Eu personal am oscilat intre primul raspuns si : nu ar trebui să se intre în detalii la scrierea lor (pe unii jenează, la alţii le dă idei de păcate). Personal am citit despre pacate acolo de care nu mi-ar fi dat prin cap ca exista ...si cu greu am reusit sa nu ma mai gandesc la ce am citit...brrr. Mi se pare foarte folositoare descrierea Sf. Ignatie Brianceninov a celor 8 patimi de capetenie ...ex. 1 Slujirea pantecelui: imbuibarea, betia, nepazirea si dezlegarea posturilor...
Cred ca spovedania ar trebui sa fie libera si mai ales constienta si apoi in functie de persoana preotul poate intreba ce crede de cuviinta dupa cum il lumineaza Dumnezeu.
PS: si mai rau a fost cand mi-a cazut intamplator in mana un Indreptar de Spovedanie ptr. Preoti, brrrrrrr.......asa ceva ar trebui sa nu circule liber ci doar intre preoti poate fi foarte smintitor...
Gasiti in volulul 5 al Filocaliei, la paginile 184-186, o serie de patimi extrase si enumerate pentru a ne folosi la marturisire, cred. Acum problema se pune daca putem intr-adevar s-o folosim, pentru ca unele cuvinte sunt de neinteles (pentru mine), iar alte cuvinte/sintagme par a fi de prisos. Deci va cer ajutorul in a clarifica locurile insemnate cu "??" si in a comenta daca cele insemnate cu "?" sunt de marturisit sau nu.
Lista patimilor culeasa din Filocalie de la Petru Damaschinul, aflate numite in dumnezeiestile Scripturi si adunate la un loc, dar nepuse dupa rand :
......................
-raceala ??
-ticalosia
-lingusirea
-prostia ?
-nerozia ?
-iesirea din minti
-aiureala ?
-salbaticia ?
.......................
respect !O contributie mica, in calitatea mea de prost sau de observator al prostiei (poate ca a altora arata altfel):
Sa fii las in fata nedreptatii, si sa taci. Sa n-ai curajul opiniilor tale (tot lasitate). Sa te inseli aspra ta insuti (si in bine si in rau, niciuna nu e buna), Sa nu-ti dai seama ca tot ce faci are efecte. Sa respecti pozitia sociala sau financiara sau si nu pe cea MORALA.Sa nu te folosesti, sa nu-ti folosesti capacitatile ptr ca nu esti sigur pe ele. Asta este de fapt narcisim. Sa accepti cutare chestie ptr ca "asa se face". Asta e fariseism. Sa fii "timid" (este narcisism). Invers: sa fii agresiv. Asta arata ca inca nu ai pasit in randul oamenilor. Sa-l lovesti pe cel slab, sau sa profiti de el. Sa lovesti in strain sau pur si simplu in cel care este altfel. Sa fii meschin. Sa iubesti pe cei departati si nu pe cei apropiati. Sa te disipezi (sa fii distrat).
....
Eu cred că pentru o anumită categorie de oameni nu sunt niciodata bune indreptarele astea gen cele scrise de Nicodim Mandita, am intalnit cazuri in care oamenii au fugit când au citit acolo. Omul trebuie să fie informat când merge la spovedit, e adevărat, dar nu speriat și nu trebuie să caute la centimetru să zică tot ce a făcut fără să simtă lucrurile. Dacă dă de un duhovnic bun este îndrumat încet, încet spre lucrurile profunde.Pe mine indreptarele de spovedanie m-au ajutat mult, mai ales la inceput, la prima spovedanie din copilarie si la spovedaniile care au urmat. Tin minte cum citeam pagina dupa pagina, uimita de faptul ca nenumarate lucruri pe care le facusem sau le faceam erau pacate.Acum nu prea mai am nevoie de ele pentru ca imi dau seama ce anume ma apasa, stiu cam ce este pacat si ce nu... Din cand in cand, ma mai uit totusi pe indreptar pentru a fi sigura ca nu uit ceva.
Problema pe care as vrea sa o pun este alta: la ora actuala exista multe astfel de indreptare pentru spovedanie. Cele mai "complete" (adica cele care enumara si detaliaza cele mai multe pacate/"pacate") sunt cele scrise de parintele Cleopa, respectiv parintele Nicodim Mandita. Totusi, din punctul meu de vedere - si nu numai al meu - sunt scrise acolo multe exagerari, multe lucruri pe care, daca le citeste cineva pentru prima oara, se ingrozeste.Mai mult, nu intelege DE CE respectivele lucruri constituie pacate.
Este foarte bine sa existe un astfel de indreptar,,cred ca este extrem de util pentru crestini, mai ales pentru cine abia se apropie de Biserica, dar oare nu ar fi bine sa nu mai existe atatea indreptare diferite? Multi oameni cad intr-un fel de confuzie din cauza asta...
Înapoi la “MORALĂ şi SPIRITUALITATE: aspecte practice ale vieţuirii ortodoxe”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori