Tocmai asta am spus şi eu că nu ni se spune, şi prin urmare ceea ce dumneata ai spus, cum că întotdeauna "s-a văzut ceva", este o speculaţie parabiblică.
Dionysie, iata ce am spus eu:
"intotdeauna la primirea darului Duhului Sfant a fost prezenta vorbirea in limbi sau o manifestare vizibila, pe cand niciodata nu scrie ca ar fi ceva invizibil sau presupus."
In situatia data de tine nu este vorba de primirea darului Duhului Sfant, ci doar de promisiunea primirii lui. Petru promite: "Apoi (nu stim cand) veti primi darul Duhului Sfant". Deci nu ni se povesteste cum a fost primit darul, ci doar ca Petru promite ca va fi primit. Nu ni se spune ca a existat o manifestare vizibila deoarece nu ni se spune ca Duhul Sfant a fost primit. Dar oriunde se spune ca darul a si fost primit, deci unde se povesteste cum a fost, este prezent fie darul vorbirii in limbi, fie proorocia, fie o manifestare vizibila.
Mai bine de atat nu stiu sa explic. Dar daca tot te poticnesti in ce am zis, treci mai deprte si citeste restul de exemple, unde coborarea Duhului Sfant a fost insotita intotdeauna de semne. Oricum nu se poate face din exceptie regula.
Pe de altă parte, se ştie din practica bisericii primare că primirea Darului Duhului Sfânt se făcea imediat după botez; atunci când apostolii aflaseră că anumite comunităţi primiseră botezul dar nu şi Darul Duhului, unii dintre apostoli (în Fapte îi vedem pe Petru şi Ioan) merg de îndată la cei proaspăt botezaţi pentru a le dărui Darul Duhului Sfânt. Pentru că Darul nu se dădea decât prin intermediul apostolilor sau, cum a fost într-un caz excepţional, la predica apostolică, dar nu se dădea decât aşa. .
Darul Duhului Sfant s-a dat fie prin punerea mainilor apostolilor sau ucenicilor (cum a fost cazul lui Anania), fie prin ascultarea unei predici inspirate, fie in mod direct, cum a fost in cazul apostolilor. Si ni se spune ca in alte situatii a fost vorba de acelasi dar ca cel primit de apostoli, deci putea fi dat in acelasi mod. Tendinta aceasta de a generaliza, facand dintr-o situatie principiu si limitandu-L pe Dumnezeu vine din nevoia fireasca a omului de a se sprijini pe niste legi clare si sigure. Insa legile trebuie cautate undeva mai sus.
Acum, e normal ca aceste lucruri sa se faca initial prin apostoli, caci era abia rasaritul crestinismului si apostolii erau cei care primisera primii botezul cu Duhul Sfant si insarcinarea de a-l transmite mai departe. Na, pana si cartea se numeste "Faptele apostolilor", caci Luca a urmarit sa vada ce fac apostolii; ceilalti ucenici l-au interesat mai putin. Si fiind vorba despre daruri, de care Biblia nu vorbeste prea mult, nu prea avem de unde aduna gramada de citate.
Insa ceea ce omiti dumneata sunt chiar cuvintele Domnului:
"Deci dacă voi, răi fiind, ştiţi să daţi fiilor voştri daruri bune, cu cât mai mult Tatăl vostru Cel din ceruri va da Duh Sfânt
celor care îl cer de la El! " (Luca 11:13).
In ce-i priveste pe apostoli, au si ei niste semne dupa care sunt deosebiti, asa cum au si proorocii si evanghelistii. Totul in Biblie este judecat dupa semne si roade, nimic dupa presupuneri. Dar acesta este deja alt subiect.
Doriana, macar putin tot contrazice fiindca mai multi pagani prozeliti au fost botezati atunci inainte de Corneliu , intelegand fiecare in limba lui cele despre credinta,iar dovada este in Fapte , capitolul 6 " Şi a plăcut cuvântul înaintea întregii mulţimi, şi au ales pe Ştefan, bărbat plin de credinţă şi de Duh Sfânt, şi pe Filip, şi pe Prohor, şi pe Nicanor, şi pe Timon, şi pe Parmena, şi pe Nicolae, prozelit din Antiohia..."
Bine, Constantinos, hai sa discutam acea putina contrazicere.
Se pare ca avem drum lung de strabatut...
Deci, in primul rand nu exista pagani prozeliti. Paganismul are de-a face cu religia, iar religia prozelitilor era aceeasi cu a evreilor, erau israeliti prin infiere, taiati imprejur. Cel care adera la religia mozaica primind taierea imprejur, nu mai se numea pagan ci prozelit. Primul pagan netaiat imprejur convertit a fost Corneliu. Deci, chiar daca s-au pocait unii prozeliti din Ieriusalim, ei nu erau pagani.
Prozelitii acestia, cum am mai spus, cunosteau ebraica, deoarece veneau la Ierusalim cel putin de trei ori pe an, la cele trei sarbatori poruncite sa se faca la Ierusalim. Citeau Scripturile ebraice si religia si-o cunosteau de la evrei. Caci evreii nu au fost niciodata un neam misionar, care sa invete limba altora si sa le propovaduiasca, eventual sa traduca Biblia in limba altora, cum fac astazi misionarii. Insa Dumnezeul evreilor era atat de deosebit incat unii faceau tot posibilul sa Il cunoasca. Iar acest posibil era aproape numai in Israel si numai in limba ebraica.
Sau credeti ca Nicolae prozelitul, atunci cand a fost pus sa imparta ajutoare, le vorbea vaduvelor in limbi si intelegea ce zic ele prin darul talmacirii? Nu, ci omul stia limba suficient incat sa se ocupe de administratie.
Acum, avand in vedere ca acesti oameni cunosteau limba, ce sens avea sa li se propovaduiasca in alte limbi, in timp ce oamenii stateau grupati pe popoare si ceilalti traduceau asiduu inclusiv in ebraica, limba cunoscuta de toti? Pentru ei era egal daca aud predica in limba lor sau in ebraica. Pana acum se descurcasera foarte bine si fara limba lor. Insa pentru prozelitii din Ierusalim acesta a fost un semn ca ceva deosebit se petrece acolo...Si aceasta vorbire in limbi a inceput, cum am mai spus, in timp ce apostolii erau singuri in odaia de sus, vorbind lui Dumnezeu. Oficial se numeste rugaciune.
In concluzie, intrebarea mea:
exista vreun caz in Biblie sau in istorie unde vorbirea in limbi sa fi fost folosita pentru a dialoga cu neamurile in vederea convertirii ca substitut pentru o limba inteleasa de ambele parti?
nu si-a primit un raspuns satisfacator. Caci limbile vorbite nu au fost substitut pentru o limba inteleasa de ambele parti, intrucat exista limba ebraica.
Am fost mai clara de data asta?