cum se canta/citesc Canoanele: Care sunt regulile?
1. Canoanele sunt compuse pentru a fi cântate, iar glasul şi melodia sunt dictate de "Irmos".
2. Irmosul Canonul reflectă tematica uneia din cele 9 cântări biblice, iar restul troparelor trebuie cântate cu stihurile acelor cântări (de la sfârşitul Psaltirii). A pune între troparele Canoanelor "Sfinte X" sau "Preasfântă Născătoare..." este o inovaţie, care a exclus fundamentul Canoanelor - cântările biblice! (Tocmai din acest motiv noi nu cântăm de obicei Cântarea a 2-a, pentru că aceasta are ca model blestemele lui Moise asupra idolatrilor. Şi doar în Postul Mare, când imnografia mai mult ca altă dată interpretează alegoric personajele şi faptele Vechiului Testament - mai ales la Andrei Criteanul - Biserica cântă şi Cântarea a 2-a a Canonului ca blestem îndreptat împotriva diavolului şi a patimilor idolatre din noi.)
3. Orice Canon are: irmos, tropare (dintre care ultimile 2 sunt cu "Slavă", "Şi acum" / iar în Postul Mare - încă 1-2 tropare cu stihuri speciale) şi catavasie (tot cu formă de irmos). În funcţia de tipul slujbei, Canoanele se pun de obicei pe 14 sau pe 12, aici incluzându-se totul de la irmos până la catavasie. Între toate aceste elemente, aşa cum am mai spus, ar trebui să se recite din cântările lui Moise (Athoniţii fac asta în permanenţă, ruşii numai în Postul Mare, iar românii aproape niciodată) sau anumite stihuri în funcţie de tematica Canonului. De remarcat că există şi Canoane cu roluri (la Bunavestire, de exemplu), când în faţa unui tropar trebuie să spunem "Sfinte Arhanghele Gavriile", iar în faţa altuia "Preasfântă, Născătoare-de-Dumnezeu, mântuieşte-ne pe noi".
4. În zilele praznicale, catavasiile (perioadei liturgice) se cântă după fiecare cântare a Canoanelor, iar în zilele de rând, apre câte un irmos doar după cântările a 3-a, a 6-a, a 8-a şi a 9-a.
5. De regulă se pune mai întâi Canonul din Octoih, apoi din Minei, dar în zilele de sâmbătă - invers. Perioadele Triodului şi Penticostarului au rânduieli speciale de cântare a Canoanelor (mai ales atunci când sunt Tricântări şi Patrucântări), iar toate acestea sunt explicate în Tipic.
Daca sunt mai multe canoane la o Cantare, unde punem Slava...Si acum?
Doar la ultimul Canon (din 2, 3 sau 4).
De cate ori se pune Irmosul? Al doilea Irmos, de la al 2-lea Canon se pune fara stih si tot de 2 ori?
1. Aici trebuie să ţinem cont de modul de interpretare a Canoanelor:
- Dacă ele se cântă în 2 strane, atunci înaintea fiecărui Canon se cântă irmosul prevăzut, inclusiv de 2 ori atunci rânduiala cere asta. Dacă se cântă într-o singură strană, nu-i nevoie de a repeta irmosul.
- Dacă ele se citesc, se poate cânta doar irmosul de la primul canon, iar irmoasele de la celelalte Canoane se suprimă.
2. Dacă Canoanele se citesc sau se cântă fără cântările biblice, înaintea Irmosului niciodată nu se pune stih, pentru că stihurile nu se vor potrivi cu tematica biblică a irmosului, ci numai cu cea a troparelor.
- Dacă ele se citesc
Care este cel mai corect stih pentru praznicele Mantuitoruluii, ale Maicii Domnului si ale Sfintilor?
După dispariţia vechii rânduieli a intercalării cântărilor biblice, au apărut mai multe practici locale şi nu se poate spune că ele sunt corecte sau greşite, pentru că singura practică corectă este cea a cântărilor biblice. Şi totuşi...
- La praznicele Mântuitorului întâlnim următoarele variante: Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie / Slavă Doamne Sfintei Învierii Tale / Hristos a înviat din morţi! / Slavă Doamne, Cinstitei Crucii Tale (şi Învierii);
- La praznicele Născătoarei de Dumnezeu: Preasfântă Născătoare-de-Dumnezeu, mântuieşte-ne pe noi;
- La sfinţi: Sfinte prorocule / ierarhe / mucenice (N - la vocativ), roagă-te (lui Dumnezeu) pentru noi / Cuvioase părinte (N - la vocativ), roagă-te (lui Dumnezeu) pentru noi.