Mulţi oameni, mai puţin pătrunzători la minte, neînţelegând Scripturile, spun că este o contrazicere între evanghelişti, pentru că Luca spune că îngerul i-a binevestit Mariei naşterea lui Hristos, pe când Matei spune că această bună vestire a fost făcută lui Iosif; nu-şi dau seama însă că s-a întâmplat şi una şi alta. De acest lucru trebuie să ţinem seama când citim Evangheliile; aşa vom lămuri multe contraziceri aparente între evanghelişti. - Sf. Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei în PSB 23, EIBMBOR, Bucureşti, 1994, p. 54.Un scriitor antroposof, Emil Bock, intr-o carte publicata si la noi, si unul catolic, John P. Meier, releva cateva contradictii intre evangheliile lui Luca si Matei.Foarte pe scurt:
In Matei, un „inger al domnului” ii apare in vis lui Iosif si ii spune „Nu te teme s-a iei pe Maria de sotie, caci ceea ce se naste in Ea vine de la Duhul Sfant”
In Luca e pe dos: ingerul Gabriel se adreseaza MARIEI (si nu lui Iosif) si ii spune: „Duhul sfant va cobori asupra ta....Cel pe care Il vei naste va fi sfant si numit Fiul lui Dumnezeu”
Să fie anathema aceşti necunoscuţi de nimeni, nici măcar de Dumnezeu....Un scriitor antroposof, Emil Bock, intr-o carte publicata si la noi, si unul catolic, John P. Meier, releva...
Nu există contradicţii, ci completări şi abordări diferite......cateva contradictii intre evangheliile lui Luca si Matei.
Biserica Ortodoxă şi romano-catolicii neagă o ispiraţie în sensul de dictare... Apostolii s-au exprimat liber, în limitele culturii lor. Duhul Sfânt i-a ferit să facă greşeli de esenţă... şi nu mai mult.Daca luam Biblia ca sursa infailibila, si exacta (doar a fost scrisa sub dicteul Duhului Sfant)...
Sunt două relatări diferite, care ne dau informaţii ce se completează. Dacă de pe acum se văd lucrurile "pe dos", vă daţi seama cum stau ele mai departe?In Matei, un „inger al domnului” ii apare in vis lui Iosif si ii spune „Nu te teme s-a iei pe Maria de sotie, caci ceea ce se naste in Ea vine de la Duhul Sfant”
In Luca e pe dos: ingerul Gabriel se adreseaza MARIEI (si nu lui Iosif) si ii spune: „Duhul sfant va cobora asupra ta....Cel pe care Il vei naste va fi sfant si numit Fiul lui Dumnezeu”
De fapt, şi o genealogie şi alta au anumite inexactităţi. Dacă veţi număra la Matei, acolo nu veţi găsi nicidecum 3x14 neamuri, ci pe alocuri mai puţin. În unele locuri nu se dau chiar exact numele. Dar toate astea nu ne deranjează. Evangheliştii au vrut să spună altceva:Genealogia lui Matei pleaca de la Abraham si soseste la Isus, Iosif e tatal iar Isus coboara din Solomon,fiul lui David.
Genealogia lui Luca e pe dos, pleaca din prezent, de la Isus si urca la Adam
Tot un Iosif e tatal, dar copilul coboara din ALT fiu al lui David, Nathan.
Vă rog să-mi daţi trimiterile biblice cu privire la Marcu şi Ioan Cum puteţi înghiţi a găluşcă atât de mare?In Matei si Luca pruncul se naste in Bethleem, In ceilalti evanghelisti, in Nazareth. (De altfel existau doua Bethleem, in Galileea si in Efrata)
O mai mare nerozie nici că se poate...De aici autorul (Bock) trage concluzia ca au fost 2 copii Isus, unul descendent al lui nathan, altul al lui Solomon, doua familii sfinte...etc. (urmeaza o istorie complicata, dar argumentata cu aceleasi doua evanghelii, a vietii lor).
Deja ne-am lămurit cu cei care descifrează codurile lui Da Vinci... Nerozii...Pe de alta parte, pentru cei care au facut la facultate Istoria artei (chiar si in timpul comunismului) e stiuta ideea ca in renastere istoria cu 2 Isus era cunoscuta. Cateva picturi ne-au ramas, -cu doi prunci- printre care una a lui Da Vinci.
S-au înşelat cei doi scrântiţi de mai sus şi cei care se iau după ei. NU este vorba despre nici o opoziţie!Intrebarea mea este: cum punem de acord opozitiile mentionate (si mai sunt si altele!) dintre cele doua evanghelii? S-a inselat Duhul Sfant? Ne inselam noi?
Unul apare in vis si altul aievea. Unul pana la Zamislire, altul dupa. Unul pentru a binevesti mantuirea lumii, altul pentru a calma o minte tulburata de indoieli. Diferenta mare e putin spus, nu credeti?In Matei, un „inger al domnului” ii apare in vis lui Iosif si ii spune „Nu te teme s-a iei pe Maria de sotie, caci ceea ce se naste in Ea vine de la Duhul Sfant”
In Luca e pe dos: ingerul Gabriel se adreseaza MARIEI (si nu lui Iosif) si ii spune: „Duhul sfant va cobora asupra ta....Cel pe care Il vei naste va fi sfant si numit Fiul lui Dumnezeu”
Matei a scris pentru evrei - zisi "circumscrisi" - deci era cu totul normal sa invoce o autoritate indiscutabila pentru ei (si pentru circumcizie) - Avraam. Luca a scris pentru "neamuri", pentru care autoritate indiscutabila si punct de convergenta putea fi numai Adam.Genealogia lui Matei pleaca de la Abraham si soseste la Isus, Iosif e tatal iar Isus coboara din Solomon,fiul lui David.
Genealogia lui Luca e pe dos, pleaca din prezent, de la Isus si urca la Adam
Tot un Iosif e tatal, dar copilul coboara din ALT fiu al lui David, Nathan.
Cei care au facut la facultate istoria artelor ar trebui sa stie ca in operele din Evul Mediu, despre care vorbesti, cei doi prunci sunt Mantuitorul si Sfantul Ioan Botezatorul. (Cred ca te referi, in special, la pictura "Fecioara intre stanci" a lui Leonardo).Pe de alta parte, pentru cei care au facut la facultate Istoria artei (chiar si in timpul comunismului) e stiuta ideea ca in renastere istoria cu 2 Isus era cunoscuta. Cateva picturi ne-au ramas, -cu doi prunci- printre care una a lui Da Vinci.
Unde spune Marcu si Ioan ca Isus s-a nascut in Nazaret ? Arata-ne, te rog. Daca semeni indoiala, trebuie sa ti-o si justifici !In Matei si Luca pruncul se naste in Bethleem, In ceilalti evanghelisti, in Nazareth. (De altfel existau doua Bethleem, in Galileea si in Efrata)
(mai sunt si altele, eu rezum, acum)
Matei zice ca in Betleemul din Iudea S-a nascut Isus:Şi tu, Betleeme Efrata, măcar că eşti prea mic între cetăţile de căpetenie ale lui Iuda, totuş din tine Îmi va ieşi Cel ce va stăpîni peste Israel, şi a cărui obîrşie se suie pînă în vremuri străvechi, pînă în zilele veciniciei.
După ce S'a născut Isus în Betleemul din Iudea, în zilele împăratului Irod, iată că au venit nişte magi din Răsărit la Ierusalim [..]
Observi prorocia din Mica 5:2: "Şi tu, Betleeme [..]"A adunat pe toţi preoţii cei mai de seamă şi pe cărturarii norodului, şi a căutat să afle dela ei unde trebuia să Se nască Hristosul. ,,În Betleemul din Iudea``, i-au răspuns ei, ,,căci iată ce a fost scris prin proorocul: ,Şi tu, Betleeme, ţara lui Iuda, nu eşti nici de cum cea mai neînsemnată dintre căpeteniile lui Iuda; căci din tine va ieşi o Căpetenie, care va fi Păstorul poporului Meu Israel.``
Isus, Hristosul s-a nascut in Betleem Efrata, in cetatea lui David, dupa cum spun atat Matei cat si Luca, cat si prorocul Mica. Iar Marcu si Ioan nu spun nimic despre locul nasterii Lui.Iosif s'a suit şi el din Galilea, din cetatea Nazaret, ca să se ducă în Iudea, în cetatea lui David, numită Betleem, -pentrucă era din casa şi din seminţia lui David [..] Pe cînd erau ei acolo, s'a împlinit vremea cînd trebuia să nască Maria. Şi a născut pe Fiul ei cel întîi născut [..]
Pai, si ?...Daca s-au intamplat si una si alta ? Ce spune de fapt Sf. Ioan.... in chestia noastra ? Nimic. La ce concluzii ajungem ? Cum le "lamurim"?.Mulţi oameni, mai puţin pătrunzători la minte, neînţelegând Scripturile, spun că este o contrazicere între evanghelişti, pentru că Luca spune că îngerul i-a binevestit Mariei naşterea lui Hristos, pe când Matei spune că această bună vestire a fost făcută lui Iosif; nu-şi dau seama însă că s-a întâmplat şi una şi alta. De acest lucru trebuie să ţinem seama când citim Evangheliile; aşa vom lămuri multe contraziceri aparente între evanghelişti. - Sf. Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei în PSB 23, EIBMBOR, Bucureşti, 1994, p. 54.Un scriitor antroposof, Emil Bock, intr-o carte publicata si la noi, si unul catolic, John P. Meier, releva cateva contradictii intre evangheliile lui Luca si Matei.Foarte pe scurt:
In Matei, un „inger al domnului” ii apare in vis lui Iosif si ii spune „Nu te teme s-a iei pe Maria de sotie, caci ceea ce se naste in Ea vine de la Duhul Sfant”
In Luca e pe dos: ingerul Gabriel se adreseaza MARIEI (si nu lui Iosif) si ii spune: „Duhul sfant va cobori asupra ta....Cel pe care Il vei naste va fi sfant si numit Fiul lui Dumnezeu”
Aşa e, ajungem la concluziile tale aberante, în care ceea ce ştie Biserica de 2000 de ani este o minciună, iar Sfinţii Părinţi care au tâlcuit Sfintele Evanghelii sunt nişte şarlatani care au distorsionat adevărul, scos acum la iveală de doi binevoitori, Bock şi Meier.Pai, si ?...Daca s-au intamplat si una si alta ? Ce spune de fapt Sf. Ioan.... in chestia noastra ? Nimic. La ce concluzii ajungem ? Cum le "lamurim"?.Mulţi oameni, mai puţin pătrunzători la minte, neînţelegând Scripturile, spun că este o contrazicere între evanghelişti, pentru că Luca spune că îngerul i-a binevestit Mariei naşterea lui Hristos, pe când Matei spune că această bună vestire a fost făcută lui Iosif; nu-şi dau seama însă că s-a întâmplat şi una şi alta. De acest lucru trebuie să ţinem seama când citim Evangheliile; aşa vom lămuri multe contraziceri aparente între evanghelişti. - Sf. Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei în PSB 23, EIBMBOR, Bucureşti, 1994, p. 54.Un scriitor antroposof, Emil Bock, intr-o carte publicata si la noi, si unul catolic, John P. Meier, releva cateva contradictii intre evangheliile lui Luca si Matei.Foarte pe scurt:
In Matei, un „inger al domnului” ii apare in vis lui Iosif si ii spune „Nu te teme s-a iei pe Maria de sotie, caci ceea ce se naste in Ea vine de la Duhul Sfant”
In Luca e pe dos: ingerul Gabriel se adreseaza MARIEI (si nu lui Iosif) si ii spune: „Duhul sfant va cobori asupra ta....Cel pe care Il vei naste va fi sfant si numit Fiul lui Dumnezeu”
Singurul sfat din aceasta propozitie este sa "tinem cont." Daca tinem cont ajungem la concluzii aberante: un copil are doi bunici dupa tata.
In Sf. Traditie aceasta dilema se rezolva in felul urmator: Matei ofera genealogia lui Iosif, iar Luca - a Sfintei Fecioare Maria. Faptul ca numele Mariei nu apare in lista este explicabil prin traditia evreilor de a face numaratoarea pe linie exclusiv barbateasca. Motivul pentru care ar fi vrut Luca sa traseze genealogia dupa Maria este evident, pentru ca e singura legatura biologica a lui Iisus cu umanitatea, prin care NUMAI se poate trage si din David. ( tot asta, cred, explica si junctiunea prin Natan si nu prin Solomon - care are si o ratiune duhovniceasca, intrucat puritatea lui Solomon a fost oarecum intinata, incat dupa el regatul s-a scindat si nu a mai fost pace niciodata - iar zece semintii au disparut cu totul).Din acest punct cele doua genealogii nu mai coincid (e normal). Asa incat la Matei bunicul dinspre tata al lui Iisus se numeste Iacob, iar la Luca, acelasi bunic se numeste Eli. Iisus ARE DECI DOI BUNICI DUPA TATA, care, normal, au nume diferite. Daca cei doi evanghelisti s-ar fi putut insela asupra varfurilor indepartate ale genealogiilor, e foarte greu de presupus ca s-ar fi inselat asupra bunicului lui Iisus.
"Dictionar al Noului Testament", Pr. Ioan Mircea, Bucuresti 1995:Ati putea sa-mi dati un link catre locul unde Traditia zice ca e vorba de Maria, va rog ? As vrea sa vad si eu argumentatia.
De la mine:Ioan Cr,
Multumesc ptr efort.
Dar mi se pare pura prestidigitatie. Evanghelistul ne spune CLAR: "fiul lui Iosif, fiul lui Eli", iar cutare exeget citeste "ginerele" In plus avem genealogia pe linie masculina unde nu scrie "Maria" ci "Iosif", in plus, succesiunea aceea de "fiul" in sens propriu, din Luca....
Daca macar Luca ar mai fi facut-o inca o data (sa foloseasca "fiu" ca ginere). O sa caut maine sursele Occidentale, in afara de Vigouroux, sa vedem de unde trag ei concluzia asta. Or fi avand motive....
Nu orice "idee fixa" este paranoica. Din doua una: ori exista o conspiratie grandioasa care a ascuns de-a lungul istoriei adevarul despre cei "doi Iisus", sau pur si simplu toti stiu, cum au si stiut, ca nu a fost decat Unul, Cel asteptat, dar neacceptat. Este bine stiut "meritul" rabinilor talmudisti si cabalisti post-crestini in incurcarea lucrurilor. Si gnosticii, si multi alti.Cu cat ma adancesc in citit sursele, cu atat imi dau seama mai mult ca studiind genealogiile se procedeaza asa: exegetii au intai ideea foarte fixa, ca e vorba despre un singur personaj, si apoi incearca sa-si dirijeze argumentatia in aceasta directie. Toate consideratiile posibile (si mai trase de par) au fost facute de-a lungul secolelor. Ex:
- genealogia lui Matei ar trebui intrerupta la Iehona, care in Ieremia 33.28, este declarat de Dumnezeu ca neavand copii si ca "nimeni din neamul lui nu va mai şedea pe tronul lui David" si deci Iisusul lui Matei nu este Mesia, (caci nu este "fiu al lui David").
- la Luca, tatal Mariei este Ioachim, fiul lui.... si ca urmare Iosif care este frate cu Cleopa, este si sotul si unchiul Mariei, (var de-al doilea cu Ioachim, si ar fi fost cu 30-40 de ani mai in varsta). Si tot asa....nu pot scrie toate bazaconiile (si sunt foarte multe). Toate acrobatiile sunt posibile studiind genealogiile. Asta e oarecum justificat caci tot omul stie ca a fost "UNUL nascut" (si nu doi).
Sursele dvs sunt in stilul "Dan Brown". Adica in mod formidabil "rebele" fata de institutia incomoda a Sfintei Traditii. Acolo unde Biserica vede "completare", ceilalti vad opozitie. "Sinopsia" devine la ei "diplopie". Revin cu dovezile...Asa ca schimb directia: in loc sa ne "certam" pe maruntisuri interpretabile, sa iscodim intelectualiceste Evangheliile, sa incercam sa le citim un pic cu sufletul. cautati sa resimtiti atmosfera din Matei: Este asteptat Mesia. Irod si tot Ierusalimul sunt infricosati. Evenimentul este asa de important ca cei trei magi, care si ei Il asteptau Il "pandeau" , fac o cale lunga si grea numai ca sa I se inchine. Ingerul intervine si el ca sa-l sfatuiasca pe Iosif sa fuga in Egipt. Irod, inspaimantat decide uciderea pruncilor...etc. Dupa moartea lui Irod si numirea lui Arhelaus, Ingerul ii cere (din nou) sa se duca la Nazaret, caci lucrurile s-au linistit.
Este EXTREM de dramatic. Este vizibil ca Cel care s-a nascut este cineva de mare importanta, care aduce mari riscuri politice si spirituale peste Ierusalim. (In paranteza fie spus, stim cand a murit Irod: in -4.)
Acuma sa ne uitam la Luca: El ii scrie lui Teofil ptr ca acesta sa aiba incredere in aceasta istorie. Cezar organizeaza un recensamant in Galileea. Iosif, din Nazaret, urca fara frica la Bethleem cu Maria, unde aceasta naste. Cei care sunt anuntati sunt pastorii DIN ACEL TINUT. Nu mai sunt magi, nu mai vin de departe, nu mai trebuie sa fuga de nimeni. Il gasesc culcat in iesle, in cea mai pasnica atmosfera posibila. Pruncul acesta nu prezinta nici-o importanta politica. Din aceasta cauza atmosfera poate fi senina in Luca: ptr. ca Irod murise deja, cu 10 ani inainte. (Ptr. ca Quirinius este numit guvernator in anul 6, dupa destituirea lui Arhelaus ,cel pomenit in Matei).
Mai obsevati ca Luca scrie ptr ca Teofil "sa fie incredintat".Eu cred deci ca o face foarte serios, si, ptr ca Teofil era "preaputernic". cred deci ca cuvintele sale sunt bine cantarite, si ca Evanghelistul s-a informat temeinic. ("după ce am urmărit toate cu de-amănuntul de la început"...etc).
Nu asupra neconcordanteleor istorice vreau sa insist (desi si astea ar merita o discutie) ci asupra faptului ca atmosfera celor doua nasteri este diferita SI IN ACORD CU IMPREJURARILE ISTORICE: pericolul uciderii (de catre Irod) trecuse intr-adevar, in Luca. Astfel incat pare ca Luca descrie o alta Nastere. Cele doua Evanghelii se leaga. Luca il continua pe Matei.
Nu vi se pare ca e vorba de doi prunci diferiti ?
link cu detalii de cronologie: http://doig.net/NTC05.htm
Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator