Nu e o întrebare simplistă (din păcate), chiar dacă a fost scrisă neîngrijit şi fără spaţii, pe care a trebuit eu să le pun...
Am devenit prea tipicari şi pe alocuri farisei în astfel de situaţii.
1. Când "Tatăl nostru" se rosteşte în biserică, Ecfonisul este rostit de preot, cu menţiunea celor 3 Persoane ale Sf. Treimi.
2. Când această rugăciune este spusă acasă, creştinul poate spune acelaşi Ecfonis sau cel puţin în forma lui biblică.
* Ecfonisul "Pentru rugăciunile..." nu are ce căuta în astfel de situaţii. Ştiu că aşa scrie prin cărţile noastre, dar asta e o mare prostie, precum că mireanul nu ar avea dreptul să spună aceste cuvinte. Off...
3. Când spunem "Tatăl nostru" la masă, nici nu e cazul să spunem vreun Ecfonis, căci după "...cel viclean", spunem direct Doxologia: "Slavă... Şi acum...", Doamne miluieşte ( de 3 ori) şi "Hristoase, Dumnezeule, binecuvântează mâncarea şi băutura robilor Tăi, că Sfânt eşti, totdeauna acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin". Probabil vă gândiţi să întrebaţi dacă şi mirenii pot spune asta.
Dacă este un preot, o spune preotul, iar dacă nu este o spune mireanul. Masa trebuie binecuvântată şi pentru asta trebuie rostite cuvinte corespunzătoare, or cu "Pentru rugăciunile..." nu se cere şi prin urmare nici nu se pogoară nici o binecuvântare.
* O mică istorioară:
Am primit la Ortodoxie o familie de foşti penticostali. I-am spovedit, le-am făcut Mirungerea, i-am împărtăşit şi cununat. La Cununie i-am pus să spună "Tatăl nostru", iar ei au adăugat singuri şi Ecfonisul biblic, fără să mă lase pe mine să-l spun. Aşa erau ei obişnuiţi, iar eu am scăpat din vedere acest element, ca să-i preîntâmpin. Un alt părinte care era în biserică mai n-a sărit "să corecteze greşeala enormă care s-a făcut"
. Eu am râs şi chiar m-am bucurat. Am continuat ca şi cum nimic nici nu a fost...