Noi ne aflăm acum - azi - în a 33-a săptămână după Rusalii, dar mai avem o lună pînă la Duminica a 33-a. Lecturile zilnice s-au gătat. Ce facem, le mai citim odată pe cele din ultimele săptămâni ?În zilele de rând, la Liturghie se pune doar Evanghelia zilei, după numărul săptămânii indicate în calendar.
Și cu tema duminicală prescrisă în calendar ce faceți ? Oamenii ascultă și la radio, și sunt contrariați dacă venind la biserică aud altă citire și altă temă de predică decît cea anunțată.Dar eu aş pune din pericopele prevăzute peste săptămână, fără să mă împiedic de sistemul deficitar pe care-l avem. Aleg un fragment din Apostol şi Evanghelie, după care ţin o predică de care cred că are nevoie cel mai mult comunitatea pe care o păstoresc.
cap XXIIAceste cuvinte sunt vrednice de crezare şi adevărate şi Domnul, Dumnezeul duhurilor proorocilor, a trimis pe îngerul Său să arate robilor Săi cele ce trebuie să se întâmple în curând. Şi iată vin curând. Fericit cel ce păzeşte cuvintele proorociei acestei cărţi! ...
Eu, Iisus, am trimis pe îngerul Meu ca să mărturisească vouă acestea, cu privire la Biserici. Eu sunt rădăcina şi odrasla lui David, steaua care străluceşte dimineaţa.
Şi Duhul şi mireasa zic: Vino. Şi cel ce aude să zică: Vino. Şi cel însetat să vină, cel ce doreşte să ia în dar apa vieţii.
Şi eu mărturisesc oricui ascultă cuvintele proorociei acestei cărţi: De va mai adăuga cineva ceva la ele, Dumnezeu va trimite asupra lui pedepsele ce sunt scrise în cartea aceasta;
Iar de va scoate cineva din cuvintele cărţii acestei proorocii, Dumnezeu va scoate partea lui din pomul vieţii şi din cetatea sfântă şi de la cele scrise în cartea aceasta.
Sistemul e destul de vechi, chiar din sec. 4-5, dar s-a dezvoltat şi generalizat ulterior.Cu privire la prochimenele de dinainte si de dupa Apostol:
1. Cum au fost ele alese si cand ?
După felul în care se rostesc prochimenele în BOR, nu vă puteţi da seama mare lucru. Căci dacă măcar s-ar rosti şi cuvintele "prochimen glas al 6-lea", v-aţi da seama că "Mântuieşte, Doamne, poporul Tău..." se citeşte doar în duminica glasului al 6-lea, adică o dată la 8 săptămâni. Şi fiecare glas duminical are propriul prochimen, care se repetă o dată la 8 săptămâni. Altele, tematice, se repetă de fiecare dată când avem acea categorie de sfânt. De exemplu, la apostoli: "În tot pământul a ieşit vestirea lor...".2. De ce unele se tot repeta ? De pilda "Mantuieste, Doamne, poporul Tau..."
Sunt prevăzute pentru toate zilele. În zilele de rând trebuie luate de la sfârşitul Apostolului, unde fiecare zi a săptămânii, în funcţie de tematică (luni - îngerii, marţi - Ioan Botezătorul etc.), este prochimen cu stil, stih pentru "Aliluia" şi chinonic. Sfinţia voastră probabil aţi dori ca din cei 150 de psalmi să avem versete împărţite pentru fiecare zi a anului. Aşa ceva n-a fost niciodată, iar teoria că prochimenele sunt rămăşiţe din psalmi întregi, a fost demontată convingător de Juan Mateos ş.a.3. De ce sunt prevazute doar la sarbatori, si nu si la zilele de rand ?
La Vecernie se cântă de mai multe ori doar atunci când avem "prochimen mare" ("Cine este Dumnezeu..." sau altul asemenea) şi sâmbătă seara. În rest, avem doar prochimenul cu un singur stih. Repetarea prochimenului este condiţionată de numărul de stihuri prevăzute. Şi la Utrenie, avem un "para-prochimen", "Dumnezeu este Domnul...", care se cântă chiar de 4 ori, nu de 3.4. De ce nu se canta ca la Vecernie (de trei ori), ci doar se zic recitativ, sau chiar deloc - dupa lectura din Apostol ?
Cel puţin nu ar fi rău, dar după 1500 de ani de când avem practica actuală a prochimenelor duminicale şi praznicale, mi se pare aproape imposibil de schimbat ceva. Deşi, dacă cineva s-ar apuca pe cont propriu, eu n-aş condamna deloc această încercare...In Postul Mare exista o randuiala frumoasa, anume ca prochimenele lecturilor sa fie alese din 4 psalmi luati in ordinea lor din Psaltire, astfel incat toti psalmii sa fie folositi pe parcursul celor 40 de zile. Nu ar fi bine ca si in duminici si sarbatorile anului sa avem o astfel de succesiune ?
Subiectul a fost discutat aici.Nu știu dacă s-a mai pus problema undeva, dar dacă da, sa îmi dați un link, despre locul și poziția corectă de citire a pericopelor Apostolice si Evanghelice. Sub policandru cu fața spre Altar sau cu spatele? De pe solee, din fața Icoanei MD. Din Amvon (unde este), și Ev Și Apostolul?
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori