Chestia ca la noi aici, preoţii când aud de ceva "schimbări" le cataloghează imediat ca ceva negativ. Conservatorismul lor este prea exagerat si de cele mai multe ori nemotivat. De aceea nu se implica nimeni, asta pe langa faptul ca nivelul teologic la preotii de la noi nu este prea ridicat.Ar fi bine sa se implice in discutii si alti preoti,
Faci o afirmaţie foarte îndrăzneaţă. Vino cu exemple de texte care, în opinia ta, necesită "update".Conţinutul acestei cărţi de slujbă în unele locuri este învechit şi uneori neadecvat timpului de azi
Deci toată lumea vrea schimbare, dar nimeni nu ştie unde ar trebui operată...Si eu voiam sa pun o intrebare asemanatoare: ce elemente ale Molitfelnicului credeti ca ar trebui schimbate?
1. În primul rând trebuie să specificăm că acele cereri sunt ale diaconului şi ele nu au cum să aibă un caracter sfinţitor. Preotul le spune doar atunci când nu este diacon, dar ele rămân doar nişte îndemnuri la rugăciunea poporului şi nimic mai mult... Totuşi acest aspect a dus la obiceiul ca unii preoţi să facă semnul crucii peste apă sau ulei (la Maslu), atunci când ei înşişi (în lipsa diaconului) spun aceasta. Mai târziu s-a ajuns la obiceiul ca preotul (sau chiar toţi preoţii, dacă sunt mai mulţi) să binecuvânteze în aceste momente chiar şi atunci când cererile sunt spuse de diacon.La Sfinţirea Apei (mari şi mici), dar şi la Maslu, în Ectenia Mare există o cerere pentru binecuvântarea apei şi respectiv a uleiului. În aceste momente preotul trebuie să facă cruce peste aceste materii sau nu?
vorba lu` Caragiale pe ici pe colo, prin partile esentiale
Conţinutul acestei cărţi de slujbă în unele locuri este învechit şi uneori neadecvat timpului de azi. M-ar interesa dacă este cineva care se ocupă de probleme de acest ordin; care dintre slujbe sunt depăşite şi în ce anume şi dacă sunt slujbe care ar putea fi eventual introduse în cuprinsul Molitfelnicului.
vă mulţumesc.
Eu cred că nu e doar atât şi o simplă revizuire cosmetică nu ar ajuta la nimic. Şi nu trebuie să exagerăm. E una să sfinţeşti apa şi alta e să cânţi să citeşti erezii pe acolo sau să se facă tot felul de inovaţii. Părintele profesor ne-a dat un exemplu chiar mai sus şi ştiu că nu e singurul.Eu sunt de parere ca nu trebuie sa confundam FONDUL cu FORMA sau formele. Continutul nu este invechit! Sau ce.... e invechita practica de mai sfinti apa, e neadecvat astazi sa te mai cununi? Sa nu dam apa la moara ereticilor. Si asa nu inteleg ei prea mult din randuielile ortodoxe.
Nu, slujbele nu sunt invechite nici ele. Poate unele exprimari sunt mai greoaie, poate trebuie reconstruite unele fraze, poate sunt unele greseli de traducere (si sigur sunt). In Sf. Sinod al BOR exista o comisie care se ocupa cu asa ceva si va aparea cat de curand noul molitvelnic cu retusurile de rigoare.
N-am nici cea mai mică încredere. Cineva ia salarii pe degeaba, apoi ne obligă pe noi preoţii să le cumpărăm cărţile care sunt mai proaste ca cele precedente, aşa cum s-a întâmplat cu Liturghierul 2008.Am postat si eu ceva despre Molitvelnic, nu mai stiu pe unde.... poate reuseste admin. sa mute totul aici.
Ceea ce spundeţi dvstră s-a făcut nu la ultima ediţie (2008), ci încă în 2000. Citiţi recenzia mea la Liturghier şi mai ales cartea mea despre Liturghie şi veţi vedea cam ce trebuia de făcut, iar cu referire la pomenirea Îngerilor la Proscomidie, citiţi asta.Eu sper sa nu faca doar cosmetizari si am motive sa fiu increzator.... ma gandesc la ultima modificare notabila, indreptare de fapt, din liturghier... stii bine, la proscomidie.... pomenirea ingerilor, dupa modelul grecesc.
DE ACORD.Dar nici nu am spus ca ar fi ultima editie ci ultima MODIFICARE notabila! Dati-mi timp sa studiez articolele la care faceti trimitere... abia am revenit in zona.Prima săptămână din Post am lipsit de la net, dar m-am bucurat că s-au scris atâtea mesaje, inclusiv la capitolul "Liturgică".Ceea ce spundeţi dvstră s-a făcut nu la ultima ediţie (2008), ci încă în 2000. Citiţi recenzia mea la Liturghier şi mai ales cartea mea despre Liturghie şi veţi vedea cam ce trebuia de făcut, iar cu referire la pomenirea Îngerilor la Proscomidie, citiţi asta.Eu sper sa nu faca doar cosmetizari si am motive sa fiu increzator.... ma gandesc la ultima modificare notabila, indreptare de fapt, din liturghier... stii bine, la proscomidie.... pomenirea ingerilor, dupa modelul grecesc.
- am citit recenzia la liturghier: f. buna, desi nu inteleg de unde aversiunea fata de Iasi in general, sau poate sunt eu subiectiv. Sa asptem totusi ultima editie despre care chiar ca nu mai stiu nimic: unii yic deja ca a aparut, eu n+am gasit-o.Prima săptămână din Post am lipsit de la net, dar m-am bucurat că s-au scris atâtea mesaje, inclusiv la capitolul "Liturgică".Ceea ce spundeţi dvstră s-a făcut nu la ultima ediţie (2008), ci încă în 2000. Citiţi recenzia mea la Liturghier şi mai ales cartea mea despre Liturghie şi veţi vedea cam ce trebuia de făcut, iar cu referire la pomenirea Îngerilor la Proscomidie, citiţi asta.Eu sper sa nu faca doar cosmetizari si am motive sa fiu increzator.... ma gandesc la ultima modificare notabila, indreptare de fapt, din liturghier... stii bine, la proscomidie.... pomenirea ingerilor, dupa modelul grecesc.
N-am nici o aversiune faţă de Iaşi, ci doar faţă de pseudo-liturgiştii de acolo şi implicit din toată ţara. Mă bucur totuşi că vine o generaţie nouă de liturgişti în Românie care deja au început să mişte lucrurile.- am citit recenzia la liturghier: f. buna, desi nu inteleg de unde aversiunea fata de Iasi in general, sau poate sunt eu subiectiv.
Dacă sincer, nu mă aştept la nimic deosebit.Sa asptem totusi ultima editie despre care chiar ca nu mai stiu nimic: unii yic deja ca a aparut, eu n+am gasit-o.
Nu o mai am nici eu, decât una personală. Am început să lucrez la ediţia a II-a, dar nu am o motivaţie serioasă pentru asta, întrucât Editura nu-mi dă nici un răspuns.cartea despre liturghie nu am gasit-o nicaieri, peste tot stoc epuizat; daca o mai aveti cumva, m-as bucura sa o pot avea.
Poftim, putem continua la topicul respectiv.despre ingeri, subiectul ramane deschis.
Da, cred că e vorba de părintele Clement care mi-a fost şi stareţ şi chiar m-a călugărit. Ne-am întâlnit acum un an acolo... Mulţumesc.salutari din Athos, de la schitul romanesc, din partea unuia din parintii de acolo. Il stii, a fost la Iasi.
Mă bucur că mai apar şi întrebări serioase.Am o serie de intrebari legate de continutul Molitfelnicului:
Este vorba despre rugăciunea pentru femeia care a născut pruncul mort, de obicei înainte de vreme. Mulţi preoţi o citesc şi pentru femeile care au avortat, numai nu trebuie să se creeze impresia că asta-i totul. Şi într-un caz şi în altul femeia trebuie spovedită şi să primească canon.Ce este rugaciunea cand " femeia leapada pruncul" (adica naste sa inteleg?) Cand se citeste si pe cine?
Am citit-o cu vreo 10 ani în urmă şi nu-mi amintesc detaliile. Acum cartea este împrumutată cuiva şi nu pot să mă uit. Dacă corespunde normelor ortodoxe, cred că ar putea fi introdusă şi în Molitfelnic.Ce ne puteti spune despre slujba ce se face pentru noul ucenic intr-ale iconografiei? ( am gasit-o la spatele Erminiei) Ce parere aveti de ea? Considerati ca ar trebui sa apara in noul Molitfelnic?
Corect ar fi întreg Canonul, dar pentru că majoritatea absolută pun doar irmoasele, unele ediţii le-au pus doar pe acestea. Aşa ceva s-a practicat cu multe cărţi, când un obicei practic a fost reflectat în cărţi, devenind în timp regulă, iar cei care se uită peste decenii sau veacuri în acele cărţi nu pricep de unde şi cu ce ocazie au apărut sau au dispărut anumite elemente.In Molitfelnic la Parastas arata ca se pun doar irmoasele:" Nu este Sfant..."; "Marea vietii"; "Pe Dumnezeu a-l vedea..."; insa in Panihida ed.Trinitas scrie ca se pune tot canonul de la inmormantare? Cum considerati ca este corect?
Este corectă a doua variantă, numai că cei de la Bucureşti, văzând (după mintea lor) în asta o idee trihotomistă, au ajuns la prima variantă. "Specific românesc"...Tot la Parastas dupa "Pe Nascatoarea" urmeaza un stih "duhurile dreptilor Te vor lauda pe Tine Doamne"(in Molitfelnic), iar in Panihida ed. Trinitas "duhurile si sufletele dreptilor Te vor lauda pe Tine Doamne". Ce parere aveti?
Nu. Orice practică de acest gen trebuie să dispară. Ele însă tot mai mult se înmulţesc, unii preoţi făcându-şi chiar reclamă. Ia priviţi aici ce am găsit pe un blog:Pentru ce bolnavi se citeste rugaciunea cu Sfanta Copie?
Este vorba de moartea sau chiar simpla trecere a unor animale necurate (rozătoare) prin ele. Prin sec. 11-15 era o adevărată obsesie la aşa ceva şi rugăciunile au rămas în Molitfelnic anume din acea perioadă.Ce intelegem prin "rugaciune pt graul sau faina ce se va spurca sau oriceva de acest fel?"
În trecut vasele erau doar din metal şi erau foarte scumpe. Dacă se întâmpla ca în ele să moară vreo vietate (cum şi astăzi se mai întâmplă pe la ţară, iar atunci toată lumea trăia în astfel de condiţii), ele se sfinţeau.Ce intelegem prin "rugaciune la sfintirea vasului celui spurcat"?
Ar fi bine să fie puse în pridvor sau chiar într-o casă de prăznuire şi să se binecuvânteze înainte de agapă. Este obiceiul însă de a le binecuvânta înainte de Otpustul Liturghie şi în acest caz ele trebuie aduse mai în faţă, dar în aşa fel încât să nu devină o preocupare în plus sau o povară pentru cineva. Nici să nu-i ispitească pe cântăreţi...Daca aducem prinoase la Liturghie(in zona noastra spre ex: cozonac si alte prajituri, cirese, alte fructe---acestea toate fiind puse pe o masa in 1) naos 2) pronaos 3) pridvor?)
Rugăciunea "la pârgă" se spune atunci când un produs este adus pentru prima dată în acel an. Reiese că trebuie cealaltă, cu adaptările de rigoare.ce rugtaciune citim 1) rugaciunea "la binecuvantarea colivei" (cum fac multi preoti) sau 2) rugaciunea "la aducerea darurilor de parga"?
Cred că este vorba despre rugăciunea la scoaterea mantiei la câteva zile după tundere. De obicei se preia o rugăciune anume (destul de frumoasă zic eu) din rânduiala împărtăşirii grabnice a bolnavilor.ce ne puteti spune despre "scoaterea culionului" la schima mare randuiala care apre in Molitfelnicul tiparit in Basarabia iar in cel romanesc nu? In ce consta acest lucru?
Ar trebui de arhiereu sau cel puţin cu ştirea şi binecuvântarea arhiereului." Rugaciunea care se citeste cand s-a facut vreo reparatie inlauntrul bisericii" se citeste de arhiereu sau de preot?
Pot fi spălate şi de paraclisier sau altcineva care spală şi veşmintele. Pentru asta trebuie vase speciale, apa se varsă acolo unde se varsă şi cea de la botez (un loc mai special) şi se obişnuieşte să fie stropite cu agheazmă atunci când iarăşi sunt îmbrăcate.Acoperamintele dumnezeiescului prestol pot fi spalate de mireni (desigur dupa ce preotul a schimbat Sfanta Masa)? Daca da de ce categorii?
Este vorba de vase particulare. Am răspuns mai sus...Ce intelegem prin "rugaciune cand s-a intamplat sa cada ceva spurcat sau necurat in vasul cu vin, cu undelemn, cu miere sau cu altceva"? Ce intelegem prin spurcat sau necurat? Ale cui vase ca biserica nu are vas cu miere
Dacă se sfinţesc clopotele, ar fi corect să să sfintească şi toaca. Numai că toate aceste rânduieli sunt destul de noi. În trecut toate acestea nu se sfinţeau şi am impresia că grecii nici în prezent nu sfinţesc clopotele. Nu sunt sigur, trebuie să caut...Toaca se binecuvinteaza/ se sfinteste?
Ce ne puteti spune despre slujba ce se face pentru noul ucenic intr-ale iconografiei? ( am gasit-o la spatele Erminiei) Ce parere aveti de ea? Considerati ca ar trebui sa apara in noul Molitfelnic?
cred ca aceasta este randuiala de care va intrebam mai sus, dar trebuie verificata cu cea din carte:Am citit-o cu vreo 10 ani în urmă şi nu-mi amintesc detaliile. Acum cartea este împrumutată cuiva şi nu pot să mă uit. Dacă corespunde normelor ortodoxe, cred că ar putea fi introdusă şi în Molitfelnic.
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator