Imediat după împărtăşirea mirilor, adică înainte de "Isaie, dănţuieşte...".Unde ar fi timpul cel mai potrivit al gustării din paharul de obște ? Nu cumva la sfîrșitul slujbei ?
Categoric NU. Asta deja e o parodie la adresa euharistiei şi, din câte mi se pare, e întâlnită doar la români.Trebuie însoțit acest pahar de pâine sau alte produse de panificație ?
N-am știut Ca un dobitoc eram înaintea Ta...presviter scrie:Trebuie însoțit acest pahar de pâine sau alte produse de panificație ?
Categoric NU. Asta deja e o parodie la adresa euharistiei şi, din câte mi se pare, e întâlnită doar la români.
Off, problemă complicată şi dureroasă. Grecii săvârşesc Cununiile oricând, uneori chiar şi în Postul Mare, nemaivorbind de Săptămâna Luminată sau alte zile şi sărbători.Părinte, Petru. În studiul dvs despre Cununie nu se face mentiune cand savarsesc grecii cununia. In Biserica Ortodoxa din Grecia se savarseste cununia miercuri si vineri sau marti si joi?
Este. Este interzis în zilele de post. Numai ruşii interpretează asta ca referindu-se la ajunul zilelor de post.Dar la greci poate exista vre-o prevedere scrisa?
Protopopii noştri fac asta din motive financiare, nu teologice. Episcopii la fel. Dacă ştii cui şi cât să dai, poţi face Cununia şi în Vinerea Mare.Ma intereseaza f mult aceasta intrebare, pt ca un preot din RM a savarsit recent cununia joi, iar protopopul l-a mustrat si urmeaza ca arhiereul sa se pronunte. Are teama de a fi sanctionat si are nevoia de argumente, de ex cum e la greci.
Eu cred că nici nu are rost să discutăm despre această situaţie ipotetică. Nu cred că există aşa cazuri. Şi chiar dacă nu se mănâncă şi se bea ca la o nuntă obişnuită, avem totuşi dans religios, pahar de obşte (într-o zi când vinul este interzis) şi rugăciuni în care amintim la tot pasul de copii, belşug etc. Or, dacă Mirele nu este printre noi, singura preocupare trebuie să fie postul. Măcar în acea zi. De aceea în trecut nici nu se făcea Liturghie obişnuită, ci a Darurilor Înaintesfinţite. Deci în caz extrem, cred că binecuvântarea căsătoriei se poate face fie în Sâmbăta lui Lazăr, fie abia a doua zi de Paşti. Dar şi astfel de cazuri pot fi unul la un milion. Şi dacă nu se poate nicicum altfel, nu cred că ar fi ceva condamnabil. Devine condamnabil atunci când se transformă în regulă. Şi cel mai vizibil fenomen mai ales în BOR este de a transforma orice excepţie în regulă.Parere personala , in cazul unor credinciosi adevarati este binevenita cununia in postul mare daca n-au avut preot sa o faca altadata. La ei o sa lipseasca muzica , distractia si vor dormi impreuna doar dupa post. Se pot Impartasi la cununia lor din Vinerea Mare ?
Ştim cu toţii de unde vine, dar am tot oscilat între a-l pune sau nu. Până la urmă cred că e bine să fie, pentru că ceea ce se face în tradiţia românească deja la luarea cununiilor e tot o inovaţie, numai că şi momentul e prost. Elementul de făgăduinţă în faţa altarului trebuie să existe neapărat. În trecut el nu exista, pentru că se rostea în momentul înregistrării civile a căsătoriei, care se făcea tot în biserică de către preot. În prezent însă aceasta se face în faţa autorităţilor civile, iar în faţa altarului practic nu se dă nici o făgăduinţă. Şi noi ştim cât valorează pentru omul de astăzi făgăduinţa dată în faţa ofiţerului de stare civilă...Intradevar acel juramant provenit din jurisdictia catolica, nu face parte din traditia Bisericii Ortodoxe din primul mileniu si dupa. Nu cred ca trebuie folosit.
Vă înşelaţi amarnic. În primul rând e o prostie să dai vina pentru toate pe catolici, mai ales că ei niciodată n-au folosit cununile la nunta religioasă şi mulţi nici nu ştiu ce înseamnă asta. Cununile sunt un specific răsăritean.Cred ca tot din catolicism provine formula Se cununa robul lui Dumnezeu cu....In manuscrise avem Doamne Dumnezeul nostru cu marire si cu cinste incununeaza pe sfintii (Sinai sec XI), robii (Sinai 1153) Tai (N si N2)
Care-i epicleza cununiei?
M-aş bucura să se ajungă la un consens privind nunta a 2-a. Şi eu cred că nu trebuie să se pună cununi şi să fie modificate şi alte elemente, dar în primul rând să se reglementeze totul dpdv canonic. Că acum e bătaie de joc ce se întâmplă la acest capitol...Nunta a 2-a are aceeasi epicleza si se pun cununile (in Agheazmatarul romanesc, 2002). Eu stiu ca Nunta nu se dezleaga. E chiar un proverb.
E o simplă scăpare...La ectenia cererilor s-a omis Sa plinim rugaciunea noastra Domnului, formula aflata in majoritatea manuscriselor.
E una să fie menţionate şi e alta să fie generalizate. Evhologhiul de la Constantinopol de la 1027 nu le au. Şi se pare că acesta era normativ cam peste tot, iar cele periferice erau considerate nişte inovaţii...Apostolul si Evanghelia sunt mentionate inca din sec XI (Sinai), nu sec XIII.
Isaie dantuieste e mentionat in sec IX Leningrad, nu sec XIII.
Mulţumim, la fel. Şi mă bucur pentru reluarea discuţiei.Nasterea Domnului sa fie cu folos!
Scrie la mine aşa ceva? Ele nu pot fi puse nicidecum înainte de Intrarea Mică, ci se cântă abia după Rugăciunea din spatele Amvonului.Am vazut ca troparele Isaiia danţuieste...Sfinţilor mucenici...Slavă Ţie Hristoase..., sunt eliminate cand sluba Cununiei este unita cu Liturghia. Nu ar fi mai bine daca aceste tropare, (timp în care se face inconjurul mesei), ar fi transferate inainte de Intrarea Mica pt a putea pastra acest ritual?
Eu cred că nunta din Cana a fost cu muzică, iar Hristos n-a vrut ca veselia nunţii să înceteze din cauza lipsei de vin, şi a prefăcut apa în vin. Bineînţeles, mai ales în prezenţa unui asemenea oaspete, totul a fost decent.În studiu este specificat că Mîntuitorul participînd la nunta din Cana Galileii, nu a schimbat nimic din ritualul nunţii, cu toate acestea găsim astăzi destule interdicţii cu privire la săvîrşirea serbării de după cununie (aici se includ şi sfaturile Sf. Ioan Gură de Aur cu privire la lăutari sau dansuri sau regulile părintelui Cleopa), chiar dacă aceste dansuri şi aceşti lăutari au existat mai mult sau mai puţin din totdeauna la români. Presupun că dacă ceremonia sau sărbătoarea de nuntă, de după cununie, este făcută cu mult bun simţ, cu muzică cu gust, cu mai multe sau mai puţine cuvîntări, de felicitare sau nu, despre Hristos şi rolul nunţii creştine, fără alte multe abuzuri, putem considera nunta perfect creştină?!?
Cum am mai spus, este o diferenţă de abordare între ruşi şi români în ce priveşte postul conjugal, care atrage după sine şi normele de interzicere a cununie, presupunându-se că tinerii sunt feciorelnici şi imediat după cununie se vor împreuna pentru că demult aşteaptă asta.ÎApoi este problema cu nunţile care se fac în perioade interzise de biserică, adică în zile de post sau în zilele dinaintea zilelor liturgice şi cum ne raportăm la ele, în funcţie de calendarul bisericesc (bizantin) sau cel laic şi în mod deosebit mă interesează dacă există vreun atare regulament sau ceva din partea Mitropoliei Moldovei (fiind de aici) sau a patriarhiei...
Cele de mai sus sună mai mult decât fantastic. Să vă audă un grec, râde în hohote. Doar în Athos se ţine ora bizantină, dar şi acolo posturile se ţin după ora astronomică. Iar grecii (neathoniţi) fac cununii când le tună lor, inclusiv în Săptămâna Luminată.Ca să fiu mai explicit voi da un exemplu: Grecii se ţin de calendarul bizantin şi după ora 6 seara, conform calendarului laic, duminica ei pot lucra (căci deja e luni după cal. bizantin), sau vineri ei termină postul (căci după cal. biz. deja e sîmbătă). În cazul cînd serbarea la noi (în RM) este pusă vineri la 6 seara, putem considera că este deja sîmbătă şi să putem da curs invitaţiei (luăm cazul în care postul de vineri l-am ţinut de joi seară). Aici aş mai adăuga şi faptul că am văzut şi preoţi care postesc pînă la 12 noaptea (cal. laic) iar după se apucă şi de mîncarea de dulce... cît de corectă e logica?
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori