Cum să definit nedefinitul? La ce bun? Mi se pare inutil şi periculos.Pe parcurs sper sa ajungem si la "ochiul credintei" - dar numai dupa ce vom defini in mod suficient conceptele de inima si minte. Ma intereseaza invatatura ORTODOXA, pentru ca de polemica m-am saturat
Periculos - poate, dar inutil... Eu sunt de parerea ca gandirea trebuie sfintita si ea, atat cat ne sta in putinta. Daca nu poate fi infranata, e bine macar sa fie corecta, iarasi, dupa putinta. Cand zic "dupa putinta" ma refer si la antecedentele in traditia gandirii ortodoxe. Nu-mi doresc sa sondez insondabilul, ci doar sa invat a gandi de la cei mai inaintati, chiar daca nu pot sa-i cuprind acum, dar pot cel putin sa le savurez inaltimile.Cum să definit nedefinitul? La ce bun? Mi se pare inutil şi periculos.Pe parcurs sper sa ajungem si la "ochiul credintei" - dar numai dupa ce vom defini in mod suficient conceptele de inima si minte. Ma intereseaza invatatura ORTODOXA, pentru ca de polemica m-am saturat
Întrucât ultimul mesaj este al meu, să înţeleg că anume gândirea mea este opacă? Oricum, nu mă supăr...Uluit de atata opacitate....
Da, dar m-am referit strict la ceea ce nu poate definit, pt că anume aşa se pusese problema la început. În rest, nu exclud discuţiile şi chiar polemicile, numai că acestea trebuie să fie echilibrate, logice şi să aibă continuitate.Repondentului (Ieromonahul Petru...) i se pare chiar "inutil si periculos".
Ma intereseaza doar adevarul, fara indoiala, insa atunci cand ne transcende (ca in cazul cunoasterii lui Dumnezeu si a lumii duhovnicesti) conteaza mai ales cum ni se face cunoscut, care aici inseamna prin Revelatie. Si cum revelatiile pot fi multe (cum sunt multi si prorocii mincinosi), nu ma intereseaza decat cea adevarata, care in cazul meu credinta si experienta o plaseaza in Ortodoxie. Daca e "maniera functionareasca" - decideti dvs. Eu unul ravnesc dupa libertate.punct de vedere ortodox sau animist, ce conteaza ? Adevarurile de aceasta natura ar trebui sa fie unice, nu ar trebui sa fie vorba de adevarul meu sau al tau, sau al ortodoxiei, sau al islamului. Nu vi se pare ? Banuiesc ca din punctul LUI de vedere, al adevarului, nu are importanta ca il percepe un ortodox sau un eschimos. Sa ceri punctul de vedere al Ortodoxiei e util poate in chestii administrative...Dar NU, cu certitudine, in contextul "cunoasteti adevarul si adevarul va va face liberi". Nu se poate cunoaste adevarul in maniera functionareasca.
Bahhhh. Aici nu am ce adauga... Daca va consoleaza cumva, marturisesc din toata inima ca nu m-am gandit sa va fac "porc", ci doar am dat un citat (pe care, printre altele, a doua oara deja il percepeti in mod ERONAT prea personal - primul a fost intr-o discutie cu Constantin) prin care sa opresc doar sminteala filozofiilor prea inalte pe marginea unor adevaruri de credinta.Ioan Cr,
Insultati, dar ceea ce este mai grav este ca o faceti "pour la bonne cause",ca musulmanii, si nu pentru ca dumneavoastra insiva ati avea motiv sa insultati. Ati pornit adica un "jihad". Nu, nu sunt "porc" pentru ca as calca in picioare ceea ce livrati dumneavoastra cu generozitate (asta in speranta ca ati facut DOAR o metafora) ci mai ales pentru ca dumneavoastra nu aveti niciun "diamant" de aruncat. Aveti doar cioburi lucitoare pe care le prezentati ca diamante. Va arogati o calitate pe care nu o aveti.
Nu cred nici eu asta - daca am lasat sa se inteleaga undeva, sau chiar am afirmat - am gresit. Aveti dreptate, nu filozofia, ci TEOLOGIA da adevarata cunoastere (caci cunoasterea de Dumnezeu este cea care elibereaza, NUMAI), si nu ca teologie "filozofica" (in care abunda mesajele mele), ci ca teologie "induhovnicita", in sensul Sf. Parinti, al robilor lui Dumnezeu, al celor care L-au cunoscut pe Dumnezeu, nu despre Dumnezeu. DE ACEEA caut sprijin in mostenirea patristica inclusiv in materie filozofica (Sf. Iustin Filozoful zicea ca adevărata împlinire a filozofului este sa-L cunoasca pe Dumnezeu - deziderat ce depaseste filozofia, dar nu prin refuzul acesteia, ci prin "indumnezeirea" ei, prin admiterea REVELATIEI ca metoda complementara ei). Nu ma intereseaza la ce pot ajunge EU si cu mintea MEA, ci EU si cu mintea BISERICII ca Trup Tainic al lui Hristos, pun ratiunea mea in slujba Adevarului-Persoana pe Care Il propovaduieste ea, pentru ca m-a eliberat, ma elibereaza si cred ca ma poate elibera.nu cred ca prin "filosofie" ne-o constituim (cunoasterea).
Argumente, please.Domnilor, in Scriptura, inima este identificata cu partea rationala a omului, creierul, mintea...
Înapoi la “ALTE SUBIECTE TEOLOGICE”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 15 vizitatori