Pagina 1 din 1

Tradiţia liturgică athonită

Scris: 21 Feb 2011, 11:37
de protosinghel
Recent am stat aproape 3 săptămâni la Mănăstirea Simonos Petras din Athos şi am avut ocazia să merg la slujbele lor şi chiar am slujit de mai multe ori acolo, atât în sobor, cât şi singur. Cu această ocazie aşi dori să vă împărtăşesc din observaţiile mele liturgico-tipiconale şi, în special, să descriu elementele care sunt specifice fie pentru Athos, fie pentru această mănăstire (ştiindu-se că chiar între mănăstirile athonite există anumite diferenţe în slujbe).

Iată aici un prim material după care, sper, să vină şi altele.

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 02 Mai 2011, 14:58
de protosinghel

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 02 Mai 2011, 20:15
de presviter
În privinţa Liturghiei, nu este greşit ca după împărtăşire să se ia şi anafură ?

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 02 Mai 2011, 21:26
de protosinghel
În privinţa Liturghiei, nu este greşit ca după împărtăşire să se ia şi anafură ?
Nu.

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 10 Mai 2011, 17:48
de porfirie

Ne puteti spune daca este vreo diferență între slujirea în Katolikon și cea în paraclise.Cum/când se slujește în paralcise la Simonios-Petras .Și de ce (în afară de evitarea monotoniei) se preferă slujirea la paraclise prin rotație, a Liturghiei.Eu știu doar la Vatopedi cum este la Siminos-Petras n-are acces oricine.

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 10 Mai 2011, 19:47
de protosinghel
La Simonos Petras se merge pe ideea că Liturghia este sinaxă, care trebuie să ne unească, nu se ne disperseze. Or la Vatoped toate laudele se fac împreună, iar la Liturghie se împarat la vreo 10 sau chiar mai multe paraclise, ceea ce nu este corect dpdv teologic, chiar dacă pare nobil să faci mai multe Liturghii în aceeaşi zi.
La Simonos Petras se slujeşte doar sâmbăta la paraclisul cimiturului, iar în ziua care se coace pâine, la paraclisul de la brutărie. Dar acolo merg doar 2-3 monahi şi un preot, iar restul stau în katholikon.

În general Liturghia nu diferă, decât că arhitectura nu permite unele acte liturgice, de exemplu înconjurarea Sf. Mese, întrucât aceasta e unită de peretele estic.

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 18 Mai 2011, 21:52
de porfirie
Or la Vatoped toate laudele se fac împreună, iar la Liturghie se împarat la vreo 10 sau chiar mai multe paraclise, ceea ce nu este corect dpdv teologic, chiar dacă pare nobil să faci mai multe Liturghii în aceeaşi zi..
De ce nu este corect? Intradevar n-am mai intalnit, nici nam citit multe, o asemenea practica intr-o obste pe nicaieri...dar la prima vedere nu simt ce este in neinregula.Din cate stiu si in alte parti din Athos se mai face asa...e vechi obiceiul?

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 18 Mai 2011, 23:23
de protosinghel
Liturghia = Sinaxă = adunare, nu risipire/împrăştiere.

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 24 Mai 2011, 17:04
de porfirie
Liturghia = Sinaxă = adunare, nu risipire/împrăştiere.
Deci e nou? Si e inventie?

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 24 Mai 2011, 19:14
de protosinghel
Deci e nou? Si e inventie?
Nu vreau să sperii, dar e o chestie papistaşă 100%.

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 03 Iul 2011, 19:01
de porfirie
Deci e nou? Si e inventie?
Nu vreau să sperii, dar e o chestie papistaşă 100%.
Nu m-am speriat, mie practic numi displace randuiala, acuma incepe sa-mi displaca un pic teoretic.

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 03 Mar 2012, 12:26
de paterdaniil
Deci e nou? Si e inventie?
Nu vreau să sperii, dar e o chestie papistaşă 100%.
Îngăduiţi-mi să vă contrazic. Vatopedinii fac asta sub înrâurirea lui Gheronda Iosif, din dragostea faţă de liturghia slujită într-o atmosferă cât mai isihastă, gen de liturghie cu care Gheronda s-a hrănit şi s-a format alături de Sfântul lui Stareţ, Gheron Iosif, la peşterile de la Sf.Ana Mică şi pe care a trasmis-o ucenicilor săi vatopedini.
hermitage.jpg
(18.57KiB)Descărcat de 871 ori

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 03 Mar 2012, 12:53
de protosinghel
Eu nu vorbesc de o tradiţie locală şi foarte particulară recentă. Vatopedul poate face ce vrea, e problema lor.
În Tradiţia Bisericii însă, chestia asta cu mai multe liturghii odată la mai multe altăraşe nu există. Liturghia trebuie să ne unească, nu să ne risipească "fiecare cu Hristosul lui". Însăşi mănăstirea e văzută în primul rând ca o "comunitate euharistică", care iată este scindată prin pietisme ieftine. Şi e una viaţa anahoretică la chiliile de la Sf. Ana şi Kavsocalivia şi e cu totul altceva viaţa de obşte în mănăstire!

Puteţi să mă contraziceţi cât vreţi. Tradiţia Bisericii e de partea mea!

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 03 Mar 2012, 14:09
de paterdaniil
Eu nu vorbesc de o tradiţie locală şi foarte particulară recentă. Vatopedul poate face ce vrea, e problema lor.
În Tradiţia Bisericii însă, chestia asta cu mai multe liturghii odată la mai multe altăraşe nu există. Liturghia trebuie să ne unească, nu să ne risipească "fiecare cu Hristosul lui". Însăşi mănăstirea e văzută în primul rând ca o "comunitate euharistică", care iată este scindată prin pietisme ieftine. Şi e una viaţa anahoretică la chiliile de la Sf. Ana şi Kavsocalivia şi e cu totul altceva viaţa de obşte în mănăstire!

Puteţi să mă contraziceţi cât vreţi. Tradiţia Bisericii e de partea mea!
Tocmai, si eu vorbeam de situatia particulara a Vatopedului (sa nu uitam ca acolo e vorba de un nucleu de monahi veniti de la o chilie si stramutati la o "Mare Manastire"), unde cu siguranta nu poate fi vorba de pietism ieftin. Ca regula generala sunt perfect de acord cu sf.voastra.

Re: Tradiţia liturgică athonită

Scris: 14 Sep 2012, 01:34
de FlorinOnutu
Cred ca dispersarea aceasta are legatura si cu viata idioritmica, care a fost modul de vietuire pentru mult vreme al monahismului athonit.