Pagina 1 din 1

Concedierile liturgice

Scris: 22 Mar 2013, 20:12
de presviter
Ce ne puteți spune despre participarea catehumenilor la Vecernie și Utrenie ?
Am înțeles că și în aceste slujbe erau / sunt momente la care se făcea concedierea lor.

Re: Concedierile liturgice

Scris: 23 Mar 2013, 01:12
de protosinghel
Ce ne puteți spune despre participarea catehumenilor la Vecernie și Utrenie ?
Am înțeles că și în aceste slujbe erau / sunt momente la care se făcea concedierea lor.
Da, era ca şi la Liturghie. De fapt nu era nici o parte a Vecerniei sau Utreniei la care să li se limiteze accesul, doar că la sfârşit se spuneau ectenii separate, iar la rugăciunea de plecare a captelor, fiecare categorie trecea separat pe sub mâna episcopului/preotului.
Cel târziu din sec. 12-13, dar şi mult mai devreme, nu mai întâlnim nici urmă a vechilor elemente. Şi Biserica a intrat în noi faze istorice, diferite de cea din sec. 4-6, de exemplu.

Re: Concedierile liturgice

Scris: 24 Mar 2013, 22:05
de presviter
Dar de ce rugăciunea de plecare a capetelor se află în partea de mijloc a Vecerniei, și nu la sfârșit ?

Re: Concedierile liturgice

Scris: 25 Mar 2013, 02:04
de protosinghel
Dar de ce rugăciunea de plecare a capetelor se află în partea de mijloc a Vecerniei, și nu la sfârșit ?
E discutabil locul primar al Stihoavnei, dar practic şi în cadrul Utreniei tot nu e la sfârşit. Doxologia cântată şi punerea Ecteniilor întreită şi de cerere la sfârşit e un fenomen mai nou decât rânduiala Utreniei din zilele de rând, unde după rugăciunea de plecarea capetelor avem încă multe elemente.
Dacă însă ne gândim la Utrenia cu Doxologie Mare, dar şi la Vecernia cu Litie, atunci reiese că e la sfârşit. Pentru că dacă avem Litie, practic se iese din biserică, ceea ce înseamnă tot un fel de concediere.

Re: Concedierile liturgice

Scris: 26 Mar 2013, 21:38
de presviter
Rugăciunea Amvonului ar trebui spusă cu fața spre credincioși ?

Re: Concedierile liturgice

Scris: 27 Mar 2013, 14:25
de protosinghel
Rugăciunea Amvonului ar trebui spusă cu fața spre credincioși ?
Eu cred că de fiecare dată trebuie ţinut cont de adresantul cuvintelor rostite.
Pe lângă Apostol şi Evanghelie, sunt o mulţime de alte aclamaţii care trebuie rostite cu faţa spre credincioşi: "Să ne iubim/sărutăm unii pe alţii...", "Să stăm bine, să stăm cu frică" şi chiar Ectenia Mare (afară de ultimile 2 cereri).
Rugăciunea de după amvon însă, o vedem adresată lui Dumnezeu şi deci trebuie rostită cu faţa spre altar. Există preoţi greci şi ruşi care chiar ridică mâinile la rostirea ei. În Athos unii o spun în faţa icoanei Mântuitorului de pe catapeteasmă. Ea însă trebuie spusă în spatele amvonului din mijlocul bisericii.