Ei, şi aici istoria este lungă şi complicată. Într-o anumită etapă, Proscomidia şi-a găsit loc în timpul Antifoanelor, dar apariţia lor e cu 2-3 secole înainte de Proscomidia dezvoltată (cu scoatere de miride) aşa cum o avem acum. Antifoanele sunt mai degrabă rodul procesiunilor de la o biserică la alta în Constantinopol. Nu de puţine ori, patriarhul cu preoţii se îmbrăcau în skevofylakionul unei biserici (căci undele, paradoxal, nici nu avea skevofylakion), apoi mergea la o altă biserică pt a sluji. Între timp cântau psalmi: 3 sau mai mulţi.Sunt obligatorii cele 3 antifoane de la Liturghie? Ați zis că ele s-au adăugat cândva ca un timp pentru proscomidie, ori acum nu mai este cazul.
Din cele descrise mai sus, se poate uşor deduce că ectenia respectivă a fost mutată integral la început. O bună perioadă de timp, deşi mutată la început, o parte a ei sau chiar ectenia integrală, era rostită şi în locul ei vechi, înainte de Heruvic. Ruşii şi parţial românii au păstrat această rânduială. Grecii nu mai au în nici o carte rămăşiţe ale Ecteniei Mari înainte de Heruvic. (Detalii: Juan Mateos, Liturghia Cuvântului, trad. rom., pp. 188-190.)Între cele două rugăciuni ale ”credincioșilor” se află un vestigiu al ecteniei mari. Atît de scurtă era pe atunci ectenia mare, sau altele sunt motivele micșorării ei ?
Nu vorbim de istoria complicată a Antifoanelor, ci de ceea ce avem şi trebuie să facem acum:As dori sa aflu daca e normal ca la Vohodul Mic sa nu se cinte Fericirile, ci doar Aparatoare Doamna sau cind anume (din an) se cinta si cind nu fericirile
Și sf. vs. mi-ați citit gîndurile, ba chiar și faptele (excepționale, nu curente )Rugăciunea "Intrării Mici", când Evanghelia se scoate din "depozit" (sau se ia de pe analogul din mijlocul bisericii unde a stat spre închinare până în acel moment) şi se duce în altar + Binecuvântarea Liturghiei (*Se pare că în vechime nu era o binecuvântare specială a Liturghie, ci binecuvântarea intrării în biserică ca icoană a Împărăţiei lui Dumnezeu, însemna şi binecuvântarea Liturghiei.)
Rugăciunea să fie rostită ?Rugăciunea Trisaghionului şi cântarea Trisaghionului
Și astfel ar dispare Ectenia întreită ? Eu am considerat suficientă Ectenia mare de la începutul Utreniei, în condițiile în care cele două slujbe sunt unite, practic (în majoritatea bisericilor) sau tipiconal (vezi ipoteza lui Mateos).Ectenia Mare cu prima rugăciune pt credincioşi (astăzi: "rugăciunea primului antifon")
De ce această celebră rugăciune ”Cel ce binecuvîntezi pe cei ce Te binecuvîntează” este prezentă și la Utrenie (între cele 12), și la Antifoane (ce legătură aveau acestea cu concedierea), și la concedierea credincioșilor ???Ectenia Mică cu a doua rugăciune pt credincioşi (astăzi: "rugăciunea celui de-al treilea antifon") şi ecfonisul "Ca sub stăpânirea Ta" (Rug. "antifonului II" este o prescurtare a "rugăciunii de după amvon" şi se pare că se citea la concedirea penitenţilor.
Păi nu putem combina foarte uşor ceea ce se făcea în trecut cu ceea ce se face în prezent. Pe atunci Liturghia nu numai că nu avea această binecuvântare, dar nu exista nici obiceiul însemnării cruciş peste antimins. Să nu uităm că antiminsul fie nu exista deloc, fie era ţinut sub acoperemântul Sfintei Mese, iar deasupra nu exista nimic şi doar înainte de Intrarea Mare se desfăcea un iliton.Părinte, dacă ați spus că aducerea Evangheliei de pe analog în altar se făcea la Intrarea Mică, și așa ar trebui să se facă și în prezent, atunci cum ar trebui să se facă la Biecuvântarea Mare atunci când se însemnează cruciș cu Evanghelia pe Sfântul Antimis?
Sensul intrării credincioşilor în biserică. Atunci abia se intra în biserică pentru Liturghie, până atunci aşteptând în exonarthex.Ce sens au cuvintele ”Binecuvîntată este intrarea sfinților tăi” ?
În principiu DA, numai în forma de astăzi parcă nici una, nici alta nu mai au sens.Ar trebui ele rostite tare, împreună cu rugăciunea Intrării ?
Nu. O altă variantă de traducere ar fi "intrarea celor sfinte", adică a Evangheliarului ca odor bisericesc. Dar asta e o interpretare menită să camufleze lipsa sensului de a binecuvânta intrarea credincioşilor. Despre traducerea formulei de binecuvântare s-a vorbit şi aici.Cineva a găsit o variantă de traducere ”Binecuvîntată este intrarea în cele sfinte ale Tale”. E corectă ?
Rugăciunile de la sfârşitul Catismelor sunt luate din Vechiul Evhologhion, fiind alese cele mai generale. Aşa s-a întâmplat că după Catisma a 11, a fost pusă Rugăciunea a 9-a de la Utrenie (preluată şi la Liturghie).Rugăciunea de dinainte de citirea Evangheliei (”strălucește în inimile noastre...”) se regăsește și după catisma a XI a Psaltirii. Cum se explică acest transfer ? Și unde s-a aflat ea mai întîi ?
Este o rugăciune ajunsă târziu în Liturghie când, demult tare, toate rugăciunile erau citite în taină.S-a citit la Liturghie această rugăciune cu voce în trecut ? Înainte sau după Aliluia ?
Așa este. Eu mi-aș dori să avem într-o zi un Apostol-Evangheliar, în care cele 2 lecturi zilnice să stea împreună pe aceeași pagină. Pînă atunci, când ies cu Evangheliarul să citesc, primesc de la cititor Apostolul și-l așez alături de Evanghelie, ca să le am pregătite în timpul predicii.predica trebuie să se axeze nu doar pe Evanghelie, ci şi pe Apostol.
Eu o citesc tare înainte de Antifonul III (Fericirile - și ele o lectură evanghelică) și de Intrarea Mică (cu Evanghelia), și așa cred că acoperă în mod dinamic ambele citiri.Este o rugăciune ajunsă târziu în Liturghie când, demult tare, toate rugăciunile erau citite în taină.
Eu am numite rezerve faţă de ea, nu în ce priveşte textul sau conţinutul, ci locul aşezării ei.
Practica este rudimentară, dar bună în esenţa ei. Încă un BRAVO din partea mea. Pe mine m-a inspirat la ceva mai radical:Eu o citesc tare înainte de Antifonul III (Fericirile - și ele o lectură evanghelică) și de Intrarea Mică (cu Evanghelia), și așa cred că acoperă în mod dinamic ambele citiri.
Cred că este mai real ca enarxa să se facă în mijlocul bisericii, aşa cum se făcea în sec. X prima parte a Liturghiei Sf. Iacov. Şi despre asta am scris în a doua ediţie a cărţii mele. Mai aşteptaţi puţin. Iar dacă aveţi carevă păreri şi propuneri, scrieţi-le, cât mai este timp de corectat ceva...Dar ce părere aveţi dacă enarxa ar fi uneori procesională? Sunt totuşi multe mănăstiri cu mai multe biserici in incintă şi acest lucru ar fi posibil.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori