Pagina 2 din 2

Re: Nelamuriri

Scris: 27 Ian 2013, 14:18
de Doriana
. Am găsit în DEX atașată și această
explicație, prin care se desemnează spiritul sau modul de gândire și de a acționa a cuiva:
"SECTÁR(2) ~ă (~i, ~e) 1) Care ține de sectă; cu caracter de sectă. 2) Care nu tolerează pe cei cu alte vederi, convingeri. Spirit ~. /<fr. sectaire"
Acesta este felul in care am înţeles şi eu termenul pâna să văd ca ortodocşii îl folosesc predominant cu referire la np. În ce priveşte înţelegerea populară a termenului, tot din popor am auzit şi eu că sectarii fură copiii şi le beau sângele, dar nu cred că BO, atât de meticuloasă în alegerea termenilor, se inspira din popor..
Prin aceasta denumire aveam in vedere sa le intre in cap ca pacatuiesc greu.
Constantinos, rugaţi pe cineva sa va spună „sectar” şi apoi spuneţi-mi câte v-au intrat astfel în cap şi ce aţi înţeles din asta. Dacă vreţi ca ereticilor să le intre ceva în cap puteţi folosi alte formule de adresare, „Dragii mei / iubiţii mei” fiind doar două variante. Veţi vedea că are mai mult efect. (Puţin probabil sa vă placă, îmi dau seama)

Din răspunsurile pe care le-am primit pâna acum înţeleg că totusi cuvântul nu face parte din terminologia ortodoxă... :x4
Să fie vorba doar de o poreclă acordata de ortodocşi cu superioritatea întâiului născut, cum spunea frumos un alt ortodox? La fel cum a fost şi cu cuvântul "pocăiţi", atribuit iniţial în mod batjocoritor de către ortodocşi şi asimilat apoi vrând - nevrând ca o denumire generică a np?

Re: Nelamuriri

Scris: 28 Ian 2013, 15:02
de undecimus
La fel cum a fost şi cu cuvântul "pocăiţi", atribuit iniţial în mod batjocoritor de către ortodocşi şi asimilat apoi vrând - nevrând ca o denumire generică a np?
Este evidentă această mutaţie în dreptul vechii porecle "pocăit". Constat în ultima vreme (cel puţin în mediul virtual) un fenomen similar ce se petrece cu termenul "sectar". Neoprotestanţii au început să se mândrească cu această poreclă, devenită aproape compliment, în timp ce ortodocşii se catalochează între ei tot mai mult cu acest epitet. ;)

Re: Nelamuriri

Scris: 20 Mar 2013, 00:24
de Doriana
Un ortodox râvnitor se lăuda săptămâna trecută spunând că Luther ar fi vrut într-un timp să treacă la ortodocşi. Cât de adevărată este această informaţie şi unde o pot găsi?

Re: Nelamuriri

Scris: 22 Mar 2013, 11:52
de presviter
Luther n-a vrut niciodată să treacă la ortodocși, însă găsea că opoziția ortodocșilor la primatul papal arată justețea cauzei sale, și făcea recurs la Ortodoxie ca fiind cu adevărat o Biserică apostolică. Nu ar fi fost însă niciodată de acord cu evlavia bizantină față de Maica Domnului, sfinți și icoane.
Alt lucru interesant cu privire la Luther îl susținea părintele Gheorghe Calciu, anume faptul că iudeii i-ar fi promis lui Luther că dacă el reușește să curățească Biserica Catolică de abuzurile ei, ei sunt gata să se convertească la creștinism. Asta ar fi adus cea de-a Doua Venire, iar Luther s-a simțit motivat să treacă la acțiune. Nu știu cît de adevărată este această ipoteză, dar, cum spune italianul, si non e vero, e ben trovato.

Re: Nelamuriri

Scris: 22 Mar 2013, 23:54
de Doriana
Vă mulțumesc.

Re: Nelamuriri

Scris: 14 Dec 2013, 01:47
de Doriana
Cum a ajuns BO la concluzia că Adam era în rai? Grădina Edenului era undeva în amonte de Tigru şi Eufrat.

Re: Nelamuriri

Scris: 14 Dec 2013, 16:16
de silvestru
Ieromonahul Serafim Rose, protestantul american care, căutând pe Dumnezeu a sfârşit a fi ortodox, scrie în Cartea Facerii şi Omul Începuturilor, următoarele: Raiul era o realitate a pământului, înrudit cu firea lumii de dinainte de căderea omului, este dintr-o,, materie’’ diferită de materia lumii, pe care o cunoaştem astăzi, aşezată între stricăciune şi nestricăciune. Aceasta corespunde într-u totul firii omului de dinainte de cădere, căci ,,hainele de piele’’pe care le-a îmbrăcat când a fost izgonit din Rai, arată în chip sibolic carnea cea grosolană cu care s-a îmbracat atunci. De atunci, în starea sa grosolană omul nu mai e în stare nici să vadă Raiul, până nu I se deschid ochii cei duhovniceşti şi este ,,înalţat’’ precum Apostolul Pavel.
Localizarea prezentă a Raiului, care a rămas neschimbat în firea sa, se află în tărâmul cel de sus, care pare, de asemenea, a corespunde unei effective ,,înălţări’’ de pe pământ; într-adevăr unii sfinţi părinţi afirmă că şi înainte de cădere Raiul era într-un loc înalt, ,,find mai sus decât tot pământul’’ ( sf Ioan Damaschin Dogmatica II pg 67-68. Vezi şi Efrem Sirul, Tâlcuiri la Facere).
Bineînţeles, pr Serafim spune mult mai mult, dare eu atât am timp să citez. La noi sunt mulţi sfinţi care vorbesc din experienţă. Sf Grigorie Sinaitul Şi sf Ignatie Briancianinov, spun că Raiul are o întinderea de la primul până la al 3-lea Cer. Tot unii sfinţi Părinţi spun că Adam înainte de cădere avea o fire mai înaltă. Trupul lui Adam era diferit faţă de al nostru, era din carne dar o carne oarecum la mijloc între ceea ce numim trup şi duh. Este ceva cu totul diferit.
De unde putem trage concluzie despre Trupul Domnului de după înviere, care a restaurant şi trupul uman în Persoana Sa. Ba mai mult decât atât căci, Adam cel dintâi era cu suflet viu, pe când cel de pe urmă, este cu Duh dătător de viaţă…

Re: Nelamuriri

Scris: 15 Dec 2013, 05:52
de duodecimus
Cum a ajuns BO la concluzia că Adam era în rai? Grădina Edenului era undeva în amonte de Tigru şi Eufrat.
Există vreo diferenţă între termenii "Rai", "Paradis" şi "Grădina Edenului"? Aceasta ar fi prima nelămurire; iar a doua, reformulând întrebarea ta:
Cum a ajuns B.O. la concluzia că Adam este acum în Rai?

Re: Nelamuriri

Scris: 15 Dec 2013, 06:03
de duodecimus
Adam cel dintâi era cu suflet viu
Scriptura spune că Adam a devenit un suflet viu (în urma facerii), nu că ar fi fost cu suflet viu:

"Şi Domnul Dumnezeu l-a zidit pe om din ţărână luată din pământ, şi a suflat asupra lui suflare de viaţă şi s'a făcut omul întru suflet viu." (Facerea 2,7 - versiunea Anania)

"Atunci Domnul Dumnezeu l-a modelat pe Adam din ţărâna pământului şi a suflat în nările lui suflare de viaţă, iar Adam a devenit un suflet viu." (Geneza 2,7 - versiunea NTR)

Re: Nelamuriri

Scris: 16 Dec 2013, 20:22
de Constantinos
Pentru cine vrea sa se lamureasca daca Hristos a lucrat vre-o minune prin ultimul sfant canonizat de catre patriarhia din Turcia http://www.pigizois.net/rosika/porfirio ... _40_94.pdf
ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie ... firie1.pdf

Re: Nelamuriri

Scris: 17 Dec 2013, 14:09
de Pr Haralambie
Adam cel dintâi era cu suflet viu
Scriptura spune că Adam a devenit un suflet viu (în urma facerii), nu că ar fi fost cu suflet viu:

"Şi Domnul Dumnezeu l-a zidit pe om din ţărână luată din pământ, şi a suflat asupra lui suflare de viaţă şi s'a făcut omul întru suflet viu." (Facerea 2,7 - versiunea Anania)

"Atunci Domnul Dumnezeu l-a modelat pe Adam din ţărâna pământului şi a suflat în nările lui suflare de viaţă, iar Adam a devenit un suflet viu." (Geneza 2,7 - versiunea NTR)
S-a facut omul intru suflet viu: ,,Textul masoretic: si s-a facut omul fiinta vie., S-a facut, a devenit; a trecut in alt mod de existenta. In septuaginta: si s-a facut omul intru suflet viu
( eis psyhin zoosan), care poate fi tradus si:
intru suflet care traieste, adica nemuritor. Sufletul omului, (altceva decat viata, sau suflarea de viata) s-a nascut din suflarea lui Dumnezeu si l-a invaluit( l-a imbracat) pe om odata, cu aceasta, dar si cu tendinta de a fi absorbit: particula eis [ is] inseamna si intru (inlauntru) si spre (directie, scop). In 1 Paralipomene 12, 18 se spune ca Duhul
l-a imbracat pe Amasai, care a rostit o profetie. Acest endyno inseamna a imbraca, cu sensul de a lua complet in stapanire; a se imbraca= a intra in posesia cuiva sau a ceva. In acest sens duhovnicesc il va folosi Ap. Pavel la Romani 13, 14: ...imbracati-va in Domnul Iisus Hristos, in Galateni 3, 27: ... in Hristos v-ati imbracat , si in Coloseni 3, 12: .. bracati-va cu simtaminte de-ndurare, de bunatate...

Asadar, omul nu e o simpla fiinta vie, asemenea tuturor celorlalte, ci cu trup si suflet viu, apartinand celor doua lumi, materiala si spirituala. Avand un caracter antinomic( in acelasi timp exterior si interior trupului).

Prin urmare, varianta NTR, si altele protestante au in mod gresit tradus acolo [is] cu (un) deoarece eis [is] este prepozitie si nu articol nehotarat.

Cea mai buna varianta care s-a tradus cu [intru], (varianta Anania), sau e bine si cu [in] ( varianta 1688, care a tinut cont de Vulgata lui Ieronim). Varianta care tine cont de talcuitorii pe text, este 1914, care are acolo ,desi un pic cam fortat, conjunctia [cu]. Adam a fost facut [cu] suflet viu. Dar, nici intr-un caz articolul nehotatat (un), cum apare in variantele protestante. Care este si ilogic, caci cum putea Dumnezeu ca sa-l faca pe Adam altfel decat (un) suflet viu? Putea sa-l faca un suflet mort? Atunci de ce mai adauga pe langa suflet si faptul ca era viu? Explicatiile teologice ortodoxe exista, dar nu asta era ideea in dezbatere.


Cert este un lucru ca pentru Az7, sufletul este doar suflare de viata, si o data cu moartea s-a terminat si cu existenta. Completarea pe langa notiunea de suflet ca mai era si viu e un non-sens.

Editiile mai recente ortodoxe, au adoptat varianta masoretica. Adam a fost facut fiinta vie; si care mie imi displace total, caci a pierdut unele intelesuri anagogice extrem de importante.

Regula sensului prepozitiei [is] e valabila si la 1 Corinteni 15, 45.

Oricum teologia ortodoxa nu sta doar in aceste versete care lasa loc si altor interpretari, ci are o pozitie definitivata clar a existentei sufletului ca entitate de sine statatoare la despartirea temporara de trup, care poate avea viata sau nu.

Re: Nelamuriri

Scris: 17 Dec 2013, 18:18
de Damaschin
Dumnezeu este Iubire, după cum scrie la Ev. dp. In, insa intrebarea este pusa gresit, corect ar fi, cine este Dumnezeu (Pr. Rafail Noica).
Nici Pilat n-a pus bine intrebarea - Ce este adevarul?... Hristos este Adevarul.

Re: Nelamuriri

Scris: 05 Iul 2014, 14:51
de dmas
Cum a ajuns BO la concluzia că Adam era în rai? Grădina Edenului era undeva în amonte de Tigru şi Eufrat.
Există vreo diferenţă între termenii "Rai", "Paradis" şi "Grădina Edenului"? Aceasta ar fi prima nelămurire; iar a doua, reformulând întrebarea ta:
Cum a ajuns B.O. la concluzia că Adam este acum în Rai?
Asta n-am inteles-o nici eu. De ce se pune semnul de echivalenta intre Eden si Rai (Paradis), cand gradina Edenului e, conform Scripturii, o realitate pamanteasca (Genesa 2:8-14), iar Raiul (Paradisul) e o realitate cereasca, "al treilea cer" (2 Cor. 12:4; Luca 23:43) ?

Am vazut echivalenta asta inclusiv la Irineu de Lyon; as vrea sa stiu dezlegarea problemei...

Re: Nelamuriri

Scris: 18 Noi 2014, 15:50
de MarcusAurelius
Cum a ajuns BO la concluzia că Adam era în rai? Grădina Edenului era undeva în amonte de Tigru şi Eufrat.
Există vreo diferenţă între termenii "Rai", "Paradis" şi "Grădina Edenului"? Aceasta ar fi prima nelămurire; iar a doua, reformulând întrebarea ta:
Cum a ajuns B.O. la concluzia că Adam este acum în Rai?
Pai dupa cum se pare, termenul care apare in Septuaginta e παράδεισος ce inseamna gradina. Exista si niste indicatii privind raurile care curg prin aceasta gradina, iar doua dintre acestea ne retin atentia: Tigrul si Eufratul. E posibil ca locatia acestei gradini sa fie Mesopotamia, leaganul civilizatiei din aceasta zona a lumii. Eu as fi tentat sa asociez acest rai pamantesc cu Sumerul al carui influenta culturala a marcat intregul Orient Mijlociu si Apropiat. Ma gandesc in acest sens la faptul ca in prima parte a Genezei apar mereu ecouri ale acestui spatiu primordial al Mesopotamiei, de exemplu referirea la tara Senaar (asa cum apare in unele traduceri, ce probabil desemneaza Sumerul) unde a fost construit turnul Babel (dupa unii istorici echivalent cu templul zeului Marduk din Babilon), sau de exemplu indicatia privind locul de origine a lui Avraam (orasul Ur din Caldeea), ca sa nu mai vorbesc de istoria potopului care aduce enorm de mult cu indicatiile pe care le gasim in poemul lui Gilgamesh. Daca istoria despre gradina paradisului reprezinta o parabola a originii omului ca fiinta culturala, nu stiu, insa nici nu cred ca se poate exclude o asemenea ipoteza.