in Romania Sfanta Liturghie dureaza foarte mult aprox 2,5-3 ore ( incepe la 9.30-945 si se termina la 12-12.30), si a faptului ca dumneavoastra considerati ca trebuie sa dureze max o ora si jumatate, as dori sa ne lamuriti: de ce aceasta diferenta si sa spuneti asa pe intelesul nostru ( ... ) care sunt acele "elemente prosteşti " care contribuie la aceasta ''lungire'' a liturghiei.
1. Am în vedere doar Liturghia, fără Utrenie sau alte slujbe şi "rânduieli" care se pot face înainte sau după Liturghie.
2. Ecteniile - şi anume cu astea se lungeşte foarte în mult în BOR - trebuie spuse simplu, fără lălăieli. Toţi maneliştii în haine de diaconi sau preoţi trebuie alungaţi din b(B)iserică.
3. Nu trebuie să se facă pomeniri nominale la Ectenie sau la Vohodul Mare. Şi numărul pomenirilor la Vohodul Mare (chiar al celor "oficiale") în BOR este nejustificat şi extrem de exagerat.
4. Cântările "Doamne, mântuieşte pe cei binecredincioşi; Şi ne auzi pe noi" nu au ce căuta în slujbă. Ele sunt legate de participarea (în vechime) a împăratului şi patriarhului la Liturghie. O relicvă neînţeleasă de nimeni şi fără sens.
5. Nu înţeleg de ce, la slujbele în sobor din BOR, "cântarea întreit sfântă" - Sfinte Dumnezeule - nu se cântă de 3 ori (+1,5), ci de 6 ori (+ 1,5). Deci, "Sfinte Dumnezeule" e cântat alternativ de 3 ori de cler şi de 3 ori de altar, dar ar trebui - de 2 ori un grup şi o singură dată al grup, în funcţie de cine începe.
6. Apostolul şi Evanghelia trebuie citite, nu cântate.
7. Cântările care însoţesc rugăciunea euharistică: "Cu vrednicie şi cu dreptate...", "Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaot.." şi celelalte, trebuie cântate mai simplu şi mai rapid, pentru că preotul reuşeşte să citească rugăciunile şi încă mai rămâne timp, neînţelegându-se că în timpul acestor cântări de fapt se citesc fragmente ale unei singure rugăciuni care n-ar trebuie să fie întreruptă. Ideal ar fi ca aceste imne să fie cântate recitativ, iar rugăciunea euharistică (Anaforaua) să fie citită tare.
8. Timpul pentru împărtăşirea clericilor şi mai ales cel destinat strângerii miridelor trebuie să fie cât se poate de scurt, pentru că de multe ori el este perceput ca un "timp mort", în care credincioşii nu ştiu ce se întâmplă.
9. Predica cred că trebuie să fie de 15-20 de minute. La mine e de 25-30 pt că explic şi Apostolul. Nu sunt deacord nici cu predicile de 7-10 minute, pt că lumea e însetată de cuvânt şi prea puţin citeşte Scriptura şi comentariile la ea. Eu predic cu Biblia în mâna şi nu fac politică în predici.
10. În Liturghie nu se admit "pricesne ardeleneşti" sau alte cântări ce nu ţin de imnografia ortodoxă a Liturghiei.
Tot ce am scris nu trebuie înţeles ca modalităţi de a scurta Liturghia, ci sunt "reguli de normalitate" pe care unii nu le ştiu, iar alţii le ştiu dar le ignoră.
Sincer va spun ca pt mine a fost un SOC momentul in care ati facut accea postare pe Facebook, eu consideram ca atata trebuie sa dureze liturghia in mod normal ( credeam CA ASA TREBUIE )
si fiind si mai sincer uneori mi se pare ca nu se mai termina si devine obositor si nu mai reusesc sa ma concetrez cum trebuie....
Multă lume se arată deranjată de lungimea slujbelor şi pe bună dreptate. Şi nu e vorba doar de "timpurile noastre", în care, chipurile, lumea e tot timpul grăbită. NICIODATĂ în istoria Bisericii Liturghia nu a durat atât cât durează ea în BOR.
Si am si o propunere: daca aveti o liturghie savarsita de dumneavoastra filmata ar fi interesant sa o puneti pe net ( cap coada) sau sa ne indicati locul unde o gasim in cazul in care ea exista deja....
Nu am şi nici nu voi avea aşa ceva. Nu mă consider un "dreptar" sau "normă" în ce priveşte slujirea Liturghiei şi, mai ales, nu-mi place să fiu filmat sau fotografiat cum mă rog. La Liturghie eu chiar mă rog, nu fac teatru.
La urma urmei, observaţiile mele sunt extrem de simple şi trebuie doar implimentate. În foarte multe mănăstiri din România, unde se slujeşte zilnic, Liturghia durează exact cât trebuie, fără lungiri inutile.
NU SUNT DEACORD NICI CU GRĂBIREA LITURGHIEI sau SUPRIMAREA UNOR ELEMENTE, doar pentru a terminat "la timp". În acest caz e mai bine să se lungească, decât să-şi bată cineva joc de slujbă.