Pagina 2 din 2

Re: II Corintheni - comentarii şi dezbateri

Scris: 07 Mar 2009, 21:57
de protosinghel
Cred ca intr-adevar au fost mai multe epistole insa doar doua s-au pastrat.

Dar daca dumneavoastra puteti sa imi citati vreun Parinte care sa sprijine parerile dvs in ceea ce priveste Ep. 2 Corinteni , v-as da un credit in aceasta problema.
Ştiu că nu sunt Părinţi care să sprijine această idee (mai ales că foarte puţini s-au ocupat serios de Ep. 2 Corintheni, care, e bine să se ştie, e cea mai complicată ca text şi interpretare), dar nici ceea ce sprijină ei nu este corect (şi nici asta nu e o tragedie)! Explic:
- Unii Sf. Părinţi spun Epistola de care vorbeşte Sf. Pavel la 2 Cor. 2:3-4, este actuala 1 Cor. Falsitatea acestei afirmaţii se poate demonstra foarte uşor. Actuala 1 Cor a fost trimisă în Corinth prin Ştefanas, Fortunat şi Ahaic (cf. 1 Cor. 16:17), pe când Epistola scrisă "cu lacrimi" sau "Epistola aspră" cum o numeşte ÎPS Bartolomeu Anania, a fost trimisă prin Tit de la care aştepta şi vestea de îndreptare şi, ceea ce este foarte important de reţinut, nu după prima vizită în Corinth ca primele 2 (cea pierdută şi actuala prima), ci după o vizită scurtă şi nereuşită, în urma căreia Sf. Pavel a fost jignit de corintheni, după care-i mustră foarte tare, apărându-şi statutul său de Apostol. Toate acestea pot fi înţelese numai dacă citim mai întâi cap. 10-13, apoi 2 şi 7 din Ep. II Corinth.
- Dacă actuala 1 Corinth ar fi acea epistolă scrisă "cu lacrimi" şi care atât de mult "i-a întristat" pe corintheni (cf. 2 Cor. 7:8) - deşi în 1 Corintheni nu găseşti absolut nici un text care ar da de înţeles aceasta, nu-i clar de ce Sf. Pavel, după ce-i laudă pe corintheni în actuala a doua Ep. (cap. 8), în cap. 10-12 îi mustră dinnou şi se apără? Nu cumva cuvintele care i-au întristat sunt chiar cap. 10-13? La o citire atentă asta se acceptă mai uşor decât părerea vehiculată până acum în comentariile din Răsărit. Şi-apoi vedeţi că apărarea Sf. Pavel e faţă de alte probleme decât cele descrise în 1 Cor.? Nu mai e vorba de probleme morale, ci de probleme doctrinare care ameninţau Biserica din Corinth din cauza unor răzvrătiţi iudaizanţi, care mai ales în învinuiau de libertate, dar şi că este slab la trup şi chiar respingător.

Am scris în grabă. Voi reveni cu detalii, la nevoie...

Re: II Corintheni - comentarii şi dezbateri

Scris: 12 Aug 2009, 18:01
de protosinghel
La II Corintheni 11:5 şi 12:11 avem expresia grecească - τῶν ὑπερλίαν ἀποστόλων, care poate fi tradusă diferit:
- "cei mai de seamă dintre apostoli" --> cum apare în ultimile Biblii;
- "prea-foarte dintre apostoli" --> apare în Biblia de la 1688 şi la Anania, dar şi în Comentariile (traduse în română ale) Sf. Ioan Gură de Aur la această Epistolă, numai că cu sensuri diferite, aşa cum vom arăta mai jos;
- "super-apostoli" --> expresia modernă.

Pentru a şti ce să alegem trebuie mai întâi să ne lămurim:
- Dacă expresia are un sens direct, aşa cum crede Sf. Ioan Gură de Aur şi cum se putea înţelege din ultimile traduceri româneşti, în acest caz textul i-ar avea în vedere pe Petru, Iacov şi Ioan - cei mai de seamă dintr Apostoli - şi pentru a face referire la aceştia nu ar fi nevoie de nu ştiu ce frază întortochiată. E chiar foarte clară varianta 1: "cei mai de seamă dintre apostoli". Problema e că textul biblic se referă la altceva... la nişte falşi apostoli iudaizanţi sau poate nişte ucenici (nu se ştie cât de direcţi) de-ai Sf. Ap. Petru, dar care mergeau împotriva Sf. Pavel, captând masele prin retorică goală.
- Dacă expresia are un sens ironic, aşa cum cei mai mulţi consideră reieşind şi din context, atunci poate că n-ar fi cu totul nepotrivită o expresie mai modernă de genul: "super-apostoli" (pusă între ghilimele), decât arhaica "prea-foarte dintre apostoli", folosită şi de ÎPS B. Anania. Aceasta ar sublinia în mod clar ironia mesajului.

Ce părere aveţi? Mi-ar trebui un răspuns cât mai rapid, pt că în puţin timp o să public chiar aici ediţia mea de text la Ep. II Corinth.

Re: II Corintheni - comentarii şi dezbateri

Scris: 12 Aug 2009, 19:04
de Petre C
La II Corintheni 11:5 şi 12:11 avem expresia grecească - τῶν ὑπερλίαν ἀποστόλων, care poate fi tradusă diferit:
- "cei mai de seamă dintre apostoli" --> cum apare în ultimile Biblii;
- "prea-foarte dintre apostoli" --> apare în Biblia de la 1688 şi la Anania, dar şi în Comentariile (traduse în română ale) Sf. Ioan Gură de Aur la această Epistolă, numai că cu sensuri diferite, aşa cum vom arăta mai jos;
- "super-apostoli" --> expresia modernă.

Pentru a şti ce să alegem trebuie mai întâi să ne lămurim:
- Dacă expresia are un sens direct, aşa cum crede Sf. Ioan Gură de Aur şi cum se putea înţelege din ultimile traduceri româneşti, în acest caz textul i-ar avea în vedere pe Petru, Iacov şi Ioan - cei mai de seamă dintr Apostoli - şi pentru a face referire la aceştia nu ar fi nevoie de nu ştiu ce frază întortochiată. E chiar foarte clară varianta 1: "cei mai de seamă dintre apostoli". Problema e că textul biblic se referă la altceva... la nişte falşi apostoli iudaizanţi sau poate nişte ucenici (nu se ştie cât de direcţi) de-ai Sf. Ap. Petru, dar care mergeau împotriva Sf. Pavel, captând masele prin retorică goală.
Atat Fericitul Teodoret cat si Sf. Teofilact exprima o opinie asemanatoare Sf. Hrisostom cum ca ar fi vorba de cei mai de seama dintre apostoli.

Re: II Corintheni - comentarii şi dezbateri

Scris: 01 Oct 2013, 16:14
de protosinghel
Astăzi, în cadrul lecţiilor biblice parohiale încep tâlcuirea Epistolei a II-a către Corinteni.
La sfârşitul acestui şir de lecţii poate că voi publica varianta finală a textului epistolar la care am lucrat.

Re: II Corintheni - comentarii şi dezbateri

Scris: 01 Oct 2013, 18:21
de esenin
Dar, parinte, de ce nu le publicati saptamana de saptamana? E mai usor de inghitit ceva dat cu linguriţa, decât cu polonicul, nu? Mai ales ca e una dintre cele mai importante epistole. Si, ma gandesc, n-ati putea indica si comentariile deja existente, ca sa poata fi studiate la fel, etapa cu etapa?

Re: II Corintheni - comentarii şi dezbateri

Scris: 03 Oct 2013, 13:04
de elena74
Lasati-l pe parinte sa faca cum ii place. De ce nu raspunde-ti evreului la celalalt subiect ?