În cartea mea. Este un capitol special.Cate ceva despre istoria Heruvicului
În mod sigur în Dobrogea în sec. IV. Dacă au fost sau nu şi mai devreme şi în alte locuri, e o chestiune disutabilă. Dar despre sec. IV şi episcopia de Tomis sunt date concrete. Amănunte în manualul de IBOR.unde s-a savarşit primele Sf Liturghii la noi in țara daca avem date istorice ce secol .
După rânduiala Bisericii, cele mai importante pomeniri se fac în taină, la Proscomidie şi nimeni nu le aude. Cei care ştiu asta, dar insistă să-şi audă numele rostit cu voce tare, arată că nu pomenirea în faţa lui Dumnezeu îl interesează, ci un fel de reclamă auditivă în faţa comunităţii (mai ales atunci când unii preoţi populişti citesc în glas şi cererea omului, nu doar numele lui). Deci e mai important să fiţi pomeniţi în taină la Proscomidie, decât în glas pe la vreo ectenie. Citirile în voce trebuie să fie făcute numai pentru cazuri cu totul speciale, când preotul cere rugăciunea întregii comunităţi pentru un om grav bolnav etc.La Liturghie, creştinul vine cu un pomelnic (acatist) în care trece pe cei VII, cât şi pe cei MORŢI.
1. Când anume se citesc acele nume de pe pomelnicele enoriaşilor, că...iertat să-mi fie!, eu niciodată nu am auzit citindu-se în timpul Liturghiei. Atunci de ce le mai dăm?
Acolo nu-i vin, ci Trupul şi Sângele Domnului (chiar dacă la vedere şi gust sunt pâine şi vin). Preotul (sau diaconul, dacă este), consumă cu atenţie şi spală Potirul la sfârşitul slujbei.2. Ce se face cu vinul din Sfântul Potir dacă rămâne acolo după împărtăşirea tuturor credincioşilor din ziua respectivă?
Acestea se pun în Potir împreună cu părticele de Sf. Trup, dar din ele nu se împărtăşesc credincioşii, ci se consumă de către preot la sfârşit. Unii preoţi, pentru a nu confunda miridele pentru sfinţi, vii şi adormiţi cu Sf. Trup, le toarnă în Potir abia după ce împărtăşeşte credincioşii. Conform unor interpretări, punerea în Potir a părticelei care a fost scoasă pentru cineva revarsă mult har asupra persoanei pomenite, împărtăşindu-o indirect din roadele Jertfei lui Hristos.3. Ce se face cu celelalte părticele? Cea a Maicii Domnului, cele ale celor adormiţi, cele ale îngerilor etc.?
Pentru că e prima în ordine. Din HR se împărtăşesc clericii pentru că e a doua în ordine ş.a.m.d.De ce se pune părticica IC în potir?
Nădăjduiesc că înțeleg aceste aspecte practice și simbolice. Dar dincolo de acestea și dincolo de faptul că azi există această pecete a agnețului, reformulez întrebarea,Pentru că e prima în ordine. Din HR se împărtăşesc clericii pentru că e a doua în ordine ş.a.m.d.De ce se pune părticica IC în potir?
Dar, până la urmă, toate cele 4 părţi sunt în egală măsură Trupul lui Hristos.
Eu, de exemplu, aşa cum am văzut şi în Athos, pun o jumătate din IC în potir, iar din cealaltă parte mă împărtăşesc (eu şi ceilalţi clerici, dacă mai sunt). Iar HR, NI şi KA le tai pentru mireni, pentru că am mulţi la împărtăşit, chiar dacă fac Agneţul destul de mare.
De la primele descrieri mai amănunţite ale Liturghiei, această unire este deja menţionată constant!Întotdeauna s-a unit Sfântul Trup cu Sfântul Sânge? Mă gândesc aici la perioada când împărtășirea era primită separat de către toți nu doar de către preoți. Se punea o bucată de Sfânt Trup în potir?
Cel mai simplu: simbol al învierii lui Hristos.Care este fundamentul teologic al acestei „uniri”?
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori