De Sf. Masă ne tot apropiem permanent, dar numai înainte de Anafora ne apropiem pentru a aduce Sfânta Jertfă. Deci, în acest moment, ne rugăm ca să ne apropiem cu un alt scop, cel mai important, şi care în trecut era şi singurul.rugăciunea punerii înainte, care face parte din categoria accesus ad altare, unde anume era în vechime rostită și unde anume ar trebui să fie acum rostită? Întreb deorece locul actual unde este ea plasată acum mi se pare nepotrivit, mi se pare irealist și lipsit de sens să cerem lui Dumnezeu să ne ducă la sfântul Său jertfelnic în momentul în care deja suntem ajunși.
Da, de acord, însă eu mă refer la momentul rostirii rugăciunii, ar fi realist dacă se rostește după pomenirile din biserică, în timp ce se duc darurile spre altar, în locul troparelor, Iosif cel cu bun chip, și celelalte, etc... .De Sf. Masă ne tot apropiem permanent, dar numai înainte de Anafora ne apropiem pentru a aduce Sfânta Jertfă. Deci, în acest moment, ne rugăm ca să ne apropiem cu un alt scop, cel mai important, şi care în trecut era şi singurul.rugăciunea punerii înainte, care face parte din categoria accesus ad altare, unde anume era în vechime rostită și unde anume ar trebui să fie acum rostită? Întreb deorece locul actual unde este ea plasată acum mi se pare nepotrivit, mi se pare irealist și lipsit de sens să cerem lui Dumnezeu să ne ducă la sfântul Său jertfelnic în momentul în care deja suntem ajunși.
Rugăciunea tot timpul a fost plasată înainte de Crez (la început fără nici o ectenie însoţitoare) şi cred că tot acolo şi trebuie să rămână.
Doamne, Dumnezeule, Atotţiitorule, Cel ce eşti singur Sfânt, Care primeşti jertfă de laudă de la cei ce Te cheamă pe Tine cu toată inima, primeşte şi rugăciunea noastră a păcătoşilor şi fă-ne vrednici (de) a ne apropia de sfântul Tău jertfelnic şi a-Ţi aduce Ţie daruri şi jertfe duhovniceşti, pentru păcatele noastre şi pentru cele din neştiinţă ale poporului . Şi ne învredniceşte să aflăm har înaintea Ta, ca să fie bineprimită jertfa noastră şi să se sălăşluiască Duhul cel bun al harului Tău peste noi, peste aceste daruri puse înainte şi peste tot poporul Tău.
Există tradiţai greacă şi rusă, ca după Intrarea Mare, copia şi linguriţa să fie puse dea dreapta şi dea stânga crucii, după modelul suliţei şi trestiei. Dar ele şi se folosesc la timpul potrivit: copia pentru a tăia mărunt părtcelele de Sf. Trup, iar linguriţa pentru a împărtăşi.la Liturghie pe Sf masa in partea dreapta pe colţ (spre sfintele Usi) era Crucea, lingurita şi copia pe care nu a folosit-o.
Copia şi este un cuţit, dar de o anumită formă şi consacrat doar pentru aşa ceva. Sunt multe copii foarte proaste, în locul cărora, nu-i păcat să fie folosit un cuţit, dar unul rezervat numai pentru asta. Totuşi e mai bine ca să există 2 copii, una mare şi alta mică, şi ele să fie bine ascuţite, ca să nu fie nevoie să căutăm alte soluţii.Este corect sa se foloseasca cuţitul la Proscomidie?
E un obicei românesc pe care nici eu nu-l respect.Cand a luat sf. Evanghelie, nu a pus sf cruce în locul ei pe sf antimis.
Corect. Numai că sunt şi unele care nu se rostesc tare. Am văzut şi mult amatorism la acest capitil în unele parohii din BOR.Rostirea tuturor rugaciunilor cu voce, inclusiv epicleza.
Totuşi trebuie Fericirile...Fara fericiri, doar Aparatoare Doamnă.
Liturghia Cuvântului începe cu binecuvântarea, iar Liturghia Euharistică, cu "accesus ad altare".Am mai auzit pe cineva zicand ca sf. Liturghie practic incepe cu fericirile. Eu cred ca incepe cu Binecuvantarea mare.
(Indiferent de textul istoric, sf Liturghie e aceeaşi)
Nu e vorba de împărţire, ci de distincţia unor părţi istorice şi teologice. N-aţi învăţat despre asta la seminar şi facultate?Totusi se poate imparti dumnezeiasca Liturghie in doua: Liturghia Cuvantului si Liturghia euharistica?
Răguşitul e o problemă subiectivă. Iar taina nu se trădează, ci se descoperă. Nu confundaţi taina cu secretul. Sunt 2 lucruri diferite.Am incercat si eu sa rostesc toate rugaciunile mai tare sau mai usor, dar am observat ca se tradeaza taina, si pe deasupra am ragusit.
Merge foarte bine. Veniţi în Portugalia să vă arăt...La parohie nu merge, pe la Facultati da.
Eu zic doar "Sa poinim rugaciunea noastra Domnului" si rugaciunea. Se poate spune si "Domnului sa ne rugam" si poate chiar e mai logic...In cartea dvs, precizați ca cea de'a doua ectenie a cererilor ar trebui păstrată și prima suprimată. După vohodul mare , ar trebui sa se zica doar "Domnului sa ne rugam" si rugaciunea punerii inainte?
Pe atunci, când enarxa era în afara altarului şi chiar a bisericii, Liturghia nu avea binecuvântare (în schimb Vecernia şi Utrenia după tipicul catedral se începeau cu "Binecuvântată este împărăţia", fără vreun gest special). După cum o spune şi etimologia cuvântului "binecuvântare", accentul cade pe cuvânt, nu pe gest, care ar putea şi să lipsească.Parinte Petru, spuneati undeva ca, binecuvantarea pentru Sf Liturghie, ar fi mai bine de dat in mijlocul bisericii. Asta pentru a defini mai clar enarxa? Si cum ar trebui realizat practic acest lucru, caci in fata sf mese se binecuvinteaza cu evanghelia peste antimis in forma +, dar in mijlocul bisericii?
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori