probabil pentru ca (aproape) toti asteapta sa raspunda parintele PetruOare de ce nu imi raspunde nimeni?
Daca ar fi asa, inseamna ca toti ar trebui sa mergem in Rai. In Biblie scrie clar ca cel care are Duhul lui Dumnezeu (nu zice nimic de 'cantitate'), se va mantui.1 Cor. 6
17. Iar cel ce se alipeşte de Domnul este un duh cu El.
18. Fugiţi de desfrânare! Orice păcat pe care-l va săvârşi omul este în afară de trup. Cine se dedă însă desfrânării păcătuieşte în însuşi trupul său.
19. Sau nu ştiţi că trupul vostru este templu al Duhului Sfânt care este în voi, pe care-L aveţi de la Dumnezeu şi că voi nu sunteţi ai voştri?
Toti, in masuri diferite.
Da... si eu cred la fel. Totusi mi se pare infricosator cum cred unii ca vor merge in Rai fara prea mare osteneala.Numai cei desavarsiti Il au pe Dumnezeu in inima lor, adica L-au dobandit pe Duhul Sfant. Acesta este scopul vietii noastre, dupa cum spune Sfantul Serafim de Sarov.
9. Dar voi nu sunteţi în carne, ci în Duh, dacă Duhul lui Dumnezeu locuieşte în voi. Iar dacă cineva nu are Duhul lui Hristos, acela nu este al Lui. (Romani, cap. 8)Pai se poate citi altfel textul Apostolului ?? El nu vorbeste acolo unor sfinti (pe care nu ar mai avea rost sa-i avertizeze asupra desfranarii, odata ce sunt sfinti) - ci unor oameni obisnuiti (care POT cadea in acest pacat). Nu ? Si le spune "trupul vostru este templu al Duhului Sfânt care este în voi, pe care-L aveţi de la Dumnezeu".
Cu acest Duh Sfant pe care il ai "de la Dumnezeu" poti sa faci bine, sa-l sporesti, sau poti sa-l aneantizezi (prin desfranare, in exemplu).
Dumneavoastra cum cititi textul, atunci ?
Eu il cred si pe Apostolul Pavel si pe Sfantul Serafim de Sarov. Nici nu vad unde e contradictia.Nu inteleg de unde va vin dubiile. La o adica se poate spune "Pe cine credeti ? Pe Pavel, Apostolul, sau pe Serafim de Sarov?" Omul trebuie sa-si asume increderea in propriile ganduri (daca le aveti, daca nu traiti cu ale altora).
Eu NU sugerez in niciun fel ca toti (sau "unii") ar merge in rai fara efort. Decat daca cititi cu rea credinta.
Sf Serafim de Sarov, daca a spus asta fara nuante, a gresit. Stiu ca dumneavoastra va pare blasfemie, dar asta e. Teologia ortodoxa este adesea foarte acrobatica. Ca sa cada in picioare.
Nu-i chiar asa de simplu, caci "in casa Tatalui Meu multe locasuri sunt". Numai cei care Il au pe Duhul Sfant in inima lor inca din viata aceasta sunt vrednici de Imparatia Cerurilor. Dar asta nu inseamna ca toti ceilalti nu se vor mantui pentru ca nu au ajuns la desavarsire. Pentru cei drepti, cuviosi, martiri, pentru cei care s-au mantuit dupa legea firii, pentru cei care prin conjunctura nu au auzit in viata lor de ortodoxie si de Adevarul adevarat, pentru toti acestia vor fi alte locasuri, mai "departe" de Dumnezeu, in functie de asemanarea cu El din momentul mortii. De aceea ma gandesc ca exista si un Rai, si un Pamant nou care ne sunt promise. Dar numai Dumnezeu le stie pe toate in adevar, noi ne dam numai cu presupusul "in ghicitura".Da... si eu cred la fel. Totusi mi se pare infricosator cum cred unii ca vor merge in Rai fara prea mare osteneala.Numai cei desavarsiti Il au pe Dumnezeu in inima lor, adica L-au dobandit pe Duhul Sfant. Acesta este scopul vietii noastre, dupa cum spune Sfantul Serafim de Sarov.
Deci noi daca nu ne vom sfinti, nu mergem in Rai... am dreptate?
Sunt de acord! Sa speram ca Dumnezeu ne va milui pe toti cei care avem macar putina ravna, chiar daca n-am ajuns sfinti. (cine stie din ce intamplari nefericite)Nu-i chiar asa de simplu, caci "in casa Tatalui Meu multe locasuri sunt". Numai cei care Il au pe Duhul Sfant in inima lor inca din viata aceasta sunt vrednici de Imparatia Cerurilor. Dar asta nu inseamna ca toti ceilalti nu se vor mantui pentru ca nu au ajuns la desavarsire. Pentru cei drepti, cuviosi, martiri, pentru cei care s-au mantuit dupa legea firii, pentru cei care prin conjunctura nu au auzit in viata lor de ortodoxie si de Adevarul adevarat, pentru toti acestia vor fi alte locasuri, mai "departe" de Dumnezeu, in functie de asemanarea cu El din momentul mortii. De aceea ma gandesc ca exista si un Rai, si un Pamant nou care ne sunt promise. Dar numai Dumnezeu le stie pe toate in adevar, noi ne dam numai cu presupusul "in ghicitura".
Deşi sunt de acord cu cele ce le spuneţi şi pe care şi teologia ortodoxă le afirmă, totuşi există şi a existat de la începutul Bisericii, şi nu doar în cazul Bisericii pentru că Duhul Sfânt a grăit şi prin profeţi, şi posibilitatea unei relaţii personale a credinciosului cu Dumnezeu prin Duhul Sfânt. Nu tăgăduiesc că Duhul Sfânt lucrează şi se dă prin Sfânta Taină a Mirungerii sau a Darului Duhului Sfânt, care are loc după Botez şi este foarte legată de acesta, însă se mai pune şi problema lucrării darului Duhului Sfânt în om în cadrul unei relaţii personale a omului cu Dumnezeu prin Duhul Sfânt. Cu alte cuvinte trebuie pus accentul şi pe lucrarea Duhului Sfânt şi conlucrarea omului cu Duhul. Există doar atâţia sfinţi care vorbesc despre dobândirea conştientă a Duhului Sfânt, aşa cum sunt Simeon Noul Teolog, Siluan Athonitul sau Serafim de Sarov. Duhul Sfânt trebuie să lucreze în noi mântuirea, altfel lucrurile sunt extrem de dubioase în ceea ce ne priveşte. Omul trebuie să cunoască mântuirea nu doar să creadă că ea are loc cu el cumva aşa pasiv. El trebuie efectiv să şi simtă cum Duhul Sfânt lucrează mântuirea în el, ceea ce într-adevăr nu e un lucru foarte simplu.Duhul Sfânt a locuit şi locuieşte peste cei ce S-a coborât - nemijlocit la Cinzecime, ori mijlocit: prin punerea mâinilor, iar mai apoi prin mirungere.
Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 10 vizitatori