Mulţumesc. Într-adevăr la început "servirea la mese" o făceau apostolii, apoi au desemnat pentru această lucrare pe diaconi. Şi de atunci până azi aşa a rămas.Am facut eu corectia pentru tine.
Mulţumesc. Într-adevăr la început "servirea la mese" o făceau apostolii, apoi au desemnat pentru această lucrare pe diaconi. Şi de atunci până azi aşa a rămas.Am facut eu corectia pentru tine.
Mai puneţi mâna pe carte. Începeţi cu asta: “Preoţia sacramentală” vs “preoţia universală”. Acolo explic pe scurt şi sensul termenilor.Apostolii hirotoneau pe prezbiteri (numiţi şi episcopi), dar ca să hirotonească preoţi n-am citit aşa ceva în Scriptură. Ar fi şi incorect spus, căci pe vremea aceea preoţii se ungeau, nu se hirotoneau.- Şi-atunci de ce apostolii mai hirotoneau episcopi şi preoţi?
Mulţumesc pentru link şi pentru sfat. Am pus mâna pe "cartea" de începătură recomandată şi trebuie să vă mărturisesc că m-a dezamăgit felul cum autorul pune problema. Nu e cazul să demontez eu teoria expusă, o fac suficient la urma articolului comentatorii (până când s-a restricţionat posibilitatea de a posta comment-uri).Mai puneţi mâna pe carte. Începeţi cu asta: “Preoţia sacramentală” vs “preoţia universală”. Acolo explic pe scurt şi sensul termenilor.
Pe lângă numeroasele texte de la Evrei, unde se vorbeşte despre Hristos ca "(h)iereos", textele de la I Petru 2:5,9 precum şi de la Apocalipsă 1:6 vorbesc şi despre creştini ca despre "ierei". (Încă o dovadă că ortodcşii ştiu mai bine Biblia decât neoprotestanţii!)înainte de toate cărţile, e bine să "punem mâna" pe Cartea cărţilor. Acolo nu veţi întâlni preoţi [ιερέυς] creştini, ci doar prezbiteri [πρεσβύτερος] creştini. În rest, tot ce are legătură cu "preoţii" creştini se face prin refugiul în Sfânta Tradiţie, nicidecum prin trimitere la textul sacru. Cât priveşte asimilarea lui presbyteros cu preotul în decursul veacurilor. are de-a face cu mutaţia semantică respectivă nicidecum cu adevărul biblic.
Precum vedeţi, am scris "preoţii" creştini ca să fac distincţie de preoţia universală şi preoţia Marelui nostru Preot-Hristos care apar într-adevăr în Noul Testament. Nu contest că unii ortodocşi ştiu mai bine Biblia decât neoprotestanţii, să dea Domnul s-o cunoască toţi!Pe lângă numeroasele texte de la Evrei, unde se vorbeşte despre Hristos ca "(h)iereos", textele de la I Petru 2:5,9 precum şi de la Apocalipsă 1:6 vorbesc şi despre creştini ca despre "ierei". (Încă o dovadă că ortodcşii ştiu mai bine Biblia decât neoprotestanţii!)
Din fericire (pentru mântuirea noastră), preoţia sacramentală a rămas doar în dreptul Marelui nostru Preot din Ceruri, aşa cum citim în Noul Testament.Deci dacă poate exista o preoţie (hierateuma) universală prin pecetluirea Duhului Sfânt la Botez, poate exista şi una sacramentală pe care Hristos, tot prin Duhul, o dă celor pe care Biserica îi alege să fie presbyteri.
Nu neg şi chiar vă dau dreptate, însă doar de la un anumit moment al istoriei creştine, n-aş putea preciza când de la sec.II încolo. Cert este că în Biserica Apostolică (Biserica din timpul apostolilor) aşa cum găsim scris în Fapte, Epistole şi Apocalipsa, preoţi sacerdotali, sacramentali, sacrificiali (sau vreţi să-i numiţi) nu existau. Existau doar preoţi evrei, preoţi păgâni şi desigur Marele nostru Preot din Cer.Experienţa şi Tradiţia Bisericii arată că presbyterii erau şi preoţi ai Noului Legământ, care aduceau jertfa cea nesângeroasă şi erau, ca şi apostolii, "iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu".
De acord.Dar haideţi să vorbim despre preoţie aici, unde deja multe s-au spus şi poate că chiar ar fi bine să legăm cele 2 subiecte.
Aha, deci Biserica lui Hristos cea adevărată atât de repede a dispărut, fiind biruită de porţile iadului (deşi Hristos promisese altceva) şi a trebuit să veniţi voi în sec. 19 ca să readuceţi totul la primele decenii. Mie mi se pare mai mult decât stupid.Nu neg şi chiar vă dau dreptate, însă doar de la un anumit moment al istoriei creştine, n-aş putea preciza când de la sec.II încolo.
Pe ce se bazează această certitudine? Pe Biblie? Păi nu spune singură Biblia că ea nu conţine totul?Cert este că în Biserica Apostolică (Biserica din timpul apostolilor) aşa cum găsim scris în Fapte, Epistole şi Apocalipsa, preoţi sacerdotali, sacramentali, sacrificiali (sau vreţi să-i numiţi) nu existau. Existau doar preoţi evrei, preoţi păgâni şi desigur Marele nostru Preot din Cer.
De ce v-aţi mâniat? Că nu stă scris în Noul Testament nimic de preoţi oficianţi creştini? Şi ce legătură are aceasta cu biruinţa porţilor Iadului şi mai ales cine a amintit de aşa ceva? Biserica lui Hristos a subzistat în ciuda tuturor atacurilor venite din afara şi din interiorul ei de la apostoli şi până azi, dar n-a subzistat în zidurile şi aurul catedralelor (căci sfinţii apostoli n-au avut nici una nici cealaltă), ci în pietrele vii ale membrilor ei credincioşi. De la apostoli şi până azi. Fără "noi" şi fără "voi", fără "furioşii Domnului", fără ne-sfinte războaie şi ură interconfesională.Aha, deci Biserica lui Hristos cea adevărată atât de repede a dispărut, fiind biruită de porţile iadului (deşi Hristos promisese altceva) şi a trebuit să veniţi voi în sec. 19 ca să readuceţi totul la primele decenii. Mie mi se pare mai mult decât stupid.
Pe Biblie dară, precum citiră-ţi că El Marele şi Singurul Preot Carele e în acelaşi timp şi Jertfă şi Oficiant conţine totul, tot ce este de folos spre învăţătură, spre mustrare, spre îndreptare, spre înţelepţirea cea întru dreptate ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârşit şi bine pregătit pentru orice lucru bun întru mântuire.Pe ce se bazează această certitudine? Pe Biblie? Păi nu spune singură Biblia că ea nu conţine totul?
Cred ca Protestantii au o cu totul alta soteriologie fata de noi. Pentru ei Biserica inseamna individul. Ei interpreteaza Matei 16:18 ca referindu-se la indivizi, si anume cei ce cred in Hristos, care nu vor fi biruiti de moarte, cum nici Hristos nu a fost. Pentru ei nu trebuie sa existe o Biserica institutionala si Organizatorica, perpetua de la inceput pana in sfarsit in toate perioadele. Asta mai mult soteriologia noastra si a catolicilor. Daca representez gresit punctul de vedere al Protestantilor va rog sa ma corectati.1. Nu e supărare, ci nedumerire. Dacă Biserica din sec. II a introdus ceva ceea ce nu era în sec. I, înseamnă că nu mai e Biserica Adevărată. Şi atunci unde e cea Adevărată?
2. Ia verificaţi textul biblic şi veţi vedea că aţi pus un cuvânt în plus, care este determinant. Acolo nu scrie "tot ce este de folos..."
Tocmai am spus unde este: în pietrele vii din care e formată, nu în pietrele fizice. Pe vremea apostolilor, Biserica chiar era numită "Biserica din casa lui....". Acelea nu erau "Biserica cea Adevărată"?1. Nu e supărare, ci nedumerire. Dacă Biserica din sec. II a introdus ceva ceea ce nu era în sec. I, înseamnă că nu mai e Biserica Adevărată. Şi atunci unde e cea Adevărată?
Dacă vă uitaţi bine, eu n-am citat un text biblic, l-am parafrazat doar. Şi nu unul, ci mai multe...2. Ia verificaţi textul biblic şi veţi vedea că aţi pus un cuvânt în plus, care este determinant. Acolo nu scrie "tot ce este de folos..."
Nu chiar. Dacă vorbim de soteriologie la neoprotestanți, aceștia spun că nu Biserica mântuiește, ci Hristos. Cât privește Biserica, ai au un concept aparte, anume Biserica Văzută și cea nevăzută.Cred ca Protestantii au o cu totul alta soteriologie fata de noi. Pentru ei Biserica inseamna individul.
Dumneavoastră ce ziceţi? Mulţimea de oameni credincioşi din toate timpurile şi toate neamurile care nu au avut privilegiul să facă parte din Biserica Creştină, vor arde în focul Iadului? Eu zic că Dumnezeu nu e mai rău decât omul. El nici măcar nu-i rău...Dar spusa Sf. Ciprian de Cartagina: "În afara Bisericii nu este mântuire!" cum o apreciaţi? E conformă cu Biblia sau nu?
Si totuşi, El permite în lumea aceasta mult mai mult rău decât eu, ca om, aş permite. Nu pentru că e rău, ci pentru că e drept; ceea ce eu nu sunt.Eu zic că Dumnezeu nu e mai rău decât omul. El nici măcar nu-i rău...
Aşa este. Deci sunt deja două motive principale pentru care Dumnezeu va mântui şi "în afara Bisericii": pentru că este bun şi pentru că este drept.Si totuşi, El permite în lumea aceasta mult mai mult rău decât eu, ca om, aş permite. Nu pentru că e rău, ci pentru că e drept; ceea ce eu nu sunt.
D-le undecimus:Dumneavoastră ce ziceţi? Mulţimea de oameni credincioşi din toate timpurile şi toate neamurile care nu au avut privilegiul să facă parte din Biserica Creştină, vor arde în focul Iadului? Eu zic că Dumnezeu nu e mai rău decât omul. El nici măcar nu-i rău...Dar spusa Sf. Ciprian de Cartagina: "În afara Bisericii nu este mântuire!" cum o apreciaţi? E conformă cu Biblia sau nu?
Este absurd să credem că Dumnezeu îi va pedepsi pe toţi aceia care independent de voinţa lor nu au primit botezul creştin. Dacă veni vorba, reala întrebare ar fi ce se va întâmpla cu aceia care au primit botezul creştin "independent de voinţa lor", au dus o viaţă neconformă unui adevărat creştin şi aşa au şi murit? Aceştia care au fost în Bisericăvor avea mântuire? Această întrebare ar trebui să ne preocupe şi nu ce se va întîmpla cu budiştii, musulmanii şi alte categorii...La întrebarea dvs. (a doua) nici nu e nevoie de răspuns, deoarece ați sărit peste prima întrebare care ar trebui pusă: Ce se întâmplă cu aceia care, începând cu perioada de după Învierea Domnului și până la Judecata de Apoi, nu au primit Botezul creștin din motive independente de voința lor și care, bineînțeles au murit așa? Acum să vă văd! (Vă rog, nu încercați să evitați mai ales răspunsul la întrebarea a nr.2!)
Înapoi la “Ortodoxia pentru ne-ortodocşi”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator