Foarte ingenios, desigur, dar nu sunt de acord: Mantuitorul A LUAT firea omeneasca asa cum era ea. Sa fi avut noi chip de maimuta, cred ca se facea maimuta si El. Asta e opinia mea, Florina. (intorc si celalalt obraz )Profu i-a zis: "Asa este, pentru ca Dumnezeu a stiut de la inceput ce se va intampla cu omul, si a prevazut Intuparea. De aceea spunem ca suntem si fizic dupa chipul Lui!"
Si de unde avea omul chip de om, nu de la Dumnezeu ?...ziceam ca Mantuitorul a luat chip de om pentru ca omul avea chip de om.
De acord.Dumnezeu l-a creat pe om cat mai aproape de perfectiune. Si cu menirea de a ajunge desavarsit ca El. Insa Dumnezeu stia dintotdeauna ca omul va pacatui si El va trebui sa se intrupeze, ca va lua trup uman.
Acusi vedem...Poate ca asta suna cam ciudat, si eu m-am mirat cand am auzit prima data la Teologie, dar, aprofundand studiile despre Intrupare, am ajuns si eu la concluzia ca aceasta este doctrina ortodoxa.
Fara indoiala ca stia.Pai, daca Dumnezeu nu stia ca omul va cadea, nu este Atotstiutor si Inainte vazator, deci nu este Dumnezeu deplin.
In concluzie, daca Dumnezeu stia ca omul va calca porunca si El se va intrupa, i-a alcatuit omului un trup, asa cum am spus si mai sus, cat mai apropiat de perfectiune.
Si totusi, Il avea in prestiinta Sa?Sigur ca Hristos, pana in intrupare, nu avea corp. Dar l-a luat din Fecioara Maria.
De la Dumnezeu, bineinteles. Dar ce intelegi tu prin "chipul lui Dumnezeu"?"Ioan Cr.: ziceam ca Mantuitorul a luat chip de om pentru ca omul avea chip de om."
Si de unde avea omul chip de om, nu de la Dumnezeu ?
Pai de ce? Intruparea nu a fost efectul caderii? Caderea nu a fost cauza Intruparii?Cât priveşte întruparea lui Hristos, ea s-ar fi realizat chiar şi dacă omul nu cădea.
Nu! Plus că exprimarea e foarte greşită dpdv dogmatic. Intruparea nu poate fi "efectul căderii", ci rezultatul smereniei iubitoare a lui Dumnezeu care s-a sălăşluit în pântecele Fecioarei de unde a luat trup omenesc.Intruparea nu a fost efectul caderii? Caderea nu a fost cauza Intruparii?
Mă ierţi Florina, dar greşeşti. Iar faptul că eu am atins o problemă despre care nu scrie în Manualele noastre de Dogmatică sau chiar scrie greşit (copiat după papistaşi care au dezvoltat o dogmatică scolastică şi cazuistică) asta nu înseamnă că eu nu am dreptate.a spune ca S-ar fi intrupat si daca omul ar fi cazut nu ne e de niciun folos spre mantuire.
1. Din moment ce problema a intrat în preocupările unor Sf. Părinţi, înseamnă că această învăţătură nu e lipsită de importanţă.Nu inteleg de ce e asa esential pentru mantuire ce ar fi fost, de vreme ce acum e altceva. As vrea sa argumentati! Cu ce ne ajuta la mantuire ca S-ar fi intrupat Mantuitorul si daca nu era caderea omului?
Da, asta e clar; Dar cum se putea raporta omul la Dumnezeul Cel Întrupat, dacă nu prin Sf. Euharistie, care e un rezultat a jertfei de pe Golgotha? Adică cum ar putea trage foloasele (mă iertaţi de exprimarea consumistă) omul dintr-o Întrupare fără de Jertfă?Pt asta, era nevoie de o Persoană care să unească în sine creatul cu necreatul, pt a putea da posibilitatea şi celorlalţi oameni să se facă părtaşi energiilor necreate.
Sf. Euharistie nu este unica Taina prin care omul se indumnezeieste (ontologic). Teoza a inceput prin Intruparea din Fecioara Maria, cand natura omeneasca prin Hristos a fost schimbata la nivel ontologic, incat participand la credinta si la Trupul Tainic care este Biserica sa ne facem si noi partasi acestei schimbari.Dar cum se putea raporta omul la Dumnezeul Cel Întrupat, dacă nu prin Sf. Euharistie, care e un rezultat a jertfei de pe Golgotha? Adică cum ar putea trage foloasele (mă iertaţi de exprimarea consumistă) omul dintr-o Întrupare fără de Jertfă?
Ba invers, s-a dus asemanarea si a ramas chipul - ca daca se ducea chipul nu eram decat animale, jivine bipede.pai din expresia cu chipul si asemanarea se cam duce chipul si ramane o asemanare cam vaga cu trupul care l-a luat Hristos din Fecioara Maria
Noi, ortodocsii, spunem ca prin cadere, chipul lui Dumnezeu din om s-a alterat, dar nu s-a distrus in intregime, asa cum spun protestantii. Acum vrem rele, ne simtim bine cand pacatuim, folosim libertatea la rau, dar ne putem si ridica, prin lupta si ajutorul lui Dumnezeu. Si Parintele Staniloae spune despre chip ca s-a alterat, nu s-a distrus, dar nici intact nu a ramas!s-a dus asemanarea si a ramas chipul - ca daca se ducea chipul nu eram decat animale, jivine bipede.
Asemanarea nu s-a dus pentru ca nu am avut-o niciodata. Sfantul Ioan Damaschin spune ca omult lasat in gradina Edenului avea sa dobandeasca asemanarea daca persista in bine, intarindu-se in ascultare, devenind asemenea ingerilor, incapabili de a gresi fata de Dumnezeu; aceasta nu pentru ca le-ar fi ingradita libertatea, ci pentru ca sunt atat de staruitori in bine, incat nu pot pacatui. Asemanarea ar fi dobandit-o omul prin staruirea in bine, astfel impropriindu-si potenta "posse non mori" (putea sa nu moara), si transformand-o in "non posse mori" (nu putea sa moara). Omul, in schimb, a ales sa isi improprieze pe "non posse non mori" (nu putea sa nu moara) prin neascultare, astfel fiind nevoit sa urmeze un drum mai anevoios spre dobandirea asemanarii....s-a dus asemanarea si a ramas chipul...
Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 16 vizitatori