Pagina 2 din 2

Re: Pavecerniţa

Scris: 02 Mar 2013, 14:55
de silvestru
Bine, bine, asta se ştie. Programul de mai sus se respectă şi în vremea noastră pe alocuri şi Vecernia nu este la o ora prea târzie, prin urmare nici masa care urmează după. Eu nu înţeleg cum am putea respectă această ordine în cazul în care Vecernia s-ar face la apusul soarelui şi chiar noaptea căci mi se pare prea târziu pt masă care urmează după Vecernie, mai ales în timpul verii când ziua este foarte mare. Asta aşi vera să ştiu.

Re: Pavecerniţa

Scris: 02 Mar 2013, 16:13
de protosinghel
Acolo unde se doreşte respectarea ordinei, nu există preocupări pentru a exploata călugării pe câmp până la apusul soarelui, ci slujbele se fac mult mai devreme, iar la apusul soarelui unii deja sunt retraşi la chilie.

Re: Pavecerniţa

Scris: 02 Mar 2013, 16:42
de mirstefan
Canoanele catre Nascătoarea de Dumnezeu nu aparţin Sfântului Nicodim Aghioritul. El doar a făcut o selecţie, antologie, din Canoane alcătuite în mare parte de Sfântul Andrei al Cretei, Sf. Ioan al Evhaitelor, Sf. Teofan Graptos, Sf. Ioan Damaschinul, Sf. Teodor Studitul si de altii. Deci in mare, secolele VIII-Xi.

Re: Pavecerniţa

Scris: 03 Mar 2013, 21:51
de silvestru
Canoanele catre Nascătoarea de Dumnezeu nu aparţin Sfântului Nicodim Aghioritul. El doar a făcut o selecţie, antologie, din Canoane alcătuite în mare parte de Sfântul Andrei al Cretei, Sf. Ioan al Exhaitelor, Sf. Teofan Graptos, Sf. Ioan Damaschinul, Sf. Teodor Studitul si de altii. Deci in mare, secolele VIII-Xi.
Pe ce argumente se sprijină această informaţie?

Re: Pavecerniţa

Scris: 04 Mar 2013, 13:01
de mirstefan
Am pe greceşte colecţia Sfântului Nicodim Aghioritul cu Canoanele către Născătoarea de Dumnezeu, care se numeşte Theotokarion, şi, la începutul fiecărui Canon, scrie numele autorului şi acrostihul, iar printre autori sunt cei enumeraţi de mine în postul precedent. Primul Canon este al Sfântului Teodor Studitul.
Carte cu Canoanele către Născătoarea de Dumnezeu care este tradusă din greceşte la Mănăstirea Neamţ în 1816 şi apărută într-o ediţie a Editurii "Bunavestire" - Bacău nu este selecţia făcută de Sfântul Nicodim, ci este o selecţie făcută de un monah Agapie Cretanul în 1643, cel care a scris şi "Mântuirea păcătoşilor". Există acum un Theotokarion, care pare-mi-se e la editura Evanghelismos şi probabil acela este colecţia Sfântului Nicodim Aghioritul.

Re: Pavecerniţa

Scris: 14 Apr 2013, 23:07
de silvestru
La Pavecernită, după, Şi ne dă nouă Stăpâne...Toată nădejdea mea spre tine o pun, Maica lui Dumnezeu...
Trebuie puse troparele de la rugăciunile de seară, Miluieşte-ne pe noi Doamne, miluieşte-ne pe noi?

Re: Pavecerniţa

Scris: 15 Apr 2013, 10:54
de protosinghel
Rânduiala nu prevede aşa ceva, dar am văzut că în BOR anume aşa se face. Nu cred că-i vreo greşeală şi cu, şi fără.

Re: Pavecerniţa

Scris: 25 Iun 2013, 13:44
de mirstefan
Există acum un Theotokarion, care pare-mi-se e la editura Evanghelismos şi probabil acela este colecţia Sfântului Nicodim Aghioritul.
Am aruncat un ochi pe acest Theotokarion de la editura Evanghelismos şi am constat că nu este colecţia Sfântului Nicodim, ci a acelui monah Agapie Cretanul - Aghioritul, de care am vorbit mai sus.
Practic, o reeditare a Thetokarionului deja existent la noi!

Re: Pavecerniţa

Scris: 26 Iun 2013, 10:19
de anastasys
Am aruncat un ochi pe acest Theotokarion de la editura Evanghelismos şi am constat că nu este colecţia Sfântului Nicodim, ci a acelui monah Agapie Cretanul - Aghioritul, de care am vorbit mai sus.
Practic, o reeditare a Thetokarionului deja existent la noi!
La editura Doxologia a aparut cel al Sf. Nicodim Aghioritul:
http://editura.doxologia.ro/20120323/no ... i-domnului

Re: Pavecerniţa

Scris: 06 Iul 2013, 14:41
de silvestru
Acolo unde se doreşte respectarea ordinei, nu există preocupări pentru a exploata călugării pe câmp până la apusul soarelui, ci slujbele se fac mult mai devreme, iar la apusul soarelui unii deja sunt retraşi la chilie.
Părinte, intrebarea nu am pus-o din dorinta de a marii timpul efectiv de munca, sau de a vedea cum se poate exploata această posibilitate . Ci, daca am putea valorifica timpul liturgic asa cum il descrie N. Uspensky, pentru Vecernie( Slujba luminilor). Adica, daca am pune Vecernia la apusul soarelui, Pavecernita, acolo unde se savarsete, poate fi pusa inaintea Vecerniei, imediat dupa masa?

Re: Pavecerniţa

Scris: 06 Iul 2013, 16:41
de protosinghel
Pavecerniţa ca slujbă de obşte a apărut înt-o perioadă când Vecernia se săvârşea cu mult înainte de apusul soarelui. Aceasta şi pentru a iconomisi lumânări, căci era imposibil ca în marile mănăstiri să mănânce toţi la lumânare, apoi să se strângă şi să se spele vesela tot la lumânare.
Deci dacă se doreşte Vecernia la apusul soarelui, atunci Pavecerniţa trebuie deja să fie făcută la chilie, ca măcar masa să fie înainte de înnopta. Şi nici nu-i sănătos de a mânca foarte târziu, plus că sunt prea multe ore de la masa de după Liturghie (iar în mănăstire tot timpul sunt doar 2 mese). Deci e complicat...

Re: Pavecerniţa

Scris: 29 Aug 2015, 11:25
de StefanDruga
Deci dacă se doreşte Vecernia la apusul soarelui, atunci Pavecerniţa trebuie deja să fie făcută
Părinte, mă iertați, dar cum să facem Pavecernița înaintea Vecerniei?
La Pavecerniță spune "Înverdniceşte-ne, Doamne în noaptea aceasta...", iar la Vecernie spune:"Învredniceşte-ne, Doamne în seara aceasta.."
Noaptea e înaintea serii?!

Re: Pavecerniţa

Scris: 29 Aug 2015, 16:47
de Pr Haralambie
Pavecernița sau Dupăcinânda, este slujba care se face după cină. Iar dacă Vecernia ( slujba luminilor) se face seara, după cină, așa cum începe și Vecernie privegherii, atunci se pot inversa termenii, seara-noapte, de la Pavecernița la Vecernie și s-a rezolvat problema. Ce este așa de complicat?

Re: Pavecerniţa

Scris: 14 Sep 2015, 11:16
de StefanDruga
Mulțumesc de explicații!