Pr. Alexander Schmemann - intre adevar si eroare
Scris: 17 Mar 2010, 01:32
Doresc să aduc în atenţia dvs câteva din aspectele ce vizează opera marelui liturgist rus Alexander Schmemann. Mărturisesc că am citit lucrarea sa, Euharistia - Taina Împărăţiei, şi am rămas neplacut surprins văzând cât de mult ne-am depărtat, în percepţia autorului, de duhul Bisericii Primare. Nu pot să nu remarc calitatea teologică şi profunzimea cugetări acestui mare părinte, însă acum cred că mă aflu într-o confuzie (nu stiu ce să cred).
Frământările care mă apasă se sunt următoarele:
1. Mutarea ACCENTULUI SF. LITURGHII de pe EUHARISTIE (cum credeau primii crestini) in RUGACIUNE (actual) sub influenţa scolasticii apusene
2. Deformarea întelesului Sf. Liturghii de-a lungul veacurilor. În special menţionez neglijarea ADUNĂRII, esenţială în slujirea Liturghiei din Biserica Primară. Conform autorului, Adunarea era înteleasă drept condiţia principală pentru a slujii, întrucât ea exprimă adunarea Trupului mistic a lui Hristos ce se realiza pe Sine ca Biserica lui Hristos, prin Euharistie. De aici sinaxa Adunare - Euharistie - Biserică.
3. Individualizarea liturgică, de asemenea în opinia autorului o problemă gravă. Euharistia s-a transformat într-un act individual(m-am unit mistic cu Hristos), înainte de a fi văzută ecclesiologc (în primul rând) şi eshatologic.
4. Aşa zisa metodă "simbolism de preînchipuire", formă de explicare a Sf. Liturghii pe care Pr. Alexander o respinge în totalitate.
Cum trebuie abordate aceste subiecte pentru a putea ajunge la un răspuns corect şi adevărat ?
Frământările care mă apasă se sunt următoarele:
1. Mutarea ACCENTULUI SF. LITURGHII de pe EUHARISTIE (cum credeau primii crestini) in RUGACIUNE (actual) sub influenţa scolasticii apusene
2. Deformarea întelesului Sf. Liturghii de-a lungul veacurilor. În special menţionez neglijarea ADUNĂRII, esenţială în slujirea Liturghiei din Biserica Primară. Conform autorului, Adunarea era înteleasă drept condiţia principală pentru a slujii, întrucât ea exprimă adunarea Trupului mistic a lui Hristos ce se realiza pe Sine ca Biserica lui Hristos, prin Euharistie. De aici sinaxa Adunare - Euharistie - Biserică.
3. Individualizarea liturgică, de asemenea în opinia autorului o problemă gravă. Euharistia s-a transformat într-un act individual(m-am unit mistic cu Hristos), înainte de a fi văzută ecclesiologc (în primul rând) şi eshatologic.
4. Aşa zisa metodă "simbolism de preînchipuire", formă de explicare a Sf. Liturghii pe care Pr. Alexander o respinge în totalitate.
Cum trebuie abordate aceste subiecte pentru a putea ajunge la un răspuns corect şi adevărat ?