Pagina 1 din 1

Actualitatea unor canoane. Practica Spovedaniei

Scris: 07 Dec 2009, 05:04
de Efthimie
Discutam zilele trecute cu un prieten preot, care mi-a împărtăşit o theologumenă a sa despre canoane ce mi s-a părut interesantă. În contextul, zicea el, existenţei unor canoane care nu mai sunt aplicate de facto şi care nu se mai regăsesc în practica contemporană a Bisericii (în sobornicitatea ei, nu doar la o anumită Biserică locală), s-ar putea vorbi de asemănarea lor cu rânduielile Vechiului Legământ din Deuteronom sau Levitic, pe care Biserica le ţine în continuare printre cărţile sale sfinte, fără să le lepede, dar şi fără să le urmeze. El se gândea în special de canoane "juridice" precum cele ale Sinodului Trullan din 692, cel mai cunoscut fiind Canonul 101, care oprea folosirea la împărtăşanie a obiectelor - în vreme ce astăzi întreaga Biserică foloseşte la cuminecare vase de aur şi linguriţe. Cât de dreaptă credeţi că e clasificarea canoanelor Sinoadelor Ecumenice în "dogmatice" (care trebuie ţinute cu orice chip) şi "juridice" (care normează o anumită situaţie istorică din Biserică, dar pot deveni depăşite)?

Re: Actualitatea unor canoane

Scris: 16 Mar 2010, 20:55
de Pr Haralambie
Parinte Petru ,in ce masura se pot aplica canoanele ce tin de penitenta,stabilite de Sf. Sinoade,in zilele noastre?
Sfintia vstr, cum canonisiti concret: malahia ,curvia, preacurvia, sodomia ,gomoria, avortul, crima, vrajitoria, practici orientale, betia, fumatul ,injuratura, lepadarea de credinta ortodoxa. batai ,scandaluri ,furturile si altele care mie poate imi scapa acum?
Ma refer in primul rand la indepartarea de impartasanie un numar ani, imprejurarile de care se tine cont si alcatuirea unui canon in ansamblu.
Stiu ca fiecare om e o personalitate unica pt care trebuie tinut cont si ca sunt foarte multe de vorbit, dar macar cat va sta in putinta.
Pe cei care folosesc contraceptive sau se pazesc ii impartasiti?
Sunt pacate pentru care triteti la arhiereu?
Care sunt viciile pentru care nu impartasiti?

Re: Actualitatea unor canoane

Scris: 16 Mar 2010, 21:47
de protosinghel
Off, e o întrebare foarte grea şi răspunsul meu la ea s-ar putea să vă smintească. Dar vreau să ţineţi cont şi de faptul că starea morală şi cultura religioasă a poporului de aici e diferită de cea din România. Aşa cum aţi remarcat şi sf. voastră, soluţii generale nu se pot da. La arhiereu nu trimit, pt că nu am la cine, iar ierarhii noştri nu discut cu mirenii... Iar acum să trec la nişte principii de care mă folosesc.
1. Canoanele Sinoadelor şi ale Sf. Părinţi mă ajută să înţeleg "ierarhia" păcatelor şi principiile de canonisire. Ad literam nu pot fi aplicate.

2. Termenul pentru care opresc de la împărtăşanie variază de la câteva luni, adică în postul următor, până la 3 ani. O singură dată am oprit pe cineva pe 4 ani, pt păcate împotriva firii deosebit de grave. De cele mai multe ori însă, nu spun termenul, ci îi dau de înţeles penitentului că termenul depinde de îndreptarea lui. Astfel omul nu uită pe 2-3 ani de Biserică, ci este "motivat" să se ţină aproape de Biserică. Parcă citisem pe undeva că şi p. Arsenie Papacioc opreşte tot până la 3 ani, nu mai mult...

3. Pentru cei care folosesc contraceptive (mai ales dacă unul dintre soţi este necredincios), prima dată dau împărtăşania prin iconomie, dacă nu sunt alte impedimente. Odată cu creşterea duhovnicească a penitentului insist foarte multe pe o relaţie conjugală sănătoasă. E una dintre cele mai dificile probleme în viaţa mirenilor şi e foarte greu să iei o decizie. După spovedania merg la chilie cu mari dureri de cap, iar uneori şi cu mustrări de conştiinţă.

4. Opresc de la împărtăşanie pt toţi relativiştii, "nesimţiţii", care nu ştiu ce înseamnă împărtăşanie şi cum tb să te pregăteşti pt asta. Pe astea le consider mai grave chiar şi decât păcatele trupeşti, pt care un om cu frică de Dumnezeu plânge cu amar. Amân împărtăşirea pt cei care vin odată sau de două ori pe an la Biserică şi au pretenţia să li se dea împărtăşania.

5. Cu fiii duhovniceşti pe care-i spovedesc sistematic şi des (mai puţin de 100 de persoane) lucrez altfel. Cu fiecare în parte, după "reguli" oarecum speciale cu fiecare.

Vă rog din tot sufletul să nu vă smintiţi de mine şi nici să nu luaţi cuvintele mele drept normative.

Re: Actualitatea unor canoane

Scris: 16 Mar 2010, 23:56
de Pr Haralambie
Multumesc nu vad nimic smintitor, .
Însa ce vream sa va mai intreb, pravila/lucrare personala ,in functie de ravna, rugaciuni, metane etc, cam ce anume dati? Cat?

Re: Actualitatea unor canoane

Scris: 17 Mar 2010, 10:38
de protosinghel
pravila/lucrare personala ,in functie de rivna: rugaciuni,metane etc cam ce anume dati? cit?
Aici nici atât nu se pot stabili reguli generale. Am însă nişte principii:
1. Fiul duhovnicesc să ţină legătura cu duhovnicul şi să frecventeze Biserica, cât se poate de des posibil. Îl chem la spovedanie odată pe lună, nu mai rar. Cu asta încep... Nu cu toţi îmi reuşeşte.
2. Rugăciunile de dimineaţă şi seară, 20-30 de metanii şi citirea unui capitol din NT / zi - le consider o pravilă obligatorie pt fiecare mirean. Dacă văd mai multă râvnă, recomand şi câte un Paraclis al MD.
3. Postul de miercuri şi vineri în timpul anului, iar în celelalte posturi - integral sau cum convenim împreună.

Iertaţi.

Re: Actualitatea unor canoane. Practica Spovedaniei

Scris: 21 Mar 2010, 02:01
de Henric_al
Felicitari Pr. Petru, cred ca acesta grila de spovedanie, trebuie sa devina normativa pentru toti !!!

Re: Actualitatea unor canoane. Practica Spovedaniei

Scris: 29 Dec 2010, 23:16
de porfirie
Discutam zilele trecute cu un prieten preot, care mi-a împărtăşit o theologumenă a sa despre canoane ce mi s-a părut interesantă. În contextul, zicea el, existenţei unor canoane care nu mai sunt aplicate de facto şi care nu se mai regăsesc în practica contemporană a Bisericii (în sobornicitatea ei, nu doar la o anumită Biserică locală), s-ar putea vorbi de asemănarea lor cu rânduielile Vechiului Legământ din Deuteronom sau Levitic, pe care Biserica le ţine în continuare printre cărţile sale sfinte, fără să le lepede, dar şi fără să le urmeze. El se gândea în special de canoane "juridice" precum cele ale Sinodului Trullan din 692, cel mai cunoscut fiind Canonul 101, care oprea folosirea la împărtăşanie a obiectelor - în vreme ce astăzi întreaga Biserică foloseşte la cuminecare vase de aur şi linguriţe. Cât de dreaptă credeţi că e clasificarea canoanelor Sinoadelor Ecumenice în "dogmatice" (care trebuie ţinute cu orice chip) şi "juridice" (care normează o anumită situaţie istorică din Biserică, dar pot deveni depăşite)?
Cititi cartea Canoanele si constiinta canonica!- Afanasiev