Pagina 1 din 1

Intrarea femeilor în altar la târnosirea bisericii

Scris: 30 Dec 2008, 13:34
de vechiul forum
Am si eu o intrebare.
Stim ca la botez, fetele nu intra, ca baietii, in Sfantul Altar.
De ce la tarnosirea unei biserici femeile intra in Sfantul Altar si chiar pot saruta Sfanta Masa, precum preotii?
Eu nu am gasit nicaieri vreo explicatie pentru asta.
femeile intra dupa ce e sfintita biserica ori inainte?
niciodata nu am asistat la o tarnosire; dar stiu altceva: femeile puteau intra in Altar in trecut (in dependenta de traditia locului), iar in practica ruseasca veche (cea inainte de sec. XVII, care de fapt e o oglindire a celei bizantine) imbisericirea (ritualul intrarii cu copilul in Altar) se facea si fetelor.
Intrarea femeilor si a fetelor se face DUPA tarnosire.
Intrebarea este de unde vine practica si unde este consemnat!
Nu am gasit la niciun Sfant Parinte! Este canonic?
Parintele care si-a pus problema l-a intrebat pe un preasfintit. Si preasfintitul a spus ca nu stie nici dumnealui de unde vine practica asta.
Deci, subiectul nu mi se pare asa simplu. E chiar cam in ceata.
eu zic sa incepem cu intrebarea daca exista vreun canon ce ar interzice prezenta femeilor in Altar?
Daca nu exista, si practica data nu vine in contradictie cu nici o invatatura a Bisericii, atunci posibil e un rudiment din vechea randuiala a tarnosirii, cand inca femeile aveau acces in Altar...
Sa zica cine se pricepe mai bine :)
1. Faptul că în trecut femeile intrau în altar, nu are nici o legătură cu acest subiect. În prezent, conform Canoanelor, femeile într-adevăr nu au voie sã intre în altar. Excepţie fac numai maicile care au binecuvântarea ierarhului (şi asta e valabil doar în mãnãstirea ei).
2. Orice sfinţire de bisericã se pecetluieşte şi desăvârşeşte prin slujirea primei Liturghii pe această sf. masã. Deci până la slujirea primei Liturghii, biserica nu este sfinţită "pânã la capãt". O sfântã masã sfinţitã dupã rânduialã, dar pe care nu s-a slujit încã Liturghia, nu este decât un obiect sfinţit, cu sfinte moaşte (şi alte atribute) pe ea.
3. Reieşind din p.2, în BOR s-a ajuns la obiceiul de a sfinti sf. masa si biserica, dar prima Liturghie sã se slujeascã afarã. Deci sf. masã rãmâne anume în starea de care vorbeam şi care constituie obiectul evlaviei credincioşilor. Fără nici o problemã, după sfinþire, toatã lumea poate intra în altar şi sãruta sf. masã, cu condiţia că acolo nu s-a fãcut încã Liturghia, deşi acest obicei nu este o regulã, ci un compromis.
4. Obieciul dat nu se întâlneşte în alte Biserici, decât cea românã (deşi cândva îl aveau şi alţii), dar nu este de nimeni condamnat.
Chiar astazi am vazut o lectie a diac. Andrei Kuraev, un mare teolog si misionar rus care spunea incantat urmatoare (citez din memorie) de practica romaneasca a intrarii femeilor in Altar in Biserica abia sfintita si sarutarea Sf. Mesei:
"Odata ce biserica a fost construita impreuna e si normal ca toti impreuna sa se bucure de acest moment al sfintirii si sa multumeasca lui Dumenzeu!"

Re: Intrarea femeilor în altar la târnosirea bisericii

Scris: 30 Dec 2008, 18:36
de era
O explicatie mai clara va rog, caci nu am inteles care sunt totusi motivele?
Eu vada asta ca o discriminare.

Re: Intrarea femeilor în altar la târnosirea bisericii

Scris: 30 Dec 2008, 22:24
de protosinghel
Ce anume n-ai înţeles şi unde-i discriminarea?

Re: Intrarea femeilor în altar la târnosirea bisericii

Scris: 30 Dec 2008, 23:01
de Florina
Eu, ca fata, la tarnosirea unei biserici, am preferat sa nu intru. Nu cred ca este pacat daca din respect pentru Sfantul Altar nu intru. Pentru mantuirea mea, am Sfanta Spovedanie si Sfanta Impartasanie. Asta cred ca e facultativ (mai ales ca e numai in BOR practica asta).

Re: Intrarea femeilor în altar la târnosirea bisericii

Scris: 31 Dec 2008, 23:11
de Pisoiu Fericit
Voi ce probleme va faceti, dar in UK, facem pe masa lor, in biserica anglicana, cand facem, si dupa aia masa aia ramane acolo, poa sa faca pastorul ce vrea cu ea. Chiar eram cu unu, un roman, in aceasi biserica in care facusem acum cateva saptamani Liturghia si zice ca s-ar culca putin pe masa aia, noi faceam un fel de mini-petrecere acolo, si io i-am zis ca io nu as face aia, ca s-a facut Liturghia pe masa aia cu putin timp in urma, la care el : "Si ce are?" . Si da-i cu explicatii si toate cele...


Chiar, poate ar fi o idee buna sa ne luam propria masa...

Re: Intrarea femeilor în altar la târnosirea bisericii

Scris: 01 Ian 2009, 11:34
de protosinghel
Chiar, poate ar fi o idee buna sa ne luam propria masa...
Vorba argheleanului, asta-i musai... :) în condiţiile pe care le descrii

Şi la Ierusalim (Golgota, Sf. Mormânt şi nu numai), pe aceeaşi masă slujesc mai multe confesiuni. Am văzut cu ochii mei. Numai că acolo nu se dau petreceri şi nici nu se culcă nimeni pe ele.

Re: Intrarea femeilor în altar la târnosirea bisericii

Scris: 21 Apr 2010, 16:34
de Adrian
La tarnosirea bisericii, poporul poate intra si prin usile diaconesti, sau doar prin usile exterioare laterale (acolo unde sunt) ale Sf Altar?

Re: Intrarea femeilor în altar la târnosirea bisericii

Scris: 22 Apr 2010, 12:54
de protosinghel
Cel mai bine să nu intre deloc. Iar dacă intră, nu mai contează pe unde, doar să nu rămână acolo... :)

Re: Intrarea femeilor în altar la târnosirea bisericii

Scris: 29 Iun 2011, 21:16
de nicolae claudiu
Dar,totusi eu nu inteleg de ce exista acest canon cu neintrarea femeilor in altar?Care e explicatia aparitiei lui?
Daca una intra,ce se intampla?