Banuiesc ca daca ne raportam la ceva non-grec, Peshitta, fie si tradusa in engleza, dar adnotata de experti in siriaca, care sa inteleaga nuantele teologice, ar fi de ajutor.ÎPS Bartolomeu Anania într-o notă de la (I Tes. 5,23) dă următoarea explicaţie:
Pentru aparenta trihotomie a fiintei umane vezi nota de la Rm 1, 9. Duhul si sufletul nu sunt doua entitati deosebite; în timp ce prin suflet se întelege, în general, sediul afectelor, principiul vital, duhul este partea superioara, fina, a acestuia, capabila de a se pune în contact cu Sfântul Duh si de a-I deveni salas.
http://www.dervent.ro/s/b/index-D.php?i ... 05-23&c=01
"martor îmi este Dumnezeu, Caruia cu duhul meu Îi slujesc întru Evanghelia Fiului Sau, ca ne'ncetat fac pomenire despre voi". (Romani 1,9)
Aici ni se dă rmătoarea notă:
Apostolatul este prin excelenta închinare si slujire duhovniceasca. Antropologia paulina face distinctii terminologice între psyhè = suflet, pneuma = duh (partea superioara a lui psyhè), si nóos (nous) = minte, cugetare, inteligenta, ratiune (partea superioara a lui pneuma si cea mai fina a lui psyhè), toate în opozitie cu sárx = carne (ca materie) si soma = trup (forma organizata a lui sárx). Cu toate aceste nuantari, dihotomia suflet-trup ramâne constanta.
http://www.dervent.ro/s/b/index-D.php?i ... 01-09&c=01
Cred că adevărata problema a plecat de la concepţiile filozofice ale grecilor, care au împărţit sufletul în nu ştiu câte părţi şi l-au numit în nenumărate feluri. Grecii au teologi de mare valoare, însă aici la problema sufletului, au încurcat treburile şi le-au complicat.
Nu există nici un text originar, ebraic sau latin, al Noului Testament de pe vremea Sfinţilor Apostoli, care să nu fie tradus după cel grec, ca să putem face o comparaţie de termeni ??
Bănuiesc că atunci când s-a adresat evreilor în epistola sa (Evrei 4,12), Sf. Apostol Pavel nu li s-a adresat în limba greacă. Iar dacă li s-a adresat cu darul vorbirii în limbi cineva trebuie să fi notat, ori le-a trimis direct textul scris, ori le-a predicat ??
Sf. Grigorie Palama dezvoltă o concepţie care arată cu o şi mai mare precizie ce deosebeşte, omul de animal: Sufletul fiecăreia din făpturile necuvântătoare [...] are viaţă nu ca fiinţă, ci ca lucrare, nefiind viaţă în sine, ci viaţă pentru altul. Căci această viaţă nu se vede să aibă nimic altceva decât ceea ce lucrează prin trup. De aceea, desfăcându-se acesta, se desface numaidecât şi ea [...]. Sufletul fiecăruia dintre oameni este şi viaţa trupului însufleţit [...]. Dar are viaţa nu numai ca lucrare, ci şi ca fiinţă, întrucât sufletul e viu prin el şi pentru el însuşi. Căci se arată având viaţa raţională şi înţelegătoare, ca una ce e în chip vădit alta decât viaţa trupului şi a celor ce sunt prin trup. De aceea, chiar desfăcându-se trupul, sufletul nu se destramă [...] şi rămâne nemuritor, întrucât nu se arată să-fie-pentru-altul, ci are viaţa prin sine ca fiinţă”.bun, aşa întrebare - ce au animalele, spirit(duh), sau altceva? Să înţeleg că suflet nu pot avea. Ce se întîmplă cu animalele după ce mor. Ce ne diferenţiază de animale, anume conştiinţa (intelegenţa), care cum se afirmă a şi fost suflată de Duhul Sfînt în Adam?
Hristos spune: „Eu sunt parintele tau, Eu sunt fratele tau, Eu sunt mirele sufletului tau, Eu sunt scaparea ta, eu sunt hrana Ta, Eu sunt imbracamintea ta, eu sunt radacina ta, Eu sunt sprijinul tau, Eu sunt tot ce-ti doresti tu. Cand Ma ai pe Mine, nu-ti lipseste nimic. Eu sunt slujitorul tau, pentru ca am venit sa slujesc, nu sa fiu slujit. Eu sunt prietenul tau si madular al trupului tau si capul tau si fratele tau si sora ta si mama ta. Eu sunt toate pentru tine. Nu trebuie decat sa stai langa Mine. Pentru tine, Eu M-am facut sarac si pribeag, pentru tine am ridicat crucea si am coborat in mormant, am venit pe pamant pentru tine, trimis de Tatal, iar in cer Ma rog pentru tine Parintelui Meu. Tu esti totul pentru Mine, si frate si impreuna-mostenitor si prieten si madular al Trupului Meu. Ce vrei mai mult decat atat? De ce Il dispretuiesti pe Cel care te iubeste atat de mult?" (Sfântul Ioan Gură de Aur)
Tot pe această temă ar mai fi discutat despre conştiinţă despre care unii Părinţi au spus că este glasul lui Dumnezeu din om. Dacă luăm această expresie la propriu înseamnă că "glasul lui Dumnezeu" este necreat."Dumnezeu Cuvantul este prototipul zidirii omului. Fiul lui Dumnezeu este chipul lui Dumnezeu celui nevazut (Col. 1, 15), iar omul este creat dupa chipul lui Dumnezeu, adica dupa chipul Cuvantului. Potrivit Sfantului Ioan Damaschin, omul a fost zidit dupa chipul Cuvantului, adica i s-a dat ratiune si libertate, si dupa asemanare, adica a primit desavarsirea in virtuti, atat cat i-a fost cu putinta firii omenesti. Insa, prin incalcarea poruncilor, asemanarea s-a intunecat si omul s-a golit de comuniunea cu Dumnezeu, consecinta fireasca fiind patrunderea in om a stricaciunii si a mortii. Drept urmare, Cuvantul S-a intrupat pentru ca sa il rezideasca pe om si sa il indrume spre ceea ce ar fi putut sa infaptuiasca el insusi, prin harul lui Dumnezeu si prin propria lui nevointa.
Atunci cand ne-a creat, Dumnezeu ne-a dat cele mai de sus, adica chipul si asemanarea, dar noi nu le-am pastrat, ci le-am pierdut. Acum insa, prototipul creatiei noastre, adica Dumnezeu Cuvantul, vine si ia asupra Sa cele mai de jos, adica firea noastra, ca sa ne elibereze de stricaciune, sa reinnoiasca vasul care se murdarise si se zdrobise si de asemenea, ca sa ne izbaveasca de robia diavolului si sa ne invete drumul spre noua viata.
Dar pentru ca in urma pacatului in om intrasera moartea si stricaciunea, intoarcerea omului la Dumnezeu nu mai era doar o chestiune de pocainta, asa cum ne invata Atanasie cel Mare. Prin urmare, era necesar ca moartea sa fie biruita. Astfel, prin intruparea Sa, Cuvantul lui Dumnezeu a luat din Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu trup preacurat, dar supus mortii si patimii, pentru ca sa biruiasca moartea si pe Diavol si sa Se faca prototipul noii creatii." (ÎPS Hierotheos Vlachos)
Cred că traducerea păr. Stăniloae e mai lămuritoare decât cea a păr. Gh. Tilea. Sf. Grigorie Teologul este foarte greu de tradus. Nu se încumetă oricine să-l traducă.Posibil ca in Cele 5 cuvantari teologice, eu sa nu inteleg ce vrea sa zica sfantul Grigorie Teologul : " Filosofează-mi despre lume, sau despre lumi, despre materie, despre suflet, despre naturile raţionale mai bune sau mai rele, despre învierea morţilor, despre judecata de apoi, despre recompensele şi pedepsele de atunci, despre patimile lui Hristos. Căci nici de izbuteşti în aceste chestiuni nu este fără de folos şi nici dacă greşeşti nu este primejdios " .
Expresia "har peste har" arată foarte bine faptul că nu există creştin ortodox botezat care să nu aibă harul lui Dumnezeu într-o oarecare măsură. Faptul că harul se poate înmulţi, arată că urcuşul duhovnicesc poate continua la nesfârşit/infinit şi deci nu este, ca la catolici, o stare statică de beatitudine, o limită până la care se poate ajunge.Nu cred ca se poate spune ca omul este alcatuit din trup , suflet si duh necreat cum este harul . Cresterea din slava in slava si " har peste har " parca tinea de asemanarea cu Dumnezeu nu de chipul Lui .
" Şi a zis Dumnezeu: "Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră, ca să stăpânească peştii mării, păsările cerului, animalele domestice, toate vietăţile ce se târăsc pe pământ şi tot pământul!" Facerea 1.26 .
Cativa sfinti au scris ca si ingerii sunt facuti dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu . Ce inseamna chipul ? Posibil duhul stapanitor , vorbirea intelegatoare si constienta cu Dumnezeu .
Nici eu nu găsesc fraza respectivă, însă am găsit că este vorba despre cel de al 8-lea Sinod Ecumenic din anul 869, unde se spune că ar fi fost condamnat trihotomismul.Am citit pe net o fraza care suna ca o condamnare a trihotomismului si era atribuita unui sinod ecumenic dar din pacate nu o mai gasesc . Oare sinodul care l-a condamnat pe Apóstolos Makrákis ar fi reusit sa faca aceasta si cu Nicolae Velimorovici pentru cele scrise in Taina si semnificatia bataliei de la Kosovo ? .
Cartea este o antologie de texte din diferiţi autori - nu e citat doar Sf. Teofan -, dar cu un limbaj mai puţin ortodox: "gând secret sau viziune interioară"... "Spirit, trup, suflet" este doar părerea autorului compilaţiei; si se observă traducerea din franceză deficitară lingvistic. Până şi administratorii blogului îşi exprimă îndoiala în privinţa trihotomiei într-un comentariu din josul paginii.https://prieteniisfmunteathos.files.wor ... ciunii.pdf
" ctrl " apasat , apoi " f " cautare " duh " in casuta din dreapta sus , apoi se folosesc sageatile .
Sfintii Parinti,- mi se pare ca la Sf. Ioan Gura de Aur am citit -, spun ca aici duhurile sunt Puterile ceresti, sau cetele ingeresti, iar sufletele dreptilor sunt oamenii care se mantuiesc." Binecuvântaţi, voi duhuri şi suflete ale drepţilor, pe Domnul, lăudaţi şi-L preaînălţaţi pe El în veci."
Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori