Re: Ispitirea Mântuitorului şi vădirea dumnezeirii Lui
Scris: 09 Sep 2010, 19:01
- Din ceea ce spui, Esenin, reiese ca esti intr-o cautare si ca n-ai aflat inca raspunsul; prin urmare nici tu nu esti sigur pe ceea ce spui/sustii/afirmi. Sunt doar ipoteze de lucru. Normal ca n-ai sa afli niciodata raspunsul CORECT atata vreme cat te tii de retorica protestanta ci vei afla doar pareri ale unora sau altora. De fapt si tu spui la fel: dupa parerea mea....M-ati facut sa ma gandesc noaptea la chestia secretului in lumea duhurilor. Am ajuns la o concluzie dar o las un pic sa se dospeasca.
Dar apoi am citit Luca, capitolul 4 (ispitirea). Eu vad doua lucruri aici.
- Christ e ispitit dupa ce primeste Duhul Sfant (In cap 3 se coboara peste El, iar cap 4 incepe cu: "Iar Iisus, plin de Duhul Sfânt, ...". Ceea ce confirma pentru mine o parere mai veche, anume ca este Duhul Sfant intrupat doar 3 ani, de la 30 la 33).
- Doar in calitate de purtator trupesc al Duhului e ispitit, Pare sa fie un fel de verificare: "S-a incarnat Dumnezeu in acest om, sau nu?". Deci diavolul nu stie, nu este sigur, ca intr-adevar la Botez , Duhul Sfant a intrat in el. deci, Daca vede in lumea duhurilor, diavolul e si putin miop.
Principiul ideii puse la dospit este ca nimic nu e ascuns. Doar ca noi nu avem organe sa "vedem". (In afara de gandire, unde insa se infiltreaza orgoliul, diavolul). Suntem miopi, ca si diavolul, si chiar din cauza lui. A prezentei lui in noi. In fine,... asta cred acum. Ma incurca faptul ca diavolul este un "gol" in fiintarea lui Dumnezeu.
Ca sa revin la topic: Mi-e imposibil sa-mi imaginez un diavol credincios; daca ar fi s-ar mantui, nu ?
- subiectul topicului e ispitirea Mantuitorului, dar tu spui ca nu e Mantuitorul, ci e fiul Mariei si abia pe la 30 de ania intrat Duhul Sfant in el. Cu alte cuvinte, draga Esenin, si tu, la fel ca si diavolul (crede-ma, nu am vrut sa sune asa, dar am mers pe logica ta), nu stii, nu esti sigur: este Dumnezeu deplin? este un om simplu? Ba inca, mai rau decat spui despre diavol, tu spui ca se intreba diavolul la botez daca Duhul Sfant a intrat in el - e doar o supozitie de a ta (de unde stii tu ca diavolul nu e mai credincios ca tine si nu a banuit ca era chiar Dumnezeu intrupat? asta doar ca posibilitate, de dragul rationamentului). Ti-a mai raspuns cineva f. clar, asa cum reiese si din Scriptura ca diavolul L-a ispitit nu ca pe un om cu Duh Sfant in El, ci ca pe Dumnezeu. Vezi textul, reia putin.
- introduci in discutie erezia ca Hristos nu este Dumnezeu ci doar purtator de Duh Sfant si maschezi aceasta cu discutia in jurul ispitirii, marşând pe ideea ca repetitia este mama invataturii si atunci ai cel putin 2 avantaje 1. poate mai pescuiesti/ratacesti pe cineva.. si 2. te convingi si tu singur, tot repetandu-ti, ca ai dreptate. Poate nici nu faci asta constient (asa cum ti-am mai spus in alte postari, ceva timp in urma) dar fara voia/stiinta ta te faci unealta si prelungirea unei alte vointe decat cea a lui Dumnezeu (adica Iisus Hristos, pe care tu il prigonesti).
- Ne-prietene, cum sa mai discutam despre ispitire si diavol cand tu inca n-ai priceput ca Hristos este Dumnezeu? De fapt spui tu bine, ca un fel de autoportret, cand afirmi: Suntem miopi, ca si diavolul, si chiar din cauza lui. tu si cei asemenea tie.
- Sa nu cumva sa te superi crezand ca ceea ce am spus pana acum este atac la persoana - nicidecum. Respect persoana, iubesc pacatosul, dar nu pot fi de acord cu erezia sau elucubratiile pietiste, intelectualiste sau de alta natura. Deci afirmatiile tale le combat si nu persoana ta. Prin urmare cum as putea ramane indiferent vazan pe fratele meu in groapa? De aici si tonul mai aspru, Esenin - pacat de eruditia pe care s-ar parea ca incerci a o dobandi, sa nu se risipesac zadarnic; Iti dau un plus pentru filiatia latina si francofonie (am eu o slabiciune pt. lb. franceza).
- revenind acum, sa clarificam:
1. Iisus este Hristos (nu sunt , nu au fost 2 iisus, cum aberai prin alte parti), Mantuitorul Lumii, fiul Fecioarei, Fiul lui Dumnezeu.
2. diavulul nu a cunoscut intruparea lui Dumnezeu.
3. nu te incurca faptul ca diavolul este un "gol" in fiintarea lui Dumnezeu, ci te incurca diavolul PUNCT.
4. daca
cum s-a incarnat si cand anume, Dumnezeu, la Botez??????????? Daca zice Scriptura ca Duhul salasluieste in noi inseamna la fel, ca Dumnezeu se incarneaza in fiecare din noi? oooops, unde ajungem?doar in calitate de purtator trupesc al Duhului e ispitit,(Pare sa fie un fel de verificare: "S-a incarnat Dumnezeu in acest om, sau nu?". Deci diavolul nu stie, nu este sigur, ca intr-adevar la Botez , Duhul Sfant a intrat in el)
- daca ar fi sa ne luam dupa Sfintii Parinti, acestia ne spun ca diavolul a fost prins in undita mantuirii, ca nu a stiut de intruparea lui Dumnezeu, cum bine ti-a spus protosinghel, in stilul sau laconic, scurt dar eficient (nu si pentru tine, eficient).
- Cat despre un diavol credincios si mantuirea lui, nu perora iar pe langa. Credinta nu e conditie unica pt. mantuire. Nu oirce credincios, doar in virtutea credintei, se mantuieste. Nu tot cel ce-mi zice Doamne Doamne va intra in imparatia.... - cum bine stii! Sau vei zice si tu ca Epistola lui Iacob e de paie si nu mai sunt necesare faptele bune...
Si apoi, ce ti se pare atat de improbabil ca pana si diavolii sa creada? Cred si se cutremura, mai ales ca acuma stiu pe cine au ispitit in pustie si cine este Cel ce a inviat. Daca nimic nu l-a impiedicat sa cada, desi il cunostea pe Dumnezeu, nici acum, nimic nu il impiedica sa ramana diavol, desi il cunoaste pe Dumnezeu chiar si inomenit si inviat!