Iosua se inchina lui Dumnezeu (nu se inchina chivotului).
ortodocsii nu se inchina pinzei, lemnului sau culorii ci prototipului infatisat in icoana (forma de cinstire) aflat in prezenta lui Hristos. Avem acest exemplu de inchinare (ca forma de respect) in persoana lui David; s-a inchinat inaintea lui Saul fara ca gestul sa fi fost idolatru.
Diferenta intre Chivotul Legamantului si icoane este ca de la cer la pamant
si una si cealalta sunt reprezentari ale celor din cer sau de pe pamint facute de mina omeneasca; atit icoana cit si ingerii de pe capacul Chivotului nu erau considerate a fi Dumnezeu; nu se confundau cu Dumnezeu.
1. chivotul a fost facut la porunca lui Dumnezeu, dupa indicatiile stricte si amanuntite date de Insusi Dumnezeu; icoanele (ca forma de inchinare) au fost facute de oameni, dupa capul lor, contrar poruncii lui Dumnezeu "Fiindcã n-ati vãzut nici un chip în ziua cînd v-a vorbit Domnul din mijlocul focului, la Horeb,vegheati cu luare aminte asupra sufletelor voastre, ca nu cumva sã vã stricati, si sã vã faceti un chip cioplit, sau o înfãtisare a vreunui idol, sau chipul vreunui om sau chipul vreunei femei,"
a) chip de om sau de femeie ai si tu in casa si le cinstesti in forma ta particulara; prin urmare, potrivit cu interpretarea ta, te-ai stricat; b) chipuri de oameni s-au vazut de la Adam si Eva incoace; c) chivotul a fost facut la porunca lui Dumnezeu, icoanele BO au fost facute fara porunca de la Dumnezeu dar nici contra; amindoua de mina omeneasca si amindoua nu se confunda cu Dumnezeu. Inchinarea in prezenta lor (la Dumnezeu sau sfintul reprezentat) nu e inchinare idolatra.
Si, un verset pentru cei care se cred mai intelepti decat Sfintii Apostoli, si isi fac icoane sa se inchinew inaintea lor:
"S-au fãlit cã sunt întelepti, si au înebunit, si au schimbat slava Dumnezeului nemuritor într-o icoanã) care seamãnã cu omul muritor,"(Romani 1:23)
textul de mai sus nu are legatura cu icoanele BO (sau inchinarea la icoane) de vreme ce in BO nu se schimba slava catre Dumnezeu cu nika. Se continua a se slavi Sfinta Treime ca intotdeauna si, totodata, sa se cinsteasca sfintii Bisericii, cei ce merita cinstea noastra.
2. Dumnezeu isi manifesta prezenta printr-o lumina (shekina), care aparea intre cei doi ingeri de pe capacul ispasirii (acest fapt a fost marturisit de Insusi Dumnezeu). Despre Chivotul Legamantului avem scrise pagini intregi cu indemnuri si invataturi date de Insusi Dumnezeu. Avem macar un astfel de indemn referitor la icoane (spre inchinaciune si pupaciune)? Unde spune Dumnezeu ca Il gasim in picturi facute de mana omului si sa ne inchinam in fata acestor lucrari omenesti?
cine spune ca pe Dumnezeu Il gasim in picturi?!
Unde scrie ca trebuie sa scrie pentru a cinsti sfintii reprezentati in icoane?
Un sfat: nu mai incercati sa terfeliti invataturile din Sfanta Scriptura, date de Insusi Dumnezeu, pentru a va argumenta nascocirile. Este mai onest sa recunoasteti ca icoanele (pentru inchinare) sunt rod al "sfintei traditii" si nu au nici o legatura cu invataturile crestine.
un sfat: lasa-te de exegeza np!
Icoanele tin de invatatura crestina si anume: sa cinstim pe cei ce merita cinstea noastra si sa le urmam credinta. Modul in care ii cinstim este la latitudinea Bisericii asa cum modul vostru de a va cinsti pastorii va priveste personal.