Bravo, ai învăţat lecţia! Aşa este, numai că trebuie evitate capcanele fundamentalismului pe această problemă, care nu e cea mai importantă. Altfel, riscăm să conturăm şi mai mult dezbinarea făcută între ortodocşi în 1924. Dar numai de asta nu avem nevoie.Stilul vechi e cel adevărat şi alte discuţii nu încap!!!
Da, am spus aşa ceva, dar am făcut şi nişte precizări importante, care nu se pot scrie toate aici. Deci nu tb luat totul "ad literam".La lecţiile de liturgică, proful nostru (ierom. Petru) ne-a vorbit inclusiv despre unele influenţe politice în stabilirea calendarului. Studiind problema am constatat că într-adevăr au fost şi chestiuni de genul acesta.
Faptul că ruşii ţin mult la această sărbătoare, asemenea bizantinilor de altă dată, se datorează faptului că au fost un popor care a dus f. multe războaie din care, la fel de providenţial şi minunat ca bizantinii, au scăpat cu ajutorul Maicii Domnului şi a unor icoane făcătoare de minuni ale Ei.Azi, când la noi s-a prăznuit Acoperământul Maicii Domnului (1/14 octombrie), iarăşi m-am confruntat cu problema calendarului, pt că românii aproape că nu sărbătoresc această zi, iar ruşii, dar şi basarabenii, ţin această sărbătoare la fel ca şi Naşterea sau Adormirea Maicii lui Dumnezeu.
Io nici nu am auzit de izvoru asta... Ori in Ardeal nu se tine, ori pur si simplu nu am auzit io. Unde e ???Românii, care tot timpul suferă de ceva... au mai multă evlavie la "Izvorul Tămăduirii".
Raportul procentual între bisericile cu hramul Acoperământului la ruşi, şi cel al Izv. Tămădurii la români, e cam acelaşi.
Aici!Io nici nu am auzit de izvoru asta... Ori in Ardeal nu se tine, ori pur si simplu nu am auzit io. Unde e ???
Şi eu tot aşa ştiam..., dar asta pe nou. Iar noi suntem pe vechi. La noi Sf. Parascheva va fi pe 27, când e hramul Bucureştiului...[pe 14 octombrie] Io stiam ca e Sf. Cuvioasa Parascheva
.......
Românii, care tot timpul suferă de ceva... au mai multă evlavie la "Izvorul Tămăduirii".
no, ca la noi s-o sarbatorit la timpul ei !Azi, când la noi s-a prăznuit Acoperământul Maicii Domnului (1/14 octombrie), iarăşi m-am confruntat cu problema calendarului, pt că românii aproape că nu sărbătoresc această zi, iar ruşii, dar şi basarabenii, ţin această sărbătoare la fel ca şi Naşterea sau Adormirea Maicii lui Dumnezeu.
... dar a ramas evanghelia la locul ei! interesant, nu?mai ales că a existat o asemenea duminică în Sinaxarul Constantinopolitan - prima din Postul Mare - dar a dispărut prin coliziunea cu Sinaxarul savait.
Păi se sărbătoreşte în prima vineri după Sfintele Paşti. La Mănăstirea Brâncoveanu (Sâmbăta de Sus, jud Braşov) se ţine o slujbă de toată frumuseţea în Altarul din pădure (după ce se sfinţeşte apa de la fântâna din incinta Mănăstirii), iar mai apoi cuvântările părintelui Teofil Părăian ...era un real folos să mergi până acolo cu acest prilej.Io nici nu am auzit de izvoru (Tămăduirii) asta... Ori in Ardeal nu se tine, ori pur si simplu nu am auzit io.
AICIUnde e topicul despre stil nou vs. stil vechi? nu-l gasesc eu sau nu este?
Istoria e complicată.este adevarat ca slujba Sfantului Simeon Noul Teolog (12 martie) se oficiaza pe 12 octombrie?
Voi peste tot căutaţi indicaţii oficiale, fără să înţelegeţi duhul tipicului şi istoria destul de întortochiată prin care am ajuns la ceea ce avem.Parinte, eu am gasit intamplator pe o partitura aceasta mentiune, cf careia slujba se canta pe 12 oct. As vrea sa-mi spuneti insa unde apare ea ca indicatie de tipic "oficiala"
Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori