Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?
Scris: 27 Noi 2012, 02:21
1. Eu nu întâmplător evit folosirea categoriilor juridice de valid şi nevalid. Prefer o terminologie mai ortodoxă şi vă rog să nu mă întrebaţi care-i aia...
2. Fără credinţa familei botezul pur şi simplu nu trebuie săvârşit, pentru că este anti-evanghelic, dar despre "valabilitatea" lui chiar şi după o astfel de săvârşire eu nu pot judeca. N-am astfel de aparate ca să măsor gradele de har.
În istoria Bisericii se cunoaşte un singur caz când botezul a fost declarat nevalabil chiar dacă era săvârşit de preot ortodox canonic. E vorba de un Sinod Constantinopolitan din sec. 12 (vezi Sintagma Atheniană) care a constatat că în unele regiuni părinţii musulmani duceau băieţii la botez, ca aceştia să suporte mai uşor tăierea împrejur. Aveau musulmanii superstiţia asta legată de botezul creştin. Iar Sinodul ţinut sub patriarhul Lucra Chrysoverghis a declarat toate aceste botezuri nule, caterisind pe preoţii care vor mai îndrăzni să facă aşa ceva, fiind sigur că acel copil nu intenţionează să trăiască creştineşte. Din acest exemplu se pot trage multe concluzii, dar cred că nu trebuie să ne grăbim.
3. Aşa cum am scris şi în articolul respectiv, chiar Canoanele admit catehizarea şi după botez, dacă există o mărturisire sumară a credinţei. Şi cine ne împiedică să o facem? Eu cred că preotul pur şi simplu trebuie să înveţe cu timp şi fără timp, dar nu să programeze botezuri şi cununii prin telefon. Altfel devine mai simplu să faci un botez decât să mergi la Metro...
2. Fără credinţa familei botezul pur şi simplu nu trebuie săvârşit, pentru că este anti-evanghelic, dar despre "valabilitatea" lui chiar şi după o astfel de săvârşire eu nu pot judeca. N-am astfel de aparate ca să măsor gradele de har.
În istoria Bisericii se cunoaşte un singur caz când botezul a fost declarat nevalabil chiar dacă era săvârşit de preot ortodox canonic. E vorba de un Sinod Constantinopolitan din sec. 12 (vezi Sintagma Atheniană) care a constatat că în unele regiuni părinţii musulmani duceau băieţii la botez, ca aceştia să suporte mai uşor tăierea împrejur. Aveau musulmanii superstiţia asta legată de botezul creştin. Iar Sinodul ţinut sub patriarhul Lucra Chrysoverghis a declarat toate aceste botezuri nule, caterisind pe preoţii care vor mai îndrăzni să facă aşa ceva, fiind sigur că acel copil nu intenţionează să trăiască creştineşte. Din acest exemplu se pot trage multe concluzii, dar cred că nu trebuie să ne grăbim.
3. Aşa cum am scris şi în articolul respectiv, chiar Canoanele admit catehizarea şi după botez, dacă există o mărturisire sumară a credinţei. Şi cine ne împiedică să o facem? Eu cred că preotul pur şi simplu trebuie să înveţe cu timp şi fără timp, dar nu să programeze botezuri şi cununii prin telefon. Altfel devine mai simplu să faci un botez decât să mergi la Metro...