Pagina 1 din 3

Aghiazma mare si mica

Scris: 02 Ian 2009, 23:59
de Vasile-Adrian
Care este intrebuintarea aghiazmei (mare si mica), si in ce consta diferenta , pe langa cea liturgica (dubla epicleza, cantari, etc).

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 03 Ian 2009, 15:42
de protosinghel
Am constatat că există cel puţin două tradiţii:
- la români: aghiasma mică se ia pe nemâncate în zilele obişnuite, iar aghiasma mare, după spovedanie, mai ales în cazul opririi de la împărtăşirea cu Sf. Taine;
- la ruşi: aghiasma mică se ia pe nemâncate în zilele obişnuite, iar în caz de boală sau neputinţă - se poate şi pe mâncate, numai nu odată cu altă mâncare, ci separat, cu toată evlavia. Aghiasma mare se poate lua şi fără spovedanie, dar numai pe nemâncate. Această aghiasmă mare se mai toarnă şi în crestelniţă la Botez, rânduiala de sfinţire a apei botezului (din Molitfelnic), de cele mai multe ori suprimându-se.
- spre ruşinea mea, nu ştiu exact care e practica la greci. Aceasta şi pt că în tratatele obişnuite de obicei aceste lucruri nu se scriu şi tb să le vezi la faţa locului, iar eu în Grecia n-am fost niciodată şi nici nu ştiu dacă voi merge vreodată. Oricum, presupun că la greci e una dintre cele de mai sus... pt că "tertium non datur" :)

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 03 Ian 2009, 22:40
de CatalinM
Aici, in Bucuresti ;) , aghiazma mare se mai poate lua si in prima saptamana de dupa Boboteaza, in fiecare dimineata, pe nemancate, chiar si fara incuviintare de la duhovnic. Cel putin, asa a spus parintele la biserica.

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 04 Ian 2009, 16:20
de protosinghel
Ei, asta e general valabil pt toţi. Am şi uitat să spun, dar în general se ştie... şi nu e vorba de o săptămână, ci de 8 zile, până la Odovania Botezului, adică până pe 14 ianuarie inclusiv.

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 30 Mar 2009, 11:22
de Victor
Cum sa se ia aghiasma mare 8 zile, cand de obicei se ia dupa minim o zi de post???Gresit mai invatati pe crestini!!!Este strigator la cer, fratilor!!!E pacat mare!Stiu ca toti preotii spun acelasi lucru, dar NU TREBUIE sa se ia asa...Spurcam tainele cu astfel de afirmatii false...Nu se ia decat in ziua de BOBOTEAZA si cand preotul nu te dezleaga la impartasanie, o iei in loc de aceasta!!!si numai dupa spovedanie!!!!!
Toti gresesc iar numai tu singura ai dreptate ;). Poate ar trebui sa te puna pe ganduri faptul ca ,,toti" iti spun o idee, numai tu spui ,,nu". Pe ce te bazezi in afirmatia ta.
Aghiaza mare se ia in alte zile decat de Boboteaza, in felul descris de tine. De Boboteaza, pana la odavia praznicului, se ia in fiecare zi.

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 13 Dec 2009, 18:12
de Florina
Articol:

"Un studiu efectuat de cercetătorii ruşi a arătat că atunci când oamenii fac semnul crucii şi practică rugăciunea se purifică şi se vindecă mai repede

Fiziciana Angelina Malahovska a dovedit experimental minunile înfăptuite de semnul crucii şi de rugăciuni. "Când mîncarea este însemnată cu semnul crucii aceasta este purificată în mod real, imediat. Aceasta este o mare minune, care se întîmplă zi de zi", afirmă Malahovska. Studiul a fost efectuat de-a lungul a aproape zece ani, cu binecuvîntarea Bisericii Ortodoxe Ruse.

Astfel, cercetătorii au verificat efectul rugăciunii "Tatăl Nostru" şi al semnului ortodox al Sf. Cruci făcute asupra bacteriilor patogene. În acest sens, au fost prelevate probe de apă din: fântâni, râuri şi lacuri şi toate conţineau stafilococul auriu.

Purifică apa şi mâncarea

Studiul a dovedit că, dacă se rosteşte rugăciunea "Tatăl Nostru" şi se face semnul Sf. Cruci peste probele de apă, numărul bacteriilor periculoase scade de şapte, zece, sute şi chiar mii de ori. Rugăciunea a fost rostită atît de credincioşi, cît şi de necredincioşi.

De asemenea, s-a dovedit că persoanele bolnave, după ce au practicat frecvent rugăciunea, au început să se simtă mai bine. Însă, dacă semnul Sf. Cruci este făcut neglijent, de exemplu cu cele trei degete unite incorect, sau duse în afara locurilor corecte (mijlocul frunţii, centrul plexului solar şi cavităţile umerilor drept şi sting), rezultatul pozitiv este redus sau chiar nu există."

Sursa: http://libertatea.ro/stire/exista-dovad ... 68462.html

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 14 Dec 2009, 16:09
de Ezo
Eu stiu de la duhovnicul meu asa: se poate lua agheazma mare si miercuri si vineri daca ajunezi pana la ora 15:00. Adica nu mananci pana atunci si poti bea agheazma mare.

Agheazma mica - dimineata pe stomacul gol.

Pe de alta parte, cunosc un preot-calugar care a stat 8 ani la Atena (acum isi pregateste doctoratul acolo) si 2 ani la Muntele Athos. El mi-a sfintit apartamentul si l-am intrebat despre agheazma... Mi-a zis ca nu conteaza cand iei agheazma mare sau mica, pentru ca e facuta pentru om pentru a fi folosita oricand. Tot el este adeptul desei impartasanii, daca se poate la fiecare Liturghie... Se vede ca are influenta greceasca puternica.

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 14 Dec 2009, 19:08
de protosinghel
Eu stiu de la duhovnicul meu asa: se poate lua agheazma mare si miercuri si vineri daca ajunezi pana la ora 15:00. Adica nu mananci pana atunci si poti bea agheazma mare.
Cere-i, te rog, duhovnicului tău argumente în sprijinul acestei învăţături. Chiar aş fi surprins să le găsească pe undeva... mă refer la izvoarele autentice ale Ortodoxiei, nu pe la alţi duhovnici (cu sau fără ghilimele) care sunt după chipul şi asemănarea lui...

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 15 Dec 2009, 14:06
de Ezo
Eu stiu de la duhovnicul meu asa: se poate lua agheazma mare si miercuri si vineri daca ajunezi pana la ora 15:00. Adica nu mananci pana atunci si poti bea agheazma mare.
Cere-i, te rog, duhovnicului tău argumente în sprijinul acestei învăţături. Chiar aş fi surprins să le găsească pe undeva... mă refer la izvoarele autentice ale Ortodoxiei, nu pe la alţi duhovnici (cu sau fără ghilimele) care sunt după chipul şi asemănarea lui...
Mi-ar placea sa aiba mai mult timp liber si pentru dileme de genul asta. Din nefericire, este foarte ocupat, abia are timp sa spovedeasca, atatia oameni vin la el... Orisicum, daca mi-a recomandat asa, sunt sub ascultare si nu am de ce sa ma tem. Insa pentru voi, poate ca e mai bine sa beti agheazma mare numai dupa spovedanie si in cele opt zile dupa Boboteaza.

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 15 Dec 2009, 14:15
de protosinghel
Nu, pentru noi e mai bine să bem "aghiasmă mare" chiar şi în fiecare zi. Nu văd motive pt a impune reguli peste reguli pt aghiasmă. Atunci ce mai impunem pt împărtăşire?

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 15 Dec 2009, 15:16
de Ezo
Nu, pentru noi e mai bine să bem "aghiasmă mare" chiar şi în fiecare zi. Nu văd motive pt a impune reguli peste reguli pt aghiasmă. Atunci ce mai impunem pt împărtăşire?
Ar fi super sa fie cum spuneti. N-as mai tine post negru pana la 15:00 ca sa beau un pahar de agheazma mare (am facut asta mai demult, un fel de cura de apa sfintita pentru sanatate). Insa chiar si de-ar fi asa, as face neascultare de duhovnic - ceea ce nu e bine. :)

Aghiasma Mare

Scris: 26 Feb 2010, 20:30
de toader
Aghiasma mare se poate ''inmulti'' ?

Re: Aghiasma Mare

Scris: 26 Feb 2010, 20:37
de protosinghel
Aghiasma mare se poate ''inmulti'' ?
E un subiect controversat, tocmai pentru că se fac uneori abuzuri.
Nu văd motive pentru a o "înmulţi"...

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 26 Feb 2010, 21:05
de maria_andreea
Eu "din prea mare evlavie" am ajuns să strâng vreo trei sticle de aghismă mare din 3 ani diferiţi. Anul acesta am decis să o întrebuinţez şi astfel în acest post mare, beau în fiecare zi din ea pentru a ajunge la o sticlă :) (ce frumos ar fi ca toţi împătimiţii de alcool să spună "Hai noroc" cu aghiasmă mare), cea din 2010.

Din câte am citit nu e o problemă să se întrebuinţeze mai des. M-am mai întrebat deseori dacă nu greşesc, întrebuinţând-o astfel. Credeţi că în cazul meu e altfel, că greşesc ?

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 26 Feb 2010, 21:20
de protosinghel
M-am mai întrebat deseori dacă nu greşesc, întrebuinţând-o astfel. Credeţi că în cazul meu e altfel, că greşesc ?
Stai liniştită şi bea Agheasmă... ;)

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 02 Mar 2010, 20:50
de toader
Ce se intâmplă dacă preotul stropeşte cu aghiasmă in casă iar din greşeală cade câteva picături in găleata cu apă? Se sfinţeşte acea apă? Am văzut preoţi care învaţă astfel.
Mulţumesc şi iertaţi!

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 02 Mar 2010, 23:24
de unsuflet
De ce Aghiazma e numita (impartia in) mica si mare? De ce exista Aghiasma mare si Aghiazma mica?
Si Aghiazma mare si Aghiazma mica, e apa Sfintita de acelasi Dumnezeu...Asa ca eu vad Aghiazma ca fiind tot timpul mare, ca doar e apa Sfintita!

In functie de ce se numeste mica si/sau mare?

E ceva ce-mi scapa...sper sa aiba cineva timp si sa ma lamureasca cu un raspuns.
Multumesc.

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 03 Mar 2010, 08:29
de protosinghel
...sper sa aiba cineva timp si sa ma lamureasca cu un raspuns.
Iar eu voi face un test. Să văd dacă "teologia românească" (fără apel la cea de alte limbi) este în stare să răspundă la această întrebare.
Deci văr rog să răspundeţi!

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 03 Mar 2010, 18:02
de maria_andreea
Nu e chiar "teologia românească" :) , dar o să încerc şi eu să spun ce credeam despre cele două.
In functie de ce se numeste mica si/sau mare [Aghiazma]?
La noi în Ardeal şi cred cam peste tot în România, Aghiazma mare îi spune la apa care se sfinţeşte în 6 ianuarie, de Botezul Domnului. Din această zi femeile cinstesc chiar şi apa de la robinet în sensul că nu spală rufe timp de 7 zile, tot timp de 7 zile se bea înainte de toate din ea, iar apoi numai la nevoie pentru a nu-i minimaliza importanţa."Mare" pentru că se posteşte de către marea majoritate în 5 ianuarie (Ajunul Bobotezei) pentru a bea "cu vrednicie" din ea în 6 ianuarie, cu post primesc şi cei din Grecia Aghiasma din 6 ianuarie.

Îi spune "mare" pentru că întradevăr rugăciunile care se citesc la sfinţirea ei mie mi se par mai frumoase decât la alte sfinţiri de apă. Poate că acele rugăciuni ţin şi de sărbătoarea pe care o prăznuim, nu ştiu. Deci se numeşte "mare" dintr-o foarte mare evlavie faţă de actul botezului cu apă al Domnului. Sigur ea e aceeaşi pt că Sfântul Duh chemat să o sfinţească acelaşi este.

Mai este "mare" şi pentru că unii preoţi celor care nu le dă dezlegare la Împărtăşanie le dă dezlegare le Aghiazmă "mare", adică sfinţită în 6 ianuarie.

Totul se rezumă doar la o evlavie "mare" care ar trebui să-i însoţească pe credincioşi faţă de toate tainele Bisericii.

Re: Aghiazma mare si mica

Scris: 05 Mar 2010, 20:37
de unsuflet
Deci se numeşte "mare" dintr-o foarte mare evlavie faţă de actul botezului cu apă al Domnului. Sigur ea e aceeaşi pt că Sfântul Duh chemat să o sfinţească acelaşi este.
Multumesc, Maria-Andreea, cred ca acesta e raspunsul la intrebarea mea.