La Litie NICIODATĂ troparele nu se pun aşa sau măcar pe aproape. Mai întâi clarificaţi-vă ce doriţi să întrebaţi şi apoi discutăm.Parinte, ma iertati cum se puneau troparele in seara asta la Litie? Ma gandisem asa : al Invierii, primul al Sfantului Slava... al doilea al Sfantului Si acum Nascatoare de Dumnezeu. Dupa asta m-am gandit ca trebuiesc doar trei pentru cadiri. Cum este de fapt?
La început numărul troparelor era exact cât numărul stihurilor biblice, dar cu timpul s-au mai adăugat, mai ales cele cu Sf. Maria şi Sf. Andrei.Se poate pune Canonul cel Mare din săptămâna a V-a pe stihurile Cântărilor lui Moise ?
La numărătoare nu prea corespund, dar s-ar putea completa cu "Miluieşte-mă, Dumnezeule".
DA.punem la rînd toate stihurile, şi când se termină continuăm cu Miluieşte-mă ?
Ma iertati, va intreb cum trebuiau sa fie de fapt deoarece in Triod scrie ca se pune si al invierii, am inteles apoi ca al invierii nu se pune niciodata, si acuma ma vad nevoit sa va intreb si care este principiul dupa care se pun troparelel la Litie.Parinte, ma iertati cum se puneau troparele in seara asta la Litie? Ma gandisem asa : al Invierii, primul al Sfantului Slava... al doilea al Sfantului Si acum Nascatoare de Dumnezeu. Dupa asta m-am gandit ca trebuiesc doar trei pentru cadiri. Cum este de fapt?
Există vreo legatură între aceste pomeniri generale din Sâmbetele 2-3-4 din Postul Mare și cele particulare, tot din acestă perioadă? Întrebarea poate este naivă, cer scuze, dar nu știu alt fel cum s-o formulez. întreb deoarece în România, există obiceiul unor astfel de pomeniri particulare pentru toată durata Postului Mare, fapt diferit de restul anului.În Postul Mare, pomeniri generale ale morţilor se fac doar în Sâmbetele 2-3-4 din Postul Mare. Iar pomeniri particulare nu se fac de la Florii până la Duminica Tomii.
In această situatie, ar trebui omisă o Vecernie de la inceputul triodului, ca si o Utrenie de la sfârsit?Aş vrea să aprofundăm cele scrise de părintele Makarios Simonopetritul în Triodul explicat, pp 124-127.
Pe scurt, el spune că în Postul Mare ziua liturgică începe cu Utrenia şi se sfîrşeşte cu Vecernia.
În nota editorului este scris:
Din nefericire, în Triodul românesc actual, revizorii au modificat arbitrar această ordine inversată a zilei liturgice în Postul Mare (Utrenie- Vecernie) din Triodul original grec, uniformizînd-o şi aliniind-o la ordinea zilei liturgice obişnuite (Vecernie-Utrenie), ceea ce trădează faptul că nu i-au înţeles semnificaţia.
A fost o perioadă când de luni până vineri, pe toată perioada Postului Mare, nu se făceau pomeniri ale sfinţilor. Pomenirile de mucenici erau transferate pt zilele de sâmbătă, iar cele de ierarhi şi cuvioşi pt zilele de duminică. Aşa au apărut duminicle 4 şi 5 (nu şi a 2-a, care e mai târzie).Despre celebrarea sfinţilor în zilele din perioada Postului Mare.
Atât pr Makarios Simonopetritul, cât şi I Foundoulis, ca şi canonul 51 Laodiceea, afirmă că, în această perioadă să nu se facă celebrarea mucenicilor (sfinţilor) din Minei.
Contrar acestor afirmații, Tipiconul prevede, nu numai celebrarea sfinţilor care cad în aceste zilele din Minei, ba încă citire anticipată a canoanelor din Minei pentru Sâmbetele şi Duminicile din perioada Penticostarului. Care în România, de regulă, se citesc la Pavecerniţa Mare. Cum ar fi normal?
Există vreo legatură între aceste pomeniri generale din Sâmbetele 2-3-4 din Postul Mare și cele particulare, tot din acestă perioadă? În România, există obiceiul unor astfel de pomeniri particulare pentru toată durata Postului Mare, fapt diferit de restul anului.În Postul Mare, pomeniri generale ale morţilor se fac doar în Sâmbetele 2-3-4 din Postul Mare. Iar pomeniri particulare nu se fac de la Florii până la Duminica Tomii.
Dacă este bine ca pomenirile particulare să se facă în cadrul slujbei de pomenire generală în aceste Sâmbete, sau trebuie un alt parastas? Întreb deoarece mi se pare că slujbele se suprapun.
Toate Vecerniile şi Utreniile trebuie să rămână pe loc. Problema nu-i chiar atât de complicată sau importantă cum pare în cele scrise mai sus. La greci, de exemplu, scrie că ziua de miercuri începe cu Utrenia de miercuri, pe când la români scrie că începe cu Vecernia de marţi seara. Dar asta nu schimbă foarte mult datele problemei, căci nici grecii, nici românii, nu înţeleg sensul acelor subtilităţi, care, de fapt, nici nu sunt atât de relevante.In această situatie, ar trebui omisă o Vecernie de la inceputul triodului, ca si o Utrenie de la sfârsit?Aş vrea să aprofundăm cele scrise de părintele Makarios Simonopetritul în Triodul explicat, pp 124-127.
Pe scurt, el spune că în Postul Mare ziua liturgică începe cu Utrenia şi se sfîrşeşte cu Vecernia.
În nota editorului este scris:
Din nefericire, în Triodul românesc actual, revizorii au modificat arbitrar această ordine inversată a zilei liturgice în Postul Mare (Utrenie- Vecernie) din Triodul original grec, uniformizînd-o şi aliniind-o la ordinea zilei liturgice obişnuite (Vecernie-Utrenie), ceea ce trădează faptul că nu i-au înţeles semnificaţia.
Ce părere aveți dacă am aplica acest principiu de transfer al pomeniri sfinților din cursul săptămânii, pentru zilele de sâmbătă și duminică?A fost o perioadă când de luni până vineri, pe toată perioada Postului Mare, nu se făceau pomeniri ale sfinţilor. Pomenirile de mucenici erau transferate pt zilele de sâmbătă, iar cele de ierarhi şi cuvioşi pt zilele de duminică. Aşa au apărut duminicle 4 şi 5 (nu şi a 2-a, care e mai târzie).
Deja în sec. 13, când are loc sinteza tipiconală, principiul acesta a fost modificat şi pomenirile sfinţilor au fost suprapuse cu zilele de rând ale Triodului. Şi astfel, Sf. Teodor Tiron, Ioan Scărarul şi Maria Egipteanca au ajuns să fie pomeniţi şi pe dată fixă şi pe dată schimbătoare.
Doar în Săptămâna Patimilor şi cea Luminată slujbele sfinţilor se suprimă şi ca să nu rămână necitite, se citesc din timp la Pavecerniţă. S-a aplicat principiul, uneori nesănătos, "mai bine punem totul, decât să greşim lăsând ceva".
Așa spune și Prof. Ene Braniște în Liturgica Generală, că în cursul săptămânii din Postul Mare, să nu se facă pomeniri pentru cei adormiți.( parastasele la 3, 9, 40 de zile), se amână pentru sâmbete, și doar sâmbetele 2-3-4, când avem și pomenire generală.
Şi în Basarabia există obiceiul ca oamenii să dea un pomelnic aparte "pentru Postul Mare". Preoţii iau aceste pomelnice sau chiar le cer oamenilor, deşi în Postul Mare sunt cele mai puţine Liturghii euharistice şi ocazii de a pomeni acele pomelnice sunt mai puţine ca de obicei. Probabil se mizează pe "puterea rugăciunii" (combinată cu postul) în această perioadă.
Aceste pomeniri nominale ale miilor de nume, care și în România se fac în mănăstiri, sunt considerate ca fiind pentru parastase sau și pentru proscomidie, sau au o definire intermediară și nu prea clară?La mănăstirea unde am stat eu în Basarabia, în timp ce preotul slujitor citea Catisma 17, alţi preoţi sau chiar monahi simpli citeau miile de nume ale celor adormiţi, iar la ectenii şi parastase erau pomeniţi doar ctitorii şi cei care încă n-au împlinit 40 de zile de la deces.
Exact, deşi să nu vă închipuiţi că pomenirile de sfinţi erau însoţite de mese şi băute, ca astăzi. E vorba de bucuria duhvoniceasc, textul şi chiar melodia cântărilor, care sunt un pic diferite (sau cel puţin ar trebui să fie).Transferul acestor pomeniri de mucenici și ierarhi, a avut poate ca raționament, neconcordanța perioadei de pocăință pentru zilele de post cu cele festive ale serbării sfinților?
Regula este valabilă doar pentru parastesele de 9 şi 40 de zile (căci cel de 3 zile este de fapt în ziua înmormântării). Mai târziu însă, regula a fost restrâsă doar la Săptămâna Patimilor şi cea Luminată, când se suprimă şi pomenirile sfinţilor. Deci pr. Branişte citează o indicaţie tipiconală pe care acelaşi tipic şi mai ales cărţile de slujbă au cam desfiinţat-o. Deci, după părerea mea, pomenirile nominale ale celor adormiţi se pot face în toată patruzecimea (adică până la Florii).Așa spune și Prof. Ene Braniște în Liturgica Generală, că în cursul săptămânii din Postul Mare, să nu se facă pomeniri pentru cei adormiți (parastasele la 3, 9, 40 de zile), se amână pentru sâmbete, și doar sâmbetele 2-3-4, când avem și pomenire generală.
Mă iertați că eu insist pe ideie ca să o înțeleg bine. Părinte, să înțelegem că orice fel de pomenire nominală a celor adormiți nu trebuie făcută în aceste zile de post?
Nicăieri nu scrie asta. Dar, cred eu, toate pomenirile nominale ar trebui cumva legate de Liturghia Euharistică (nu neapărat Proscomidie), ori noi nu facem Liturghie euharistică de luni până vineri tot Postul Mare.Regula este valabilă și pentru pomenirile nominale pentru cei vii?
Bănuiala porneşte de la practica actuală. În trecut nu se pomenea nici un nume la Proscomidie. Eu înclins spre această practică veche...bănuiesc că specificația aceasta ca pomenirile nominale să se facă doar în aceste sâmbete de pomenire generală, 2-3-4, se referă la parastase sau trisaghioane, nu și la proscomidie. Adică, dacă în celelalte sâmbete, 1-5-6, ar trebui făcute pomenirile nominale, alea cu mii de nume, pentru proscomidie ?
Catisma a 17-a în sâmbetele morţilor are o rânduială specială, ea fiind întreruptă de o ectenie pentru cei adormiţi. Deci nu-i nici parastas şi nici o simplă catismă a zilei, ci o rânduială specială pentru sâmbetele morţilor. Aceste pomeniri nu au nimic comun cu Proscomidia şi nici nu pot fi făcute în timpul Catismelor din alte zile.Aceste pomeniri nominale ale miilor de nume, care și în România se fac în mănăstiri, sunt considerate ca fiind pentru parastase sau și pentru proscomidie, sau au o definire intermediară și nu prea clară?
Ar trebui să se facă și duminica tot în acest timp al catismelor la utrenie?
Nu este un adaos, ci o scăpare. Toată săptămâna se mănâncă peşte. Calendarul BOR nu spune că doar miercuri şi vineri, ci inclusiv miercuri şi vineri. Că în rest e de la sine înţeles. Dezlegările la peşte tot timpul vin înaintea celor la lactate.Am citit studiul dvs despre Triod.
Calendarul romanesc actual prevede dezlegare la peste miercuri si vineri in saptamana branzei. Cum comentati acest adaos?
Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator