când untdelemnul se sfinţea la Proscomidie.
Iar toată parte de dinainte de Binecuvântarea Mare a Maslului se combină cu Utrenia zilei. Şi asta-i important de pricizat. În rest mulţumim pentru trudă şi dragoste faţă de cele înalte...

catalinconstantin
Mesaje: 150
Membru din: 06 Mar 2011, 16:14
Confesiune: ortodox

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde catalinconstantin » 17 Noi 2012, 19:17

OK

mariangrajdan
Mesaje: 16
Membru din: 16 Aug 2012, 14:02
Confesiune: ortodox
Preocupări: pastrarea canoanelor, predaniei, traditi

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde mariangrajdan » 18 Dec 2012, 11:37

De ce sa nu mergem pe Randuiala existenta?
Adica Sfantul Maslu realizat acasa la bolnavi si de obste (la Biserica) pentru bolnavii [de neputinte trupesti si sufletesti] care pot veni singuri.
Si Slava Domnului suntem cu totii bolnavi - macar sufleteste - deci avem nevoie de Sfamtul Maslu de obste mai des.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 18 Dec 2012, 13:06

De ce sa nu mergem pe Randuiala existenta?
Pentru că-i proastă. Pe alocuri foarte proastă... Studiaţi lucrurile şi vă veţi convinge.
Şi nu uitaţi că noi aici pe forum ne ghidăm de subtitlul forumului. Dacă nu vă regăsiţi, cu durere în suflet vă lăsăm să mergeţi pe acele forumuri unde sunt indicate reţetele pentru turtele de la Maslu.
Si Slava Domnului suntem cu totii bolnavi - macar sufleteste - deci avem nevoie de Sfamtul Maslu de obste mai des.
Dumnezeu ne-a făcut spre sănătate, nu spre boală. Şi tare s-ar bucura dacă am merge mai rar, dar mai conştient la Maslu...
În orice caz, ceea ce se face la Petru Vodă şi în alte părţi la acest capitol, este contrar Tradiţiei Bisericii.

P.S. Cuvântul "predanie" este varianta slavonă a latinescului "tradiţie". De aceea în profil nu-i neapărat să le daţi pe amândouă...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 31 Dec 2012, 21:32


catehumen
Mesaje: 72
Membru din: 26 Iun 2011, 23:36
Confesiune: ortodox

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde catehumen » 31 Dec 2012, 22:40

Consider că Slujba Sf. Maslu pe scurt, adoptată de Sf. Sinod al Bisericii ortodoxe Ruse, trebuie să înceapă cu "Binecuvântată este împărăţia..." şi nu "Binecuvântat este Dumnezeul nostru...". Am dreptate?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 31 Dec 2012, 22:48

Consider că Slujba Sf. Maslu pe scurt, adoptată de Sf. Sinod al Bisericii ortodoxe Ruse, trebuie să înceapă cu "Binecuvântată este împărăţia..." şi nu "Binecuvântat este Dumnezeul nostru...". Am dreptate?
Şi da şi nu. Până în sec. 19 circulau ambele variante, iar la aceasta pe scrut doar cu "Binecuvântat este Dumnezeul nostru...".
Eu totuşi am pus "Binecuvântată este Împărăţia", dar am pus-i pentru cei care încadrează Maslul la Taine. Dacă ar fi după mine, le-aş pune puţin altfel.
Eu consider Maslu drept Taină, dar aşa ca Aghiasma... Ei, nu mă lungesc, că acuşi vin "smintiţii", pardon - "cei ce se smintesc"...

catehumen
Mesaje: 72
Membru din: 26 Iun 2011, 23:36
Confesiune: ortodox

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde catehumen » 03 Ian 2013, 00:53

În baza la ce criterii anumite Taine (mă refer și la ierurgii) trebuie să înceapă cu ”Binecuvântată este Împărăția...”, iar altele cu ”Binecuvântat este Dumnezeul nostru...”?
”Cei care se smintesc” nu au nici un motiv, deoarece și slujba Sf. Spovedanii începe cu ”Binecuvântat este Dumnezeul nostru...”, iar în trecut, la Constantinopol slujba Vecerniei avea începutul ”Binecuvântată este Împărăția...”.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 03 Ian 2013, 02:19

În baza la ce criterii anumite Taine (mă refer și la ierurgii) trebuie să înceapă cu ”Binecuvântată este Împărăția...”, iar altele cu ”Binecuvântat este Dumnezeul nostru...”?
Eu nu le-aş numi-le "criterii", ci doar nişte interpretări mai mult sau mai puţin logice.
”Cei care se smintesc” nu au nici un motiv, deoarece și slujba Sf. Spovedanii începe cu ”Binecuvântat este Dumnezeul nostru...”
Am spus asta cu referire la faptul că însuşi caracterul de Taină al Maslului este discutabil.
Iar în privinaţ Spovedaniei e simplu. Ea este Taina care precede toate celelalte Taine şi, bineîneţeles, şi Împărăţia. Unul care are nevoie de spovedanie (conform vechii practici: pt apostazie/erezie, curvie sau omor) nu poate intra în Împărăţia lui Dumnezeu.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 05 Ian 2013, 17:34

Eu consider Maslu drept Taină, dar aşa ca Aghiasma...
De ce ar fi Agheasma o Taină diferită de Botez ?
Dacă toate lucrările Bisericii sunt Taine, atunci poate fi considerată Taină și binecuvîntarea mașinii, și rugăciunea ”când se îmbolnăvesc tot felul de dobitoace”, ș.a.m.d ?
Unul care are nevoie de spovedanie (conform vechii practici: pt apostazie/erezie, curvie sau omor) nu poate intra în Împărăţia lui Dumnezeu.
Unde se menționează în Scriptură și în Patristică faptul că doar în aceste 3 cazuri era nevoie de spovedanie ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
Setlacec2
Mesaje: 2
Membru din: 05 Ian 2013, 10:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: teologia,medicina,sport

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde Setlacec2 » 05 Ian 2013, 23:43

Consider ca din discutiile de pe acest topic, Taina Sfantului Maslu trebuie abordata foarte serios si dupa parerea mea impartita in doua parti: cea pentru cei bolnavi cu primele 4 rugaciuni iar cel penitential cu ultimele 3 rugaciuni.
Inainte de a ma lamuri, eram de parere ca toti suntem bolnavi sufleteste si este bine sa mergem la aceasta taina chiar daca ne-am spovedit sau impartasit...pana la urma o rugaciune nu este un pacat, chiar daca el este nefolositor.
Indiferent unde suntem condusi de catre "cei mai mari" eu sunt de parere ca ar trebui sa ne intoarcem la Sfintii Parinti, la cele 7 sinoade ecumenice, la Biserica primara......acolo este chintesenta ortodoxiei chiar daca unii ne fac conservatori,expirati,comunisti,etc.
Din pacate tot ce este hotarat la nivel inalt noi "cei mici" trebuie sa inghitim, ca doar parintele X.Y. daca uneste Sfantul Maslu cu Sfanta Liturghie asa de capul lui pentru ca el considera ca este corect si adevarat, poate fi caterisit sau chiar mai rau, excomunicat.
Iertati, Sebastian!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 12 Ian 2013, 20:34

De ce ar fi Agheasma o Taină diferită de Botez ?
Pentru că nu orice apă se sfinţeşte pentru a boteza pe cineva.
Dacă toate lucrările Bisericii sunt Taine, atunci poate fi considerată Taină și binecuvîntarea mașinii, și rugăciunea ”când se îmbolnăvesc tot felul de dobitoace”, ș.a.m.d ?
Sf. Iustin Popovici spune că fiecare "Doamne, miluieşte" al Bisericii este o Taină. Deci în sens larg, tot ce se face în Biserică spre mântuire (!), nu spre "noroc", este Taină!
Unul care are nevoie de spovedanie (conform vechii practici: pt apostazie/erezie, curvie sau omor) nu poate intra în Împărăţia lui Dumnezeu.
Unde se menționează în Scriptură și în Patristică faptul că doar în aceste 3 cazuri era nevoie de spovedanie ?
Ioan Evanghelistul vorbeşte de păcate de moarte şi păcate care nu sunt de moarte.
Disciplina canonică a Bisericii prevedea penitenţă şi împărtăşire doar în cazul acestor 3 păcate (în diferitele lor forme). Şi numai în cazul acestora se făcea Spovedanie. Va veni poate timpul să detaliem şi această problemă istorică. La moment însă trebuie să precizăm că pocăinţa, care mod de viaţă în Biserică, nu trebuie şi nu poate fi redus doar la Spovedanie. Cei care consideră că pocăinţa se realizează doar prin Spovedanie contrazic Biblia şi Tradiţia!

amator
Mesaje: 115
Membru din: 25 Mar 2012, 21:16
Confesiune: neo-protestant
Preocupări: zidire sufleteasca

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde amator » 08 Feb 2013, 07:20

Am si eu o intrebare:de ce in epistola lui Iacov cap.5 cuvantul "untdelemn" este in greaca "aleifo " ci nu "hrio"?Am inteles ca termenul "hrio" era folosit in cazul ungerii imparatilor si anume acest tip de ulei se folosea in acea taina si prin urmare termenul "aleifo" este folosit doar ca leac/remediu.
Baptist

Avatar utilizator
Setlacec2
Mesaje: 2
Membru din: 05 Ian 2013, 10:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: teologia,medicina,sport

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde Setlacec2 » 08 Feb 2013, 10:28

1. O persoana crestina practicanta, lucreaza 8-10 ore pe zi si scapa de la munca la ora 5, in acel serviciu se injura de Dumnezeu, se tipa si se trantesc lucruri.
Miercuri la Sf. Maslu de ce nu ar avea voie sa mearga? tinand cont ca pana Duminica viitoare nu mai are timp pentru alta rugaciune de obste!! unde sa isi recapete pacea si linistea care o ajuta sa iubeasca pe cei din jur si sa rabde toate cate la primeste, ea spunand ca Harul Duhului Sfant se coboara acolo si ea se intareste.
2. Apoi nu avem de unde sa stim ce boli trupesti se dezvolta in trupul nostru (neoplazii, cancere in special, care nu se diagnosticheaza decat prin examene paraclinice invazive si nu DOR DELOC, bolnavul neavand nici un simptom). In medicina se foloseste cuvantul APARENT SANATOS!!!!!
3. Nu am utea sa fim PUTIN empatici cu cei care sunt SILITI SA TRAIASCA in valtoarea lumii acesteia?
4. Dvs daca ati lucra intr-un mediu in care majoritatea sunt ATEI si sa nu poti sa pleci la rugaciune cand doresti DAR ai Miercuri Sf. Maslu, nu ati merge la rugaciunea de obste?

PS: persoana respectiva nu poate pleca de la locul de munca pentru ca este singura intretinatoare a familiei.Puneti-va in locul dansei si spuneti-mi ce ati face?
Ultima oară modificat 08 Feb 2013, 14:12 de către protosinghel, modificat 1 dată în total.
Motiv: lipseau prea multe spaţii
Iertati, Sebastian!

Iustin
Mesaje: 15
Membru din: 22 Feb 2013, 11:56
Confesiune: ortodox
Preocupări: preot

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde Iustin » 16 Apr 2013, 15:13

Precuvioase Parinte Petru va rugam sa ne spuneti careia dintre cele trei persoane ale Sfintei Treimi ii este adresata rugaciunea de sfintire a uleiului (rostita de 7 ori) de la Taina Sf Maslu?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 16 Apr 2013, 17:02

Precuvioase Parinte Petru va rugam sa ne spuneti careia dintre cele trei persoane ale Sfintei Treimi ii este adresata rugaciunea de sfintire a uleiului (rostita de 7 ori) de la Taina Sf Maslu?
1. Rugăciunea este adresată Tatălui, chiar dacă la sfârşit apare o doxologie trimitară.
2. Cred că mai corect ar fi ca rugăciunea să fie rostită o singură dată, iar la momentul potrivit toţi preoţii să binecuvânteze (deodată).

Iustin
Mesaje: 15
Membru din: 22 Feb 2013, 11:56
Confesiune: ortodox
Preocupări: preot

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde Iustin » 18 Apr 2013, 11:54

Precuvioase Parinte Petru va rugam sa ne spuneti careia dintre cele trei persoane ale Sfintei Treimi ii este adresata rugaciunea de sfintire a uleiului (rostita de 7 ori) de la Taina Sf Maslu?
1. Rugăciunea este adresată Tatălui, chiar dacă la sfârşit apare o doxologie trimitară.
2. Cred că mai corect ar fi ca rugăciunea să fie rostită o singură dată, iar la momentul potrivit toţi preoţii să binecuvânteze (deodată).
Sunt slujitor ortodox în Transilvania, mai exact în județul Covasna în Secuime (cu o populație majoritar calvină și unitariană, mai puțin catolică). Am slujit de-a lungul timpului Taina Sfântului Maslu în diverse zone, în unele locuri (ex. zona Brașovului) se ridica mâinile la rugăciunea de sfințire a uleiului, iar în alte locuri nu. Eu personal nu sunt de acord cu ridicarea mâinilor în cazul de față. Sfinția voastră cum vede această problemă?

Cam din ce secol este atestată această rugăciune dacă ea, ca și rugăciune de sfințire se adresează lui Dumnezeu-Tatăl, și nu persoanei Duhului Sfânt? Este cumva înaintea celui de-al doilea Sinod Ecumenic. Vă mulțumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 18 Apr 2013, 18:02

1. Cred că nu-i nevoie să se ridice mâinile la sfinţirea uleiului, dar dacă cineva le ridică, nu cred că greşeşte grav.
2. Majoritatea rugăciunilor importante din Biserica Ortodoxă sunt adresate Tatălui (şi în primul rând tot ce presupune epicleză). Nu ştim cât de veche este această rugăciune, dar primul Evhologhiu (Barberini 336, sec. VIII) deja o conţine. Aceasta nu are nici o legătură cu Sinodul II Ecumenic. De exemplu, Anaforaua Sf. Ioan Gură de Aur este tot după Sinodul II Ecumenic, dar e adresată tot Tatălui. În toată tradiţia creştină nu există nici o Anafora adresată Sfântului Duh, ci doar câteva de factură alexandrină, care sunt adresate Fiului.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron