Şi în cea rusească, numai că ruşii o pun "în picioare" în partea de sud-est a Sf. Mese, pe când românii o pun culcată în faţa Sf. Chivot.Este data la o parte doar in practica romaneasca sau si in cea ruseasca?
Eu presuspun că sârbii fac ca românii.Eu as fi curios, la momentul actual, sa vad cum fac si sarbii... Presupun, mergand pe istoria lor ca e un melanj intre surse grecesti si
slavonesti.
Denumirea corectă este "rugăciunea de după amvon" şi ea se rosteşte în faţa soleii, după icoana centrală care este prezentă în toate bisericile ruseşti, inclusiv în Basarabia.Cum fac rusii rugaciunea amvonului? Mai precis... unde?
Da, ies toţi. Dar dacă sunt extrem de mulţi, atunci iese primii 5 sau 7, iar restul rămân în altar.La intrarea mica - cu Evanghelia - ies toti clericii atunci cand e in sobor?
Protosul! Doar el.Daca este in sobor fara diacon, cine este cu evanghelia?
Dacă spuneaţi "după părerea mea", vă lăsam în pace, dar aşa, vă cer câteva argumente istorico-liturgice clare. Cele populiste nu mă interesează, pt că Sfintele Uşi nu au apărut ca o măsură "anti-populară"...Cea mai corectă practică este să lași ușile tot timpul derschise
În faţa sau din faţa Sf. Uşi?La citirea Evangheliei care se face in fata usilor imparatesti, de exemplu la Liturghie...
Nu prea am înţeles ce vreţi să întrebaţi şi la ce situaţie concretă vă referiţi.iese doar diacon(daca este )cu faclie sau iese sau daca nu este iese si ipodiaconul/paraclisierul.Nu prea am zis bn ca daca este diacon citeste el Evanghelia dar cred ca ati inteles intrebarea....
Tot nu am înţeles care e nedumerirea dvstră, dar din ce am înţeles, paracliserul iese cu lumânarea aşa cum face şi diaconul.Duminica la Liturghie, de exemplu la citirea sfintei Evanghelii,unde slujeste de exemplu un singur preot iese ipodiaconul cu faclie cum ies diaconii de exemplu la citirea Sf. Evangheliii unei Utrenii din cursul saptamanii?
La toate praznicile Mântuitorului, cu excepţia Paştilor, se spune "Slavă Ţie Dumnezeul nostru, slavă Ţie". Restul sunt invenţii băbeşti.Si mai am o intrebare, unde se gasesc stihurile care se pun la Canoane?...unele au indicate pe la inceput,foarte rar, dar altele nu...am auzit un stih azi de o sa va distrati de minune: Slava Hristoase (Dumnezeule) Sfintei Inaltarii Tale, Slava Tie Doamne,Slava Tie....aproape cat troparul.
În BOR toţi (arhi/proto)diaconii trebuie să-şi încrucişeze orarele. Doar la ruşi se face această diferenţă, pt că la ei diaconii (simpli) poartă un alt fel de orar: o simplă panglică pe umărul stâng (care nu trece pe sub umărul drept) şi acesta se încrucişează. Arhi/proto-diaconii poartă la ei un orar asemănător cu cel grecesc şi românesc, numai că nu dintr-o singură panglică, ci din două sepate, ceea nu permite încrucişarea lor. Ei chiar aşa îl numesc: "orar dublu". La Tatăl nostru arhi/proto-diaconul doar dă partea din faţă a orarului după partea care trece pe sub umărul drept (pentru a nu-l deranja la împărtăşire, când face închinăciuni sau metanii), iar partea din spate rămâne ca înainte.La Liturghia cu arheieru, arhidiaconul isi intoarce orarul crucis inainte de Tatal nostru? Un arhidiacon de fapt protodiacon, mi-a spus ca decat diaconii isi incruciseaza orarele in acel moment !
La Sfinţii cu Polieleu, troparul zilei nu se mai pune, pt că nu s-a pus Octoihul, pe când la cel cu Doxologie, pt că s-a pus Octoihul la Canaone, se pune şi troparul zilei la Liturghie.Ce tropare si condace se pun dupa Veniti sa ne inchinam atunci cand avem Sfant cu doxologie sau cu Polieleu? Mai direct, punem la inceput troparul zilei sau nu ?
Despre asta am scris în cartea mea. Sper că ai citit-o...As dori sa aflu daca in timpul Heruvicului se poate evita ridicarea mainilor si momentele cand se ridica mainile in timpul Sfintei Liturghii .
Am să spun un punct de vedere personal, pt că ceva "exact" nu există.Inainte de iesirea cu Cinstitele Daruri am observat ca la unele biserici preotul iese pe solee si spune ceva de genul,,binecuvantati si ma iertati fratilor ..,,iar la unele biserici nu se zice nimic.
Cum este corect sa se procedeze la acest moment ? Daca trebuie spus ceva , exact ce anume trebuie spus , iar credinciosii cum trebuie sa raspunda la aceste formule ?
Pentru ce trebuiesc spuse aceste formule ?
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori